Fjordavel 2008 version II

Sv: Fjordavel 2008 version II

*puttar*

Jag fattar inte, nästan jämt när jag frågar nåt i nån tråd så DÖR den tråden!!!!!! :o

Det är inget fel alls på dig och ditt trådsvarande. Det är väl dösäsong helt enkelt. Men vi skulle ju kunna fantisera om vilka hingstar som står högst upp på önskelistan inför 2009.
Och varför inte drömsto också för den delen.
Jag skulle vilja använda Isidor igen till min Tekla och drömstoet skulle då vara deras dotter.

Nackdelen bör väl vara att hästen inte får lika mycket "hingst karaktär". Jag upplever att hingstar som kastreras lite senare får ett lite mer "hingstigare" uttryck. Grövre hals/nacke osv...

Jag är nog för att låta dem gå som hingstar ett tag. Som Eligibel säger så får man mkt utrålning/muskler mm "gratis".

Men det är mer jobb med en hingst, mer foder och har man ingen lekkompis / har svårt att hålla hingst så är det bättre att kastrera så han får gå med andra.

Jag är nog för att låta dem gå som hingstar ett tag. Som Eligibel säger så får man mkt utrålning/muskler mm "gratis".

Men det är mer jobb med en hingst, mer foder och har man ingen lekkompis / har svårt att hålla hingst så är det bättre att kastrera så han får gå med andra.

Uppfostrar man sin hingst på ett bra sätt redan från början så brukar det inte vara några problem. Förutom att Charlie "showar" lite mer när vi är ute, så märks det inte att han är hingst. Han har två hagkompisar (också hingstar, dock är dem alla tre unga och har aldrig betäckt) och är som vilken annan väluppfostrad häst som helst, hanteringsmässigt. Dem blir så himla mycket vad man gör dem till, dock ska man vara medveten om att de behöver en fast och trygg hand. (Precis som alla andra hästar.)

Med svårt att hålla hingst menade jag att man kanske tex står i ett stall som inte tillåter hingstar, det kanske inte finns kunnigt folk som skall hantera hästen dagligen (tex in och ut från hagen).

Sen har ju alla hingstar mer eller mindre testostern, oavsett om de är välhanterade eller inte så kan det vara jobbigt att hantera, svårare med hagar, platsen i stallet, ledas till och från hagen osv osv.
Det kan dessutom vara svårt att hålla hull på dem om de ska försöka hålla koll på alla hästar på gården, ev känner sig utmanad av andra hingstar osv osv

JAG gillar ju hingstar men det är inte alltid så lätt när man inte har eget stall.

Alla har ju inte egen gård och möjligheten att själv sköta all markservice ;)

Jag förstår absolut vad du menar! Och det stämmer - helt klart! Det jag ville poängtera var bara att en hingst blir vad man gör den till hanteringsmässigt och rid/kör mässigt. Precis som vilken annan häst som helst!
Det är självklart att man ska ha respekt för dem. Det är stora, kraftfulla djur! Men ibland undrar jag över hysterin med att ha hingst - är det lika mkt tabu att hålla hanhundar okastrerade exempelvis? :p

Ja, tyvärr är det ju ngn sorts hingst-rädsla. Alla verkar tro att alla hingstar är helt GALNA och behöver 5 meter höga staket som skulle hålla en dinosaurie inlåst! Många hingstar märks det ju knappt, annat än att man måste vara mer uppmärksam och tänka säkert.

Jag förstår många stall som inte tar emot hingstar, för att de inte har förutsättningar, varken med boxar, hagar eller personal. Men var ska alla ha sin hingst om man nu inte har eget stall?
Det borde ju gå att kompromissa tycker man...

Men ofta är det nog kunskapen det faller på och i de fallen är det helt rätt att inte ha hingst. Man har ett helt annat ansvar för både folk och fä.

Jag håller med dig på alla punkter! Men egentligen handlar det ju genomgående om att en oerfaren och okunnig människa inte ska äga en egen häst. Hingst, sto eller valack.... En häst kan ju bli väldigt farlig i "fel händer" oavsett kön! Det gäller för övrigt alla djurslag... Det finns ju ston som beter sig betydligt värre än många hingstar! :crazy:

Hingst, sto eller valack.... En häst kan ju bli väldigt farlig i "fel händer" oavsett kön!
Precis så är det. Sambon sitter på akuten, har fått ta upp de åtta stygn han fick sy i lördagskväll efter att ha blivit huggen... Lutar åt blodförgiftning. Inte Ljass som bet dock, han är mesigt snäll på så sätt.

Riktigt läskigt faktiskt. Han försvarade mat... Micke skulle hälsa och så PANG! Två rejäla hack varav det ena syddes med tre stygn invändigt och fyra utanpå...

Oj huga, det lät läskigt!
Hoppas det går bra och att han slipper blodförgiftning.

Oj huga, det lät läskigt!
Hoppas det går bra och att han slipper blodförgiftning.
Nja, det gjorde han inte... Byte av penicillin och öppet sår, yttre stygn är borta och han hade mycket riktigt blodförgiftning... 11 år gammal valack kan jag tillägga... Jag fattar inte riktigt hur det kunde bli så här...

Nu blev det äntligen fart på tråden igen! :)

Men hur tidigt kan man egentligen kastrera??
Jag har ju egen gård och så, men problemet är ju att jag bara har ston..! Vill inte att han ska gå själv bara för att få hingstnacke osv...

Jag är också nyfiken.
Ett år var det var en tjej i stallet som hade en hingst.
En NS bara 10 mån, ingen ville släppa ut honom, det slutade med att hon fick åka dit varje morgon för att släppa ut honom själv.
Jag stod inte själv i stallet, då, så jag vet inte hur han var.
Det verkarde jättejobbigt.
Men det är väl ofta så att folks rädsla tar överhanden.

Har läst någonstans på tråden för ett tag sedan, att hingstungar, inte ska gå med sin mamma för dom blir slynglar då.
Om det finns möjlighet, tjänar man på att ha dom på tex hingstlösdrift ?
Eller räcker det med att dom tex går med en annan valack ?
Kanske ett annat väldigt dominant sto ?

Ja min rackare är iaf en terrorist mot sin mamma nu! Kanske stämmer? Även fast hon säger åt honom så fortsätter han terrorisera! De andra stona verkar han lyssna mer på.. Han är snart sex månader...

Det tidigaste jag hittade när jag sökte på kastrering på nätet var åtta månader... Är det någon som hört tidigare??

Jag personligen skulle hellre ha hingstungen med en äldre valack som vet hur man uppför sig än med andra jämngamla hingstungar om jag skulle spara honom som hingst..
Nu när han ska bli valack så kanske jag har honom nog ett tag med ett eller två andra ston som verkar vara duktiga på att fostra honom. Han ska ju ändå vänjas av från mamma även om han är valack...

Ska bli spännande att se vad du gör.
Nu vet jag ju inte om vi kommer att ha det problemet.
Men vi har ingen möjlighet att ha hingst, i fall vi skulle få en.;)
Sonderar terrängen, så man är lite förbered.

Valcken som vi hade blev kastrerad vid 2 år och han hade första året/åren jätteproblem att gå med andra valacker.
Dom bara slogs.
Vi ägde honom inte då, men har fått höra det.
Så när vi köpte honom, så fick vi höra att han bara kunde gå med ston.
Det gick senare bra att gå i blandad grupp.:)

En kompis kastrerade sitt HB vid 3 år för att han så ”mesig”, kanske beror det på vad det är för häst.
Vill ju att det ska bli så bra som möjligt.

Ja, det är ju just det. Alla är så himla olika.

Gandalf tex, han vet PRECIS och är rätt hingstig (fast lydig). Julle fattade ingenting förrän våren som 2åring.

Bonusbild!

24100731.jpg

Ja det lär väl visa sej.. :angel:
Får ta ett år i taget.
Men som sagt, lite hum är nog aldrig fel att ha.
Vad fin han är. :p
Hur stor tror du att han blir ?

Roxanne
Det där med att ha med äldre häst, låter bra tycker jag.
Har jag lite aning, har ju aldrig haft föl förut.
Så allt, man kan lära sej suger jag åt mej.:)

Liknande trådar

• Låst
Hästmänniskan Tant (och gubb-)tråden på väg att stängas….nystart! Ni som återkommit till hästeriet (via barn eller annat) - eller fortsatt brinna...
95 96 97
Svar
1 930
· Visningar
119 878
Senast: nyfiken72
·
  • Låst
Avel Här fortsätter diskussionerna om fjordavel från den gamla tråden.
60 61 62
Svar
1 237
· Visningar
81 065
Senast: ameo
·
Avel Ny säsong - ny tråd! Vilka planerar att betäcka sina New forestston 2008? Vilka hingstar planerar nu att använda? Motivera gärna era...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 368
Senast: KLNF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka