Fjordavel 2011

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Habina
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 232
  • Visningar Visningar 36 568

Habina

Trådstartare
Nytt år, nya möjligheter, ny tråd. :D

Vad förväntar ni er av avelsåret 2011? Vilka har dräktiga ston? Vilka tänker betäcka i år? Vilka unghingstar skall visas i höst?

Själv har jag velat lite fram och tillbaka, men då ingen verkar vara intresserad av att låna mitt sto för avel så blir det nog fortsatt utbildning istället.

Sv: Fjordavel 2011

Jag tänkte inte betäcka i år,har inte plats för flera hästar,hoppas få sälja nån av dom jag har först.Kommer nog att ägna mig åt att rida in 3 åringarna;)och fortsätta med tömkörningen.:D

Men då är det ju full fart mot premieringen i sommar som gäller. :D För visst var väl bägge "fölen" (gud vad tiden går!) ston?

Ja visst är det så,fast stona har ju fått nya föl i maj-10.Så nu har jag lite många hästar.;)
Ja Cherie fick 40 poäng i kvinnersta.(Esters föl.)som 2åring.Gissa om jag blev glad?

Måste vara roligt att ha två jämngamla ston efter Cirkus. :laugh: Gillar ju honom, men precis som med Aslan (visst använde du honom på något utav stona?) så är han ju för nära släkt med mitt sto. Snyft.

Ja visst är det kul men mycket jobb oxå.Ja Cirkus va mysig jag gillar honom.
Jo jag betäckte med Aslan,vilket blev riktigt bra tycker jag.Synd att han är släkt med ditt sto då,för han har ju superbra psyke.Du får leta rätt på en snygging till ariel o betäcka nån gång framöver.:D

Jag har ju egentligen redan fastnat för Finsland's Ringo, men då vill jag ju behålla fölungen och det har jag inte råd med nu. :grin: Får hoppas att han fortfarande är i avel om fem, tio år...

Kikade för första gången på länge in under Avel, då det kändes som om det var dags för en fjordavelstråd igen! ;)

För vår del är framtiden lite osäker men vi försöker satsa vidare och hoppas på ljusare tider!

Vårt hästbestånd och planer ser ut som följer;
Dräktiga:
Björkhems Ässa-Mi 3434 - dräktig m. Aslan 255
Malva - dräktig m. Chalander 259
Björkhems Tara 3280 - dräktig m. Ingvar Halsnaes 242
(Cheyenne - dräktig med Vessmer 253, är såld)

Samtliga föl kommer troligtvis att vara till salu.

Vår nygodkände Björkhems Arn 275 får betäcka Ässa och ev. Malva.
Tara får nog besöka Botvid 196 då hennes benställ gärna kan kompletteras...;)

I sommar visar vi ev. vår 1-åriga Malexia (e. Alexander Lukas 183 - Kim Hero 221) samt kanske stamboksför Malva. Förhoppningsvis visas även vår uppföddning, Äbba-Mi på sommarpremiering som 1-åring.

Låter inte bra att framtiden är osäker. :(

Just nu sitter jag och sammanställer avkommeresultat för en drös med hingstar och Botvid är en av de som sticker ut lite. :laugh: Sedan är det förstås lättare att sammanställa information på en äldre hingst än en nygodkänd eller en hingst som använts i aveln enbart ett par år. Men lite tankeställare får jag.

Om Arn inte betäcker Malva, åker hon till en annan hingst eller får hon gå gall? Man vill ju att de bra stona avlas på, men det är inte alltid lätt att få plats med alla avkommor heller. ;)

Jag klurar lite på om jag skall sätta in en annons på Ariels mage på SFF:s hemsida, kanske är gensvaret större i år när hon ändå har sitt diplom? :confused:

Ja jag hade ju Embla 3025 som är betäckt med Hugo 153 men nu är hon hos fodervärden som hade henne förut och jag har en bsjkir valack så det blir nog inte mycket avel i år xD.

Jag har ju en dräktig Lärka här hemma, betäckte med Alvedon Kry, fast fölet är ju inte mitt tack och lov.

Är väldigt sugen på att betäcka igen till sommaren, men vi får väl se tiden får väl utvisa. Mycket som spelar in.

Ja, det blir en riktigt intressant fölunge som Lärka får. :d Om du skulle betäcka till sommaren, vilken hingst skulle du välja? :angel:

Jag blir mer och mer sugen att ta föl efter Ariel, men då måste jag bli miljonär först. :rofl: Jag klarar ju uppenbarligen inte av att sälja några fölungar, köper ju bara tillbaka efter några år. :D

Jag har ju inte sålt några jag heller, Tiger skulle ju säljas egentligen :angel:

Jag vet inte, det är ju så förbålt långt åt alla håll :(

Bara nyfiket vad skulle du sätta på Lärka?:laugh: (och hur dumt lät det där då?)

Haha, så länge du inte skriver hur istället för vad... :rofl:

Jag är ju lite skadad i och med senaste Vetlanda :angel: så den enda jag kan komma på är Finsland's Ringo. :love: Läste kritiken som Lärka fick 2005 och hon ser ut att kunna matcha Ringos exteriöra nackdelar. Gjorde en provparning (:D) i databasen och jag ser inga härstamningsmässiga problem heller.

Sedan har jag precis nyligen blivit förälskad i rödblacka (har absolut ingenting med Ringo att göra, nej då... :angel:) så jag tackar inte nej till ytterligare en. :d

Du är härlig du :D

Ja jag har ju bara sett lite bilder på honom så jag kan inte utala mig, men det jag sett tilltalaar mig. Nackdelen är färgen, fjanten jag tänker, jaha tror d folk att jag väljer efter färg?
Då kan man ju fråga varför i :devil: jag en bryr mig.

När jag såg honom första gången tänkte jag "jaja, han är en fin häst TROTS färgen". :p Så tänk på mig när du börjar oroa dig för färgavel.

Låter inte bra att framtiden är osäker. :(

Näe, det är inget roligt alls...:( Mamsens kropp strejkar och när de enklaste stallsysslorna blir outhärdliga, ja då måste vi ta ställning till om, och vilka i så fall, vi skall behålla...Oerhört tråkigt nu när det precis har börjat rulla på....
Just nu sitter jag och sammanställer avkommeresultat för en drös med hingstar och Botvid är en av de som sticker ut lite. :laugh: Sedan är det förstås lättare att sammanställa information på en äldre hingst än en nygodkänd eller en hingst som använts i aveln enbart ett par år. Men lite tankeställare får jag.

Ja, Botvid har förärvt sig väl och framförallt har Ballgärde-Björkhemskombon funkat super! Ungefär som Dalar/Knastkombos också ofta blir superfina hästar...Dessutom försöker (!) vi tänka lite mer långsiktigt, avkomman i sig kankse inte blir den bästa, men några generationer senare kanske valet lönade sig! :banana:
Om Arn inte betäcker Malva, åker hon till en annan hingst eller får hon gå gall? Man vill ju att de bra stona avlas på, men det är inte alltid lätt att få plats med alla avkommor heller.

Malva betäcker Arn sist på säsongen i så fall, pga hennes CEM-smitta. Vi vill ha henne friskförklarad och fräsch innan vi ens tänker tanken. Är hon d och Arn inte får fler ston, ja då betäcker vi eventuellt. Annars får hon nog gå gall ett år så vi kan lägga ned tid och fokus på inridning och stamboksföring. :angel:
Jag klurar lite på om jag skall sätta in en annons på Ariels mage på SFF:s hemsida, kanske är gensvaret större i år när hon ändå har sitt diplom?

Låter som en bra idé! Helt klart större chans i år, jag hade nog själv inte vågat på ett "oprövat" kort som hon då var i våras. Nu har hon sitt diplom och visst vore det väl kul med en betäckning! :bump:

BTW - Vad är det som lockar med Finlands Ringo? ;) Jag gillar att höra motiveringarna så man kan följa tankegången och förhoppningsvis själv få upp ett öga för sådant som man har missat...:D

Jag gillar Ringo för att han känns högrest utan att var för stor (för min smak, jag vill inte ha jättehästar) utan "bara" 137 cm. Sedan var hans rörelser helt fantastiska. :love:

En stam som inte är nära släkt med mitt sto är en stor fördel, hon är ju släkt med nästan alla hingstar. :p

Några fler plus som är mer ytliga är att han har mycket tagel, något mitt sto saknar + att han ger litet e (rött) och chans på litet a (grått) till i mitt fall ett sto som enbart kan lämna ljusbrunblackt. Inte för att det MÅSTE bli en annan färg på Ariels barnbarn, men någon gång i framtiden vore det roligt med en snygg häst som är grå eller röd... :laugh:

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 413
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 172
Senast: mars
·
Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 16 17 18
Svar
341
· Visningar
10 195
Senast: gul_zebra
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 307
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka