Fjolårets ensilage

B

Blossom7

Hej
Är det någon av er som har erfarenhet att fodra med förra årets ensilage balar.
Vårt ensilage har börjat ta slut och frågan är hur mycket näringsämnen har gått förlorat i fjolårets balar (som vi har en hel del kvar av). Kommer bara att använda de balar som är av bra hygienisk kvalitet och där plasten är intakt.

Är det som hö? att det mesta av protein, vitaminer och energi går förlorat?

Tacksam för alla svar.

Sv: Fjolårets ensilage

Mig veterligen går inte alls någon energi och protein förlorat. Däremot vitaminerna, och kanske även mineralerna.

vi fodrade med ett fjolårs ensilage ett år och det ensilaget var OTROLIGT fint :) har aldrig haft sådant bra ensilage. men det köpte vi in av några gubbar som jobbade med att få fram så fint ensilage som möjligt, och det hade dom verkligen lyckats med, äver om det var fjolårets.

Bella_001 skrev:
vi fodrade med ett fjolårs ensilage ett år och det ensilaget var OTROLIGT fint :) har aldrig haft sådant bra ensilage. men det köpte vi in av några gubbar som jobbade med att få fram så fint ensilage som möjligt, och det hade dom verkligen lyckats med, äver om det var fjolårets.

När du säger att det är "fint" och "bra" - vad menar du då?

Annars kan man väl göra en analys på det?
Men det borde ju inte vara någon fara så länge det inte är mögligt, men mycket protein kan nog ha gått förlorat.

Menar du föresten hösilage?
Ensilage är väl inte det lämpligaste hästfodret :)..

Vart skulle näringen ha tagit vägen? den kan inte krypa ut genom plasten precis. Det man bör vara extra noga med är att den är av hygeniskt god kvalitet.

Ingenting går bort fast det är förrförra årets. Kolla bara att plasten inte är trasig. Det är då mögligt. Den enda som inte finns mycket av är D vitaminerna. Pga det inte får soltorka som vanligt torrt hö. Men det finns ju inte i förra årets balar heller så.....

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 881
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 255
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag har fått rekomenderat av kraffts foderrådgivare att de muscle up efter förra årets hö analys. Men nu har priset gått upp och en...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 001
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar