Fjollig eller bara tar det lungt?

Mysaan

Trådstartare
Hmm det är dte jag undrar om jag är. Stalläagren tycker jag fjollar med min 2 åring medans jag tycker att jag tar det lungt bara.

Bakgrunden är att jag fick hem henne i augusti förra året och då var hon helt ohanterbar och mager. Gick inte att gå bakom frambenen på henne för då fick du se upp för kosparkar. Efter 1 vecka ungefär fick hon ett sår på ena bakbenet. Detta ledde till massa bråk mellan mig och hästen för att jag skulle få göra rent det.

När såret hade läkt efter 2-3 veckor så valde jag att låta henne vara och bara hantera henne ut och in från hagen, klappa, pussa och borsta så gåttd et gick. Ville att hon skulle få tjocka på sig i lugn och ro och att vi skulle börja bygga en bra relation efter vår dåliga start.

Nu har jag kommit så långt så jag kan borsta henne ända ner på benet på det benet hon var skadad på och jag har börjat bettvänja henne och promenera med henne så smått. Jag ska snart lägga tömkörningsgjord på henne så hon får vänja sig vid den oxå.

TYcker det är superviktigt att gå långsamt fram för vi har inte bråttom till några utställningar och bedömningar heller.

Så vad tycker ni borde jag gå fortare fram och stressa på henne eller gör jga rätt??

Fjollig eller försiktig?

Sv: Fjollig eller bara tar det lungt?

Vad sjutton ska man ha bråttom för? Dona du på i din takt och känn att du har bra kontakt med hästen och att den gillar att du jobbar med den... Det är viktigare än att stressa iväg. Min cob är två år nu och jag lägger sadeln på i höst...inte en dag tidigare. Vi går ut och går, donar med borstning, lite markjobb, ska få betsel snart...i övrigt är hon en lycklig unghäst som lever livet i hagen med kompisar. Stressa inte;)

hej!
jag tycker du gör helt rätt man vill ju kunna lita på hästen man har och samma tillbacka jag tycker inte du är fjollig..bry dig inte om vad andra tycker gö de som känns rätt för dig och hästen...

jag är skött häst på en 2åring och vi har inte häller gjort så mycket mer än att stå i stallgången,borsta,kratsa hovar,stanna stå still ha träns och de har inte varit lätt

stå på dig:banana:

jag tycker oxå du gör rätt
vart tusan har du bråttom
även jag fjantar med min 7 åring :love: även
och hon har varit
här i pajala i tre veckor
vi har promenrat och busat och haft oss

:love: :love: :love: :love:

Jag tycker ditt tempo verkar sunt.

Hästen är ju faktiskt bara två år, ta den tid ni behöver
för att bygga en bra relation.
Vad mer är det stallägaren vill att ni ska göra?
Nu vet jag inte vad det är för ras och vilket framtidssyfte
du har för din häst, men vår unghäst blir fem i år och hon är bara
riden sen december, visserligen har vi en del tråkigheter bakom
det hela, men vi känner samtidigt att det blev till det bästa då hon
är såpass valpig i huvet.

Lycka till! :)

Tack alla!

Jag ska ha henne som ridhäst och det är enligt utsagor en varmblodstravare men jag är inte helt säker. Planerna är att så småningom utforska henens hoppkapacitet. Men en trevlig allroundhäst ska hon bli.

Liknande trådar

Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
4 145
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 101
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 129
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 844
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar