Fjordavel 2011

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Habina
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 232
  • Visningar Visningar 36 568
Sv: Fjordavel 2011

Jag känner till Miralins förra ägare och ja hon är såld nu... Jag hade inte en aning om att hon var så hög faktiskt. Temperament har grymt bra gångarter. :love:

Visst har han... :love:

JAg var jätte nära att köpa henne, men det blev annat.. Men allt har nog en mening på något vis... Vet du vart hon hamnade?

Jag tycker att du stirrar dig lite väl blind på en enda egenskap hos hästen. Mankhöjd är för mig underordnat, även om jag föredrar mindre fjordhästar. Precis som jag föredrar musblacka framför andra färger.

Det viktiga för mig är temperament, sundhet, fertilitet och typ. Blir hästen sedan 135 cm eller 152 cm spelar mindre roll.

Sedan skall man komma ihåg att de mankhöjder som registreras i blå basen är antingen hingsten som 2 ½ år eller 4 år samt stoet som 3 år eller stamboksförd. Det är sällan de är färdigväxta när de mäts.

Mina exempel jag kan bidra med är Habina som var 129 cm när vi köpte henne på hösten som treåring, hon blev i slutändan 136 cm hög. Hampus var 134 cm när han mättes in som fyraåring och slutmättes sedan på 139,6 cm.

Tycker man skall kolla mer på egenskaperna på hästen än själva mankhöjden. Tycker man skall akta sig för försöka avla på storlek och tappa andra saker som utmärker fjordingen. Sen gillar jag fjordingar som ligger runt 145. Min gamling som tyvärr inte är vid liv längre var efter Ene 55 och han var slutmätt 145,0 som 15-åring. Min Atari är 154.5 som 4-åring och nu är han ju under utbildning men tror det finns en del ridbarhet i honom.

Slänger in en bild på honom (jag är 169 lång)
32738232.jpg

Vilken läckerbit....

Jag vill ha en högre men grov häst.. Jag stirrar inte bara på mankhöjden..

Om jag som är 1,76 skulle exempelvis komma in på en dressyrtävling med Introna 1,43 hon är lite grövre för att vara fjording sa någon, men hon är mindre grov än min gammla Haflinger. Så vet jag inte om jag blir diskad.. Eller får kommentaren att det inte ser bra ut om jag ska tävla dressyr och allrounder för mej och henne är kört. Jag är för lång....

Hoppa lite hemma vid kan jag men tävla är kört..

Jag ser mej absolut mej inte blind på mankhöjden.. Får jag som är lång en smäcker fjording på 1,47 så kommer fjordingen på 1,43 lite grövre att passa mej bättre.

Men 1,47 lite grövre och att man får med raspräglen. Det är det jag strävar efter.. Men jag måste kolla lite på vilka som ger högre avkommor. Jag måste börja någonstanns. Börjar jag att få upp de lite så får jag betäcka med väldigt rastypiska indevider. Introna är väldigt rastypisk..

Är duktig på avel, men inte på just hästar..

Men jag har ca 3000 egna uppfödda kaniner bakom mej som jag avlat själv. Så hur jag ska få fram den indevid jag vill, det är nog rätt säker på hur jag ska lyckas med..

Har sett att Ljosen kan ge högre och även Temprament. Ljosefin ligger på 1,47 Intronas mamma. Så det är bara att jobba med. Kan tänka mej att temprament och Introna kan bli smäckert för min smak. Men eftersom Introna kan ge grövre med en som ger grövre så hoppas jag. Sett någon avkomma som blev grov efter tepmrament..

Men som sagt allt är lotto med avel.. Även om man försöker ha en plan..

Finns det mer hingstar som ger högre???

Vem hade ni tagit På introna.. Ljosefin, Ljosen och även Knast på fars sida. Om målet var en högre avkomma??

Kul att se vad folk har för funderingar...

MAn ska aldrig avla på alla mål smmtidgit i avel. MAn måste börja med något. Sen klart man inte ska avla på någon som är rena skiten..

Så säger mina mentorer i kaninvärlden. Ta en sak i taget men se helheten lite grann sammtidgt..

Det har funkar hittils för alla stor avlara i kaninvärden. Så varför inte i hästvärlden??

Introna har ett helt otroligt trevligt psyke och jag bara älskar henne. Vi möttes på halva vägen och vi visste med en gång vart vi står. Hon har aldrig ens testat mej. Hon är en perfekt flockledare, trevlig på alla sätt och vis.. :love:

Vet att hennes avkomma med Chalander är precis samma temprament... Så det är så spännade.

Bara för att jag i första hand kommer avla på mankhöjd och då kan man tappa rasprägel så får jag ta in det senare längre fram.. Svårt att göra allt på en gång... Men jag har en plan ;)

Om Introna får ett sto kommer jag behålla det. Vte inte om hon ska få ett års vila eller om jag ska åka ner till Temprament redan i vår. Han bor rätt nära. Då kommer avkomma nummer 2 och ska vänjas av när vi är färdiga med allt det andra och då kan jag börja träna Introna och om jag har väldigt tur kanske ha 3 avels ston hemma. Men det handlar om väldigt tur. Hon har fått 4 ston och en hingst så hon har hittills gett mer ston..

I mitt nya stall kommer det finnas 3 boxar och 2 lösdrifter... En för hingstar och en för ston..

Senast ändrad:

Jag vill gärna ha mina hästar runt 145 cm i mkh, men det blir inte alltid så. När jag väljer hingst, då tittar jag på stoet i första hand, vilka bra och dåliga egenskaper hon har, sedan väljer jag en hingst som har det mesta av vad stoet saknar.
Har stoet en 7:a på traven, då väljer jag en hingst som har minst en 8:a, Ligger stoet på 140 cm i mkh, då får inte hingsten ligga under 140 cm. Sedan försöker jag i den mån jag kan att inte linjeavla, men ibland blir det så ändå.

Viktigast av allt ändå, är ju att hästen är vettig i huvudet, annars kan man ändå inte använda den!

*kl*

Jag tycker att många "glömmer" att det finns två nedärvare när man avlar - ett sto och en hingst. Avkomman ärver (ungefär) 50/50 av dem båda. Det ställs höga krav på att hingstarna ska se ut si eller så och röra sig si eller så, men stona verkar (i mångas ögon) inte vara av lika stor betydelse. Jag är lite nyfiken på varför man resonerar så? Som det här med vita tecken. T.ex: En hingst med vita tecken kan inte bli godkänd, och ett sto som har vita tecken kan inte få diplom - det innebär dock inte att hon inte kan få över 40p exteriört och dessutom är hon helt "lovlig" att avla på. Väldigt konstigt resonemang.... Tankar och åsikter kring detta?

Det är ju lättare att begränsa saker hos hingstar än hos ston, eftersom hingstar måste bli godkända medan man får använda vilket sto man vill (som inte har kända genetiska defekter) i avel.

Sedan håller jag med om att det ofta pratas för mycket hingst och för lite sto. Vi har dock många riktigt fina ston i avel, det är inte riktigt lika mycket tänk att avla på vad som helst i fjordaveln. :)

När det gäller tecken så är det tyvärr inget som kommer att hindra att vi får hästar med tecken, då det inte enbart är genetiskt utan även miljöbetingat om hästar får tecken eller inte. Jag skulle faktiskt hellre se att man valde att ge 1 poängs avdrag på typen om hästen hade tecken. På så sätt skulle en riktigt fin diplomhäst få 8-8-8-9-9 = 42 poäng istället för 9-8-8-9-9 = 43 poäng och den skulle ändå vara en riktigt fin diplomhäst med stjärn...

För mig, som tycker att temperament och fertilitet är så viktigt, så ser jag det som att det är ännu viktigare med stoet än med hingsten. Dels verkar fertilitet nedärvas tydligare från ston till sina avkommor än från hingstar till sina avkommor (så exempelvis en bra avelshingst har en mycket fertil mamma) och dels är det ju stoet som präglar avkomman och lär den allt som den behöver kunna.

Usch, nu blev jag sugen på att betäcka Ariel till våren... :p

Jo, men det jag menar är att om man nu ska förbjuda hingstar med vita tecken att verka i aveln, ska inte samma gälla för stona också eftersom stoet också nedärver sina egenskaper till fölet? Kan ens ett sto blir tagen ur avel, säg om hon har nån genetiskt nedärvbar sjukdom?

Jag skulle tro att det är svårt att säga i hur stor utsträckning som hingstens temperament nedärvs till avkomman eftersom det är stoet (precis som du skriver) som präglar sin avkomma.

Vart har du fått din info angående nedärvningen av vita tecken? Det hade varit jätteintressant att läsa forskningsresultat eller liknande om det finns att få tag på någonstans? :)

Jo, ston kan tas ur avel och skall egentligen tas ur avel för precis samma saker som hingstar (ex. fång, eksem, patellaupphakning). Däremot är det lite svårare att se till att det verkligen efterlevs. Tror det mest handlar om att man inte kan registrera stoets avkomma. :crazy:

Men jag vet att alla ston med anlag för OLW fick muntligt förbud för avel vid det tillfälle när alla hingstarna kasserades för avel (paint).

I Hästens färger står det hur färger nedärvs och hur miljöpåverkan gör att det inte enbart är genetiskt betingat.

Overo Lethal White Foal Syndrome. I enkel uppsättning märks ingenting, i dubbel uppsättning är fölets tarmar missbildade och de dör inom 48 timmar. :crazy:

Kan väl tillägga att genen är kopplad till färggenen Overo (sidskäck) så det är ingen sjukdom fjordhästar kan få.

Jag gjorde faktiskt mitt specialarbete om just färggener som är dödliga, det finns fyra stycken men ingen som fjordhästen kan ha. :laugh:

Nu blir jag bekymrad. Har sammanställt betäckningsstatistiken för 2011 och det är bara 135 ston betäckta. :eek:

Av de 54 hingst som löst licens är det endast 16 som fått mer än tre ston och 15 stycken har inte fått ett enda sto...

Själv funderar jag på om det är ett enkelt sätt att vaska bort de hingstar som inte behövs i aveln, då vi ju har ganska många godkända hingstar.

Kommentarer?

Det har jag funderat på i många år, att de hingstar som inte får ston på några år - bort med dem det finns ändå så många, men det är ju inte så enkelt heller. Det beror ju på var hingsten är stationerad, stomaterialet i närheten och hur hingsthållaren marknadsför "sin" hingst.
"Behovet" av hingstar bör ju också ändras med åren beroende på vad det är för ston i avel, men visst är det så att hingstar som ett år bara haft enstaka ston, kan ett annat år få förhållandevis "många", med hjälp av typ lite "reklam" och ny station, eller är jag ute o cyklar?

Vi behöver ju bredden men visst känns det trist att en så stor del av hingstrana inte får några ston, alls. Känns som om det i slutändan änså måste bli upp till hingstägaren att bestämma när det får bli stopp.

Att betäckningssiffrorna är låga i år ser jag dock inte som konstigt alls, hästmarknaden är stendöd och det är få som kan "samla" på hästar om man inte får sålt. Vi har inte ens tänkt tanken att betäcka i år t ex av den anledningen.

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 413
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 171
Senast: mars
·
Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 16 17 18
Svar
341
· Visningar
10 195
Senast: gul_zebra
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 301
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka