Fjordavel 2011

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Habina
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 232
  • Visningar Visningar 36 568
Sv: Fjordavel 2011

Nä, det måste vara det näst värsta som kan hända. :( Det värsta tycker jag är när stoet dör under fölningen och inte heller fölet klarar sig. :cry:

HAr i Gnägg fjordtråden disskuterat fjord aveln och gemfört emd den tyska haflingern som ligger på 80 000 och uppåt och ligger högt med eliten och tävlar och är en av de störrsta ponnyraserna i Tyskland..

http://www.haflinger-online.de/index.html

Jag menade åt vilket håll man lägger aveln och hur andra länder har lyckats med en samma typ av häst och då tyckte jag att Haflingern var bra att gemföra med..
Om man lanserar den som en väldigt ridbart kallblod, precis som de har gjort i Tyskland.. MEN den måste också bli högre och fortsätta vara grov för att det ska se bra ut när vuxna rider den. Om du kollar bilderna från länken där långa vuxna karlar sitter och rider HAflinger så ser de inte för stora ut.
Det har inte bara med synen att göra det är en balans fråga i själva ridningen också och vart skänklarna hamnar.
JAg känner mej för lång för 1,43...
JAg får inte rätt balans och om jag tävlar undrar jag om folk kommenterar med kan hon inte köpa sej en stor häst, hon ser för stor ut osv..
JAg kännde mej väldigt lång i Vetlanda. SÅ då passar jag väll inte in i rasen...
MAn måste vara kort för att kunna rida fjording.
Får väll byta ras igen då

Om du ser på haflingern för 10 år sedan så var de otroligt lik fjordingen.. JAg red ett 9 årigt diplom sto som var väldigt lik fjordingen i kroppen. Nu tycker jag inte man ska kolla på aveln på HAflinger i Sverige och gå efter den. Då de är ner avlade och ser ut som en vanlig ponny och de kallar HAflingern för varmblod och inte kallblod...
OM man vill ner avla KAllbloden till en utsällningsras så kan man köpa Welsch Montain i stället som är en smäcker ponny. Den är också mindre, äter mindre osv om man bara vill avla utsällnings djur..
Om man vill hålla kvar i Rasen och att den ska bli populärare så måste man göra något. Jag har hört från många att de är kraftigt på väg ner och det är inte bara nu för att hästmarkanden har rasat.

Eftersom den har rasat så kraftigt i Sverige hur ska man hålla kvar den och öka värdet och populäriteten av den? KOm med egna förslag..
Vi kan aldrig avla ner och konkurera med exempelvis halvbloden och då måste vi göra något annat. Att ta efter och kolla hur andra länder har gjort med en samma typ av ras är väll en bra idé???
Eller????

JAg kan lova dej att de får sällan sålt sina HAflinger för 30 000. De ligger på samma pris som fjordingarna.. Inte ens import som folk har köpt in för 60 000 från Österike får de inte mer än 25 000 max 30 000 om den är utbildad. HAr hört flera fall.

Om man fortsätter och fjordingen ligger på 1,43 och man gör den smäckrare och smäckrare kommer rasen om några år att nästan vara helt ut död.

MAn måste täcka rasen för alla höjder och att den kan konkurera ridmässigt med HAlvbloden. Att man avlar upp dne till stor häst och den är smäcker. För de som vill ha en sån typ av häst vill ha just halvbloden..

Många tycker att de nya halvbloden är elitpsyke på vilket betyder att många inte tycker att de är en bra allround häst.. Det är för mycket skalle för vanliga folk.
HAde nu fjordingen mött upp med indevider som liknnar haflingern i Tyskland så hade man sluppit att importera ridhästar från andra länder... Detta har ett stort försäljningsstall i sverige sagt till mej att så ser det ut.. De importerar hur mycket som helst för att folk inte rår på de svanska halvbloden längre..
Möt upp med en lite högre grov ridponny så har ni ryttare som köper den..

JAg vet att det är jätte svårt att hitta en hingst och lyckas på en högre avkomma på Introna. JAg är ute efter en ridhäst som jag kan köra in men ändå tävla dressyr på. Som jag inte ser för stor ut för. JAg är för LÅNG för Introna! Det kommer se jätte konstigt ut... Jag kommer ändå försöka utbilda henne mm. Även om jag inte tycker att jag är för stor så kommer andra tycka det...
JAg kan inte heller köra Introna, men hon är så otroligt snäll och go på alla sätt jag har verkligen fastnat för henne... Snäll, lugn och mysig. Toppen psyke verkligen..
Att jag kommer att kunna utbilda henne men inte tävla henne kommer vara jobbigt...

Får väll betäcka henne med Nilton som är en Tysk importerad HAflinger hingst..

http://www.teamhaflinger.se/index.ph...id=27&Itemid=2
Här ser ni att han har mycket massa och är rätt grov..

JAg vill ha fram en ridbar indevid till mej själv och eftersom det är svårt att hitta en sån här hingst så får jag väll blanda och ta en annan indevid till henne...

Senast ändrad:

*kl* Jag tror att man behöver få en högre ridbarhet på fjordhästen för att den ska överleva. Inte göra den till en annan ras men få något högre mankhöjd och lite längre ben för att få den att röra sig med bättre elasticitet. Göra den mer konkurrenskraftig helt enkelt utan att göra om den till en ridponny.

Om HAflinger i Tyskland presentaion översatt rätt av att skriva små hästs avel var ett bra sätt att förklara rasen. Hade jag haft mer pengar skulle jag köpt in exempelvis Tinga som är på annons och startat mer avel på fjording och presenterat den ungefär så här...

Med omkring 7000 avelsston och ca 500 i hela landet, den Haflinger hingstar är berättigade till 2008 den i särklass största rasgrupp i den lilla tyska hästavel. Deras andel var cirka 25%, och Tyskland var den största Haflinger rasen alls. Sedan 2008 var befolkningen i separation av Haflinger rasen registret för Haflinger ston med ca 4450 och stamboken för adliga blod Haflinger ston med ca 2260. Men eftersom endast avelsdjur i föreningar är registrerade kan du säkert utgå från 4 till 50000 Blonde ösa, cavorting på tyska gårdar och betesmarker. Ett tungt på användning ridning och körning genom riktade urval och har Haflinger Haflinger dyrbara blod kan vara en utmärkt partner för fritid och idrott. Tack vare sin gedigna konstruktion och en höjd 140-150 cm, dessa hästar är utmärkta vikt bärare och därmed hästar för hela familjen. Den välbalanserade temperament och den berömda lugna de gör trevlig att hantera. övervägande del utnyttjas i början av jord-och skogsbruket spelar en underordnad roll. Genom specifika valet av åtgärder, presenterade tyska Haflinger och dyrbara blod Haflinger modern och effektiv som en idealisk partner för fritid och idrott. I Tyskland, som handlar om 15 regionala internationella avelsföreningar och en mängd klubbar och intressegrupper med avel och spridning av Haflinger hästen och dyrbara blod Haflinger. De är de regionala kontaktpunkter för Haflinger entusiaster i Tyskland. En förteckning över klubbar och föreningar finns på vår " organisationer ".

Precis så jag menar, men jag är inte lika bra på att förklara som du :)

Tänk om jag kunde slippa skriva 30 rader och bara skriva tre som du... Vet vad jag vill få fram, men svårt att förklara ibland.

Jag är inte ute efter att ändra rasen. Vill bevara den men ändå hänga med i framtiden...

*kl* Jag tror att man behöver få en högre ridbarhet på fjordhästen för att den ska överleva. Inte göra den till en annan ras men få något högre mankhöjd och lite längre ben för att få den att röra sig med bättre elasticitet. Göra den mer konkurrenskraftig helt enkelt utan att göra om den till en ridponny.

Ni får inte förstå mej fel, jag vill inte hacka på folk, inte alls. Eftersom jag själv är lång och vill rida fjordingen för att det är en så underbar ras så finns det garaneterat fler långa.. Det ska inte vara en säckt för de som är korta.. VArför får den inte vara för alla? och varför förstör man rasen i så fall? Att det blir en ras för alla?

http://www.youtube.com/user/Mytelia#p/u/27/xnBTRyH76MA

Sitter nästan och gråter i filmen. Skulle han bara vara någon cetimenter till hade hon inte behöva gå över till stora hästar..

Temprament 227 är verkligen en möjlig kanditad till Introna..

De fjordhästar jag träffat som varit runt 155 cm har mer påmint mig om kallblodstravare än fjordhäst, men jag kommer inte protestera om någon/några uppfödare vill göra ett försök att höja upp mankhöjden på sina hästar.

Själv tycker jag det är viktigare med känslan på hästryggen, Hampus är c-ponny med sänkt rygg men ridmässigt känns han mycket större än Ariel som är d-ponny. Allt handlar om massa och gångarter... Samt förstås vilja. :laugh:

Runt 1,55 är nog lite för högt.. Fjordingen är något ner avlad från grovheten, man måste få med grovheten för att få fjording utsendet på de högre hästarna. Gemför den tyska haflingern med den svenska fjordningen så är den svenska fjordingen rätt så tunn...

Det klart att det handlar om känsla.. Men om jag skulle rida en c ponny med mina 1,76 och försöka tävla får det vara en tunna om jag inte ska se jätte stor ut... Om jag skulle vilja tävla hoppning så finns det risk att jag river hindrerna med mina fötter.. :laugh:

Undra om man får 4 fel om jag river och inte hästen.. Haha skämtade ;)

Tänk om jag kunde få hit Miralin som är 1,47 klass 1.. Ska kolla med min man, som kommer bli helt galen på mej om jag köper en fjording till. Introna kan snart min dotter rida.. Hon är en lång 4 årig och Intronas psyke är perfekt för henne.

Sen är det då fölet som jag vill behålla. Men tror som sagt att Challander med Introna blir runt 1,43 bra steg, trevlig ridhäst men ingen riktig ridhäst för mej.. Tänkte fölet till min dotter sen. Men jag får se hon kanske inte ens vill rida när hon blir äldre.. Nu älskar hon det...

det klart rider du en lite grov fjording på 1,43 och en smäcker på 1,47 så blir det nog samma känsla. Eller man känner kanske att den högre blir mer vinglig än den lite mindre med grovheten. Men jag vill ha grov fjording med massa och runt 1,47-1,50 max.. Det ska var en ponny eller en liten häst.. Tyckte jag lät bra, med liten häst..

Senast ändrad:

Han var inte så dum inte :d

Men sen är ju allt verkligen jätte svårt tycker jag, som vanligt både bedömningmässigt och hur saker tolkas, vad folk ser som en lätt eller grov typ mm.

Sen kan det ju skillja på samma häst också, tror det var Efwa som hade ett bra exempel med två olika bilder på Kim Hero där han på ena bilden så väldigt lätt ut och andre tja betydligt grövre ut.

Precis - hela rasstandarden är en tolkningsfråga och olika domare tolkar och bedömer på olika sätt. Jag läser förvaltningsrätt nu och det är ungefär samma med lagar - man tolkar dem olika... :p

JApp va nära att köpa henne i sommras, hon verkar såld. Annars skulle ajg ringa henne och kolla att at på foder och sen köpa...

Ja 1.55 är för högt de ska inte vara stora hästar utan små hästar.. Ponnysar.. Ska kolla hingsten..!

Läcker hingst. :love: tyckte jag såg en haflinger i bakgrunden. Ska sluta att prata HAflinger nu..

Har nu skrivit upp alla mankhöjder som jag hittade bak på Introna. Såg att Ljosefin fått en avkomma med Challander 2009 som fick 41 poäng... Ala Kry.. Hittade även en avkomma mellan Ue ljosen och Temprament 227 ute till salu.. vilken gång och hon har och är 1,47. Visserligen bara 38 poäng.. Efersom Ljosefin är 1.47 och Temprament kan ge 1,47 så kan jag ha en chans.. Fast det är lotto alltihopa...

Kolla Tempraments trav i slutet :love:
http://www.youtube.com/user/Mytelia#p/u/3/HV8z7cQyL54

Det här emd utställning är verkligen en tolknings fråga.. Så är det på kaninerna med. En kanin som vinnar ena veckan, kan få rätt dåliga poäng veckan efter av en annan dommare..

Dommaren ahr sin bild, har jag också fått uppfattningen av precis som ni skriver..

Därför hade det varit kul att få en hingstpremiering på våren också när de är 3 år gammla. Många som håller på med andra raser reagerar på att de just tas in som 2.5 åringar och inte på våren som treåriga hingstar..
Trr fjordingarna förlorar fina indevider på det till aveln.. Man måste avla tidigt och få fram avkommor som utvecklas tidigt de andra kastereras och blir inget av.. Fast de kan vara jätte fina som treåriga på våren.. Synd på många fina fjordingar :cry:

Förlåt att jag skriver igen.. Om det blir ett sto efter Introna och Chalander är jag korkad som säljer.. Knast, Ljosen, Alexander Lukas, Ljosefin och självklart fina Introna bak... Är otroligt spännade.. Får hoppas att dottern gillar att rida så får jag köra... Alexander Lukas ligger på 1,45, Ljosefin 1,47.. För tidigt att säga något, men Ala Kry 41 poäng och Indra Frö 40 poäng.. De är bara 2 år i år på utsällningen. Indra Frö är ändå med samma hingst.. Det är lotto, men jag kan få en riktigt fin avkomma.

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 413
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 171
Senast: mars
·
Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 16 17 18
Svar
341
· Visningar
10 195
Senast: gul_zebra
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 301
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka