Fjordavel 2008 version II

Sv: Fjordavel 2008 version II

Ja, det ska bli spännande att se hur det går, tycker jag också, det är mitt första föl! ;) Har varit i ett stall med uppfödning i många år dock, så jag har sugit åt mig där, men det är ju lite annat när det är ens eget! :)

Ljulius, vilken fin bild! :)

Man får som sagt se vad man får för ngt ;)

Ja, vad gäller storlek så får han gärna lugna sig lite på den fronten...
Han är knappt 140 fram och 143 bak så det lutar ju åt att han blir stor. Eller så har han vuxit allt som han ska växa nu och blir inte större....
Får vänta och se, precis som med hingstungarna ;)

Nu blir jag lite sugen på fölbilder, hur ser de ut nu, de små ullbollarna från i somras?

Vi har snart ett helt stall... Eller ja, vi har snart en innervägg så att vi kan sätta upp tre boxar och stalla in från lösdrift. Jag längtar!

Hoppas Jesper sover förmiddag länge imorgon so mamma kan spika lite till. :)

Hehe, men här kommer en av årets ullbollar då, så här ser han ut nu:

I september:
Xando080904.jpg

I oktober:
Xando081015.jpg

Tadaa! Säcken är tom!!
Xando0810051.jpg

Habina

När du är klar med flytt och dylikt, kan du inte lägga upp en uppdaterad lista med dräktiga ston som skall föla 2009? Alltid roligt att drömma sig bort nu när det är rugg-höstväder ute....

Sen vill jag se nya bilder på Ariel!

Måste bara fråga, Mitt sto som har en 5,5 mån fölunge vid sidan, har fått juverinflammation. Hur vanligt är det när man inte har börjat vänja av fölet och vid den här tiden på året? Någon som vet? Min veterinär tyckte att det var konstigt.

Ingen aning hur vanligt det är men kan tänka mig ett par orsaker till det. Tex att de har gått ute på bete (inte så mkt näring i slutet på betessäsongen) och sen blir installade med grovfoder (antagligen högt näringsinnehåll till digivande sto) och kanske kraftfoder. Mindre rörelse om de står inne på natten. Fölungen börjar bli stor = diar inte lika ofta. Mer mjölk, mindre diande och rörelse = kan bli problem.

Sen kanske du inte alls har stallat in, och har sämre värden i grovfodret och då har jag HELT FEL. :o

(sen kan de ju få juverinflammationer av massa orsaker, bakterier, infektioner osv i princip när som helst. Har tex en bekant (människa) som har en kraftig mastit i sina båda bröst, fast hon aldrig har haft barn.....)

Är det illa`?

Åååh vilken underbart söt krabat! :love: *mumlar för sig själv: "Jag skall inte ha föl, jag skall inte ha föl"*

Passar på och puttar upp tråden med en fråga. Hur brukar ni tänka kring ensamma föl? Nödvändigt ont ibland eller absolut förbjudet? Mer okej om det finns andra unghästar (ettåringar, tvååringar) i samma hage? *mycket nyfiken*

Nu svarar jag utifrån OM Fröken är dräktig och utifrån min förra häst som vi också födde upp själva. Alltså ingen expert alls!!

Windy fick gå utan fölkompisar men i en vuxen stoflock i blandad ålder, där anpassade sig de äldre stona och tog sig olika roller, mamma var matbar, S var lektant och M var den som uppfostrade. Windy blev en mkt trevlig dam men såg hon en chans att ta över så tog hon den, utan att för den skull vara dum.

Frökens fölis kommer få en liknande uppväxt men där tänker jag försöka hitta ett sto med föl som kan gå på sommarbete hemma så det kan leka iaf när de är små.

Så jag tycker att det funkar helt okej med att ha dem utan fölkompis men föredrar att kunna ha ett föl till som lekkamrat. Åring eller 2-åring är väl okej men de leker ju ganska mkt mer hårdhänt än en bebis..

Åååh vilken underbart söt krabat! :love: *mumlar för sig själv: "Jag skall inte ha föl, jag skall inte ha föl"*

Passar på och puttar upp tråden med en fråga. Hur brukar ni tänka kring ensamma föl? Nödvändigt ont ibland eller absolut förbjudet? Mer okej om det finns andra unghästar (ettåringar, tvååringar) i samma hage? *mycket nyfiken*

Ljuliusn gick med jämårig hingstunge från födsel, sen köpte "Ljulius" honom. Ljass gick med vuxna hästar tills vi skilde av, då blev det blandad flock. Efter det gick han hemma med en salig blandning, jämnårig är nog dock att föredra. Fast har man ingen fölkompis så har man inte. Inte absolus förbjudet, men inget att föredra tror jag att jag tycker...

Jag tycker det är skillnad på stoföl och hingstföl. Ett stoföl har inte samma behov av lekkompis som ett hingstföl.

Jag har sett många varianter av båda och visst, har man ingen kompis så har man inte. Men det finns nästan alltid NGN som har ett föl som behöver sällskap, annonsera kan ju vara ett hett tips.

Om man ser till mina två fjordisar så har de ju vuxit upp väldigt olika.
Ljulius har ALLTID haft andra hingst/valackungar att leka med, hela sitt liv. Stått på lösdrift och gått på stoooooooooooora beten med upp till 15 andra unghingstar (och äldre valacker som poliser). Har tack vare det en mkt bra grundkondition och är välmusklad och fin.

Gandalf å andra sidan gick ensam tills han var 9 månader (med mamma och kossor). Sedan med Ljulius fram till betet. Bete med en jämnårig kamrat och en äldre valack. Nu på hösten har han gått med bara Ljulius. I december blir de 3 unghingstar, 2 st 08or och Gandalf och sedan Ljulius.

Vad gäller G så märks det helt klart att han inte har samma kondition som Julle hade vid samma tid. Han blir mkt fortare svettig och trött. Nu är G större än Julle så mkt energi går säkert åt till att växa men ändå.

Det ska bli intressant att se hur det blir när de blir tre st gangsters som kan leka tillsammans ett par år framöver... :D:D

Jippie!! Min Glensa är fortfarande dräktig med Hauk Thun:bump:

Åh vad roligt!!!!

Den fölisen borde bli pang-snygg tror jag!

Håll den inlåst om det blir ett sto, annars kommer jag kanske och "lånar" den:angel:

Åh vad roligt!!!!

Den fölisen borde bli pang-snygg tror jag!

Håll den inlåst om det blir ett sto, annars kommer jag kanske och "lånar" den:angel:

Ja vi får väl se om det blir ett sto. Varje gång jag betäcker "mina" hästar så blir det ett hingstföl. Fast det har ju blivit bra hittills:laugh:
Det är lika välkommet vilket som, bara det kommer ett föl:love:

Håller med, lika välkommet vilket kön det än blir!:love:

Pendlade min (o-)dräktiga Fröken igår och pendeln visar på hingst:eek: Nu blir jag ju ännu mer förvirrad.. Den visade ingenting på vårt yttterst o-dräktiga nordis-sto heller och på Fröken testade jag två ggr..

Jag som inte ens tror på sånt där:angel:

Liknande trådar

• Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att stängas….nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt brinna...
95 96 97
Svar
1 930
· Visningar
119 878
Senast: nyfiken72
·
  • Låst
Avel Här fortsätter diskussionerna om fjordavel från den gamla tråden.
60 61 62
Svar
1 237
· Visningar
81 065
Senast: ameo
·
Avel Ny säsong - ny tråd! Vilka planerar att betäcka sina New forestston 2008? Vilka hingstar planerar nu att använda? Motivera gärna era...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 368
Senast: KLNF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka