Fjordavel 2011

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Habina
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 232
  • Visningar Visningar 36 568
Sv: Fjordavel 2011

Cingel är åring. Rör sig trevligt det han visar i hagen, men det är i ärlighetens namn mest bus. Dessutom en väldigt kuperad hage så han har inte chansen att visa upp sig på riktigt.
Just nu är han och de andra småpojkarna dessutom förvisade till en annan hage eftersom Erik (frieservalack, 2 år) har varit halt och inte ska fösas av de vuxna hästarna. Småttingarna får därför äta rent i en hage som inte går att springa så mycket i.
Men fin, det är han! Jag har dock ingen aning om gångartsbedömningar och det är antagligen för tidigt för att kunna se något.
Jag vet att man kan visa som 1-åring på "vanlig" kallblodspremiering här på hemmaplan men jag har för många hästar att greja med för att ha ork/energi att dra runt på en ettåring över halva länet. Det får vänta till nästa år.

Nej, vi har aldrig nekat någon att betäcka med våra hingstar, det har aldrig funnits någon giltig anledning. Däremot har vi ibland rått någon stoägare att byta till den andre hingsten om vi av någon anledning inte tyckt att man tänkt till runt hingstvalet.

Kenzo är kastrerad, han gick inte att köra i enbet och kunde därför inte heller fullfölja ett bruksprov, dessutom var han ganska oregerlig att hantera och betäcka med så man såg ingen anledning att lägga så mycket mer energi på projektet. Såg två fina stoföl efter honom på Roskilde Dyrskue, så det finns en del efter honom iallafall.

Apropås färgavel så är vi inte ett dugg intresserade av detta vid hingstval, hingsten skall passa stoet exteriört, färgen får bli ett plus istället. Inte heller är vi så rädda för att den grå eller vita blackfärgen skall utgå, både vi och Norge har gott mått gråa hingstar och de vita är väl representerade i Norge, och då dessutom med betydligt vidare härstamningsspektra. Däremot finns det få rödblackar i våra grannländer, Norge fick in en ny i år, vi har väl några stycken att välja på i Sverige och av hög klass tycker jag!

Inte heller är vi så rädda för att den grå eller vita blackfärgen skall utgå, både vi och Norge har gott mått gråa hingstar och de vita är väl representerade i Norge

Du vet mycket mer än jag. Jag har hittat två vita hingstar i Norge när jag gått via frordhest.no, men jag antar att det kan finnas fler som dock inte är så aktiva i aveln att de finns med i hingskatalogen?

Du vet mycket mer än jag. Jag har hittat två vita hingstar i Norge när jag gått via frordhest.no, men jag antar att det kan finnas fler som dock inte är så aktiva i aveln att de finns med i hingskatalogen?

Kan gissa att Lycka kanske räknar in ston också?
Fast som sagt det var ju bara en gissning :o

Jag hittade Elvar N 03-2511 och Herman N 96-2701, som bägge fått sin färg från mödernet. Så jag hoppas att det finns massor med vitblacka ston, annars är det ju samma situation som vi har (Almin 153 och Cirkus 251).

Vitblack tycker jag är en rolig färg, speciellt som mitt sto faktiskt kan lämna fölungar med den färgen med rätt hingst. Annars ger hon ju bara brunblackt. :grin:

Däremot är jag inte bekymrad över rött och grått, där tycker jag vi har tagit fram flera riktigt bra hästar. :laugh:

Vitblack är en ljusbrunblack häst som även har gulanlaget. Så skulle man vara petigare med färgnomenklaturen skulle vi kalla sådana hästar gulbrunblack. :p

Anlaget är dominant, i enkel uppsättning ger det färgerna vitblack, isabellblack och gulmusblack. I dubbel uppsättning blir det istället pärlvitblack, gulvitblack och sotvitblack. De tre sistnämnda är inte önskvärda i fjordaveln, även om det finns stamboksförda ston med dubbelt gulanlag.

Det kan vara svårt att se om hästen är isabellblack och inte rödblack och det är i princip helt omöjligt att se om hästen är gulmusblack eller vanlig musblack. Då får man se på avkommorna istället! Däremot är det relativt lätt att se om hästen är vitblack eller vanlig ljusbrunblack.

Vi har haft två gulmusblacka hingstar i avel, Mass 27 och Torero 42.

Tack för info! Mycket intressant. :)
Jag såg en dansk häst, HØJGAARDS PICASSO, som hade färgen "gulblack". Vad innebär det? Hans pappa är gul och mamman är ullsblack (heter det så på svenska?). Här finns en bild: http://www.grimbuhler.dk/diverse/picasso.htm

Varför är inte pärlvitblack, gulvitblack och sotvitblack önskvärda?

Han ser vitblack ut. :) Vitblack på norska är ulsblakk, kan vara så att det heter gulblack på danska? :confused:

Förr trodde man att de dubbelgula hästarna var albinos, fast de har blåa ögon. I och med det spreds tron att de var "svagare" än andra färger, fastän så inte är fallet. Kanske är det fortfarande därför det inte är godkänt med de färgerna. Jag tycker själv inte att de är särskilt snygga, men det är ju inte alla brunblacka fjordingar heller. :angel:

Jag läste på någon sida att Picasso och hans syster är dem enda gulblacka fjordhästarna i Danmark. Jag tror vitblack heter "ulsblak" i Danmark också. Hingsten "Finfin" benämns som ulsblak. http://fjavl.fjordhest.dk/Avlshingste/2011/fotosider/finfin.htm

Här hittade jag två bilder till på Picasso:

http://images.hestegalleri.dk/uploads_alb_large_wm/676785_l.jpg
http://images.hestegalleri.dk/uploads_alb_large_wm/676786_l.jpg

Picassos syster heter Bindernæs Guld-Rose. De har samma mamma (vitblack) men hennes pappa är rödblack.

Senast ändrad:

Så här står det på fjordhest.no:

Gulblakk
Kremgult mot gulaktig hårlag
Lys eller gulaktig midtstol
Lys mot kvit lugg, hale og hovskjegg
Lys brunleg ål
Då gulblakke hestar er svært lyse, er avteikna ofte utydelige/ svake.

En annan fundering... Jag vet inte om du har sån info i din databas men jag testar!
Jag tänkte på det här när man godkänner 2,5 åriga hingstar. Då måste de ju uppnå 40p (alt 38.39 + extra poäng för härstamning och/eller färg). Har det någon gång hänt att när hingsten sedan har kommit tillbaka som 4 åring och gjort bruksprov fått lägre exteriörpoäng och inte fått fortsätta sin avelskarriär?

Melvin 256 klarade ju inte bruksprovet, men däremot exteriört. Det är den enda jag hittat. Däremot är det ju en drös med hingstar som inte kommit tillbaka för visning som fyraåring.

Melvin 256 klarade ju inte bruksprovet, men däremot exteriört. Det är den enda jag hittat. Däremot är det ju en drös med hingstar som inte kommit tillbaka för visning som fyraåring.

Innebär det då att alla hingstar utvecklats åt det håll som nämnden förutspått? :confused:
Så Melvin är den enda hingsten i historien som inte klarat bruksprovet?

Tja... av de som visats som tre- eller fyraåringar så... :cool: Jag blev lite inspirerad och listade vad som hänt med alla de 200-hingstar vi haft i aveln och som inte verkar i aveln längre. Det är många som fått tillstånd som tvååringar men kastrerats innan bruksprovet. :grin:

Det är många som fått tillstånd som tvååringar men kastrerats innan bruksprovet. :grin:

Varför denna :grin: ? Är det nåt konstigt med att kastrera en hingst som man inte tycker ska fortsätta i aveln, oavsett anledning och tidpunkt?? :crazy: Det är ju knappast så att behovet finns av alla de hingstar som är godkända idag med tanke på bet. siffrorna..

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 413
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 172
Senast: mars
·
Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 16 17 18
Svar
341
· Visningar
10 195
Senast: gul_zebra
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 307
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka