Sv: Fjordavel 2011
Vilken läckerbit....
Jag vill ha en högre men grov häst.. Jag stirrar inte bara på mankhöjden..
Om jag som är 1,76 skulle exempelvis komma in på en dressyrtävling med Introna 1,43 hon är lite grövre för att vara fjording sa någon, men hon är mindre grov än min gammla Haflinger. Så vet jag inte om jag blir diskad.. Eller får kommentaren att det inte ser bra ut om jag ska tävla dressyr och allrounder för mej och henne är kört. Jag är för lång....
Hoppa lite hemma vid kan jag men tävla är kört..
Jag ser mej absolut mej inte blind på mankhöjden.. Får jag som är lång en smäcker fjording på 1,47 så kommer fjordingen på 1,43 lite grövre att passa mej bättre.
Men 1,47 lite grövre och att man får med raspräglen. Det är det jag strävar efter.. Men jag måste kolla lite på vilka som ger högre avkommor. Jag måste börja någonstanns. Börjar jag att få upp de lite så får jag betäcka med väldigt rastypiska indevider. Introna är väldigt rastypisk..
Är duktig på avel, men inte på just hästar..
Men jag har ca 3000 egna uppfödda kaniner bakom mej som jag avlat själv. Så hur jag ska få fram den indevid jag vill, det är nog rätt säker på hur jag ska lyckas med..
Har sett att Ljosen kan ge högre och även Temprament. Ljosefin ligger på 1,47 Intronas mamma. Så det är bara att jobba med. Kan tänka mej att temprament och Introna kan bli smäckert för min smak. Men eftersom Introna kan ge grövre med en som ger grövre så hoppas jag. Sett någon avkomma som blev grov efter tepmrament..
Men som sagt allt är lotto med avel.. Även om man försöker ha en plan..
Finns det mer hingstar som ger högre???
Vem hade ni tagit På introna.. Ljosefin, Ljosen och även Knast på fars sida. Om målet var en högre avkomma??
Kul att se vad folk har för funderingar...
MAn ska aldrig avla på alla mål smmtidgit i avel. MAn måste börja med något. Sen klart man inte ska avla på någon som är rena skiten..
Så säger mina mentorer i kaninvärlden. Ta en sak i taget men se helheten lite grann sammtidgt..
Det har funkar hittils för alla stor avlara i kaninvärden. Så varför inte i hästvärlden??
Introna har ett helt otroligt trevligt psyke och jag bara älskar henne. Vi möttes på halva vägen och vi visste med en gång vart vi står. Hon har aldrig ens testat mej. Hon är en perfekt flockledare, trevlig på alla sätt och vis..
Vet att hennes avkomma med Chalander är precis samma temprament... Så det är så spännade.
Bara för att jag i första hand kommer avla på mankhöjd och då kan man tappa rasprägel så får jag ta in det senare längre fram.. Svårt att göra allt på en gång... Men jag har en plan
Om Introna får ett sto kommer jag behålla det. Vte inte om hon ska få ett års vila eller om jag ska åka ner till Temprament redan i vår. Han bor rätt nära. Då kommer avkomma nummer 2 och ska vänjas av när vi är färdiga med allt det andra och då kan jag börja träna Introna och om jag har väldigt tur kanske ha 3 avels ston hemma. Men det handlar om väldigt tur. Hon har fått 4 ston och en hingst så hon har hittills gett mer ston..
I mitt nya stall kommer det finnas 3 boxar och 2 lösdrifter... En för hingstar och en för ston..