Fjolårs hö vs. årets skörd

Piek

Trådstartare
Ja vad blir skillnaden egentligen?
Har hittat fint fjolårs hö till ett väldigt bra pris nämligen men har det tappat all näring så det inte är nån vits att ge det? Det finns fortfarande mycket bete kvar men märker på mitt fullblod att det tappat näring så jag måste börja stödfodra.

Sv: Fjolårs hö vs. årets skörd

Ja vad blir skillnaden egentligen?
Har hittat fint fjolårs hö till ett väldigt bra pris nämligen men har det tappat all näring så det inte är nån vits att ge det? Det finns fortfarande mycket bete kvar men märker på mitt fullblod att det tappat näring så jag måste börja stödfodra.
Näringen försvinner inte men man får lägga till lite vitaminer (främst E-vitamin om jag inte missminner mig). Näringsvärdet skiljer sig dock mellan partier så om just det parti du är intresserad av passar dina hästar kan jag förstås inte uttala mig om.

B och A vitamin brukar också behövas.
Men det är inte ett problem då ju de flesta vitaminiserade mineralfoder innehåller alla vitaminer också, oavsett om de behövs eller ej.

Det stora problemet är väl egentligen den hygieniskakvaliteten. I stora delar av landet är det svårt att lagra hö utan att det möglar. Det hjälper inte att bara lukta på det torra fodret utan man får var lite mer nogrann. Jag har stött på hö som luktat utmärkt torrt men när man blött ner det har det luktat chaminjonodling.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 059
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 296
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 995
Senast: kma
·
  • Artikel Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
2 068
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama