fjällvandra

fryckan

Trådstartare
Jag och min kompis planerar att ta med våra hundar på en fyra dagars fjällvandring i maj/början av Juni. Här i norrbotten är det dock svårt att hitta fjäll där man får ta med sig hund på märka leder. Därför undrar jag om det är någon som har tips på vart man kan fjällvandra med hund? Gäller koppeltvång överallt den årstiden eller får man ha hunden lös om man har koll på den?

Det här är vår första tur, vad är bra att tänka på ? :)

Sv: fjällvandra

På exempelvis kungsleden är det tillåtet med hund dock koppeltvång (lätt löst genom att man fäster ett flexi i ryggsäckens midjeband), passar dessutom utmärkt för "första fjällturen". Går ni kungsleden förbi keb är ett besök upp på Unnas jiertas att rekomendera, väldigt vackert!

Problemet med tiden ni tänkt gå kan vara att det är mycket vatten och snö, har aldrig varit uppe så tidigt men vet folk som åkt skidor i fjällen i maj... Sommarsäsongen är egentligen slutet av juni tom september.

Senast ändrad:

Jag och min kompis planerar att ta med våra hundar på en fyra dagars fjällvandring i maj/början av Juni. Här i norrbotten är det dock svårt att hitta fjäll där man får ta med sig hund på märka leder. Därför undrar jag om det är någon som har tips på vart man kan fjällvandra med hund? Gäller koppeltvång överallt den årstiden eller får man ha hunden lös om man har koll på den?

Det här är vår första tur, vad är bra att tänka på ? :)

Oavsett vart du är i landet så är det koppeltvång från 1mars till 20augusti så vad spelar det för roll vart du ska gå? Så välj led efter vad du tycker för hunden ska vara kopplad hur som haver.

Jag brukar alltid ta en för tur lära mig känna hur jag ska packa, iof har mina turer varit då över 15 dagar så det är jäkligt mycket packning som ska bäras. Men alltid vettigt att ha nån checklista vad som kan vara nödvändigt att ha med sig. Sen några små tips är att ha några packpåsar som är vattentäta så man alltid har nåt tändutrustning torr kan vara jobbigt annars.
brukar ha ett par kläder man går i sen byta om till torra rena som jag har när jag väl slår läger. så kan man gå i rikitgt dålig terräng och bli blöt skitig utan det förstår väl när man slagit läger då får man torra kläder på sig.

Oavsett vart du är i landet så är det koppeltvång från 1mars till 20augusti så vad spelar det för roll vart du ska gå? Så välj led efter vad du tycker för hunden ska vara kopplad hur som haver.

Jag brukar alltid ta en för tur lära mig känna hur jag ska packa, iof har mina turer varit då över 15 dagar så det är jäkligt mycket packning som ska bäras. Men alltid vettigt att ha nån checklista vad som kan vara nödvändigt att ha med sig. Sen några små tips är att ha några packpåsar som är vattentäta så man alltid har nåt tändutrustning torr kan vara jobbigt annars.
brukar ha ett par kläder man går i sen byta om till torra rena som jag har när jag väl slår läger. så kan man gå i rikitgt dålig terräng och bli blöt skitig utan det förstår väl när man slagit läger då får man torra kläder på sig.

Just koppeltvånget är inget större problem, mer än att det är tråkigare för vovven att inte få springa lös ;) grejen är mer den att hundar är totalförbjudet på ställen här i norrbotten. Men tack för svaren :)

*KL*

Även jag har funderat på att vandra långt med hundarna i sommar (fast inte i fjällen). Vad jag har börjat undra är hur man ska göra med mobiltelefon. Det är ju väldigt bra att hela tiden ha en fungerande mobil med sig som man kan använda om det skulle hända någonting, men min mobil behöver laddas på tok för ofta för att den skulle klara en vandring.. Så hur gör ni? Extratelefoner?

Går det inte köpa ett extra batteri? Dessutom behöver man kanske inte ha igång mobilen hela tiden utan den kan vara avstängd större delen av dygnet. Annars om det inte är i djupaste delarna av sverige kanske man kan styra rutten så man lunchar på en salladsbar/passerar en turistbyrå etc och då får låna ett jack i väggen en stund.

Jag har fortfarande planen att vandra med packhäst och hund, hästen börjar bli trygg med trafiken nu:)

Dumt nog kan man inte alls byta batteri i min mobil.. :crazy: Men det borde ju gå att köpa en "gammal skruttmobil" och köpa extrabatteri till den.. Sedan kan man ju köpa ett kontantkort till den. Visst borde det fungera bra?

Det låter smart, finns en hel del begagnat men även billigare som säljs som 'användarvänliga'. Det går att ta emot samtal och ringa från dem:D
Själv kör jag med skruttmobil som har stålram runt sig, dvs går inte sönder oavsett vart jag kastar den:angel:

Vandrar man i fjällen är problemet att det till stor del inte finns någon täckning. Går man efter lederna så finns dock telefon vid fjällstugor och på vissa ställen nödtelefoner.

tillägg: Missade det med inte i fjällen... Men en telefon håller sig i alla fall 7 dagar som vi var borta om man bara har igång den lite då och då. En grej är att ta med två telefoner, en som alltid är avstängd och endast för nödfall.

Vandrar man i fjällen är problemet att det till stor del inte finns någon täckning. Går man efter lederna så finns dock telefon vid fjällstugor och på vissa ställen nödtelefoner.

tillägg: Missade det med inte i fjällen... Men en telefon håller sig i alla fall 7 dagar som vi var borta om man bara har igång den lite då och då. En grej är att ta med två telefoner, en som alltid är avstängd och endast för nödfall.

Med Telia så får man ganska ofta täckning är min erfarenhet. Dock var det bara vi med telia som brukade få det - i alla fall de åren jag fjällvandrade. Särskilt om mat tar sig upp på en höjd eller så.

Vi har vandrat några gånger, i fjällen och Skåneleden, med hundarna. Våra hade klövjeväskor där de bar sin egen mat och lite vatten, det sparar lite vikt för problemet tycker jag är att man alltid har för tung packning.

I Jämtland finns det iaf speciella hundrum och hundstugor, vilket kan vara skönt så man slipper sova i tält...

*KL*

Även jag har funderat på att vandra långt med hundarna i sommar (fast inte i fjällen). Vad jag har börjat undra är hur man ska göra med mobiltelefon. Det är ju väldigt bra att hela tiden ha en fungerande mobil med sig som man kan använda om det skulle hända någonting, men min mobil behöver laddas på tok för ofta för att den skulle klara en vandring.. Så hur gör ni? Extratelefoner?

Enkelt löst finns solcells laddare så du kan ladda din mobil mp3 o.s.v. kostar inte mer än 500-800:-

Köpte en sån när jag gjorde min 16dagars tripp vid kebenekaise funka perfekt. Lägga den ovanpå ryggsäcken så laddar den när du går.

Ainon, du som verkar ha lite koll på leder i norrland :)

jag kommer flytta till Luleå nu och tänkte passa på att fjällvandra, vilken tid på året är det som gäller? om man vill slippa snö då. Finns det några korta leder och vart hitta man olika? jag hade väl egentligen bara tänkt gå en "dagsled" jag är inte så vältränad :D hundarna ska såklart med och om jag ska övernatta så hade jag hellre sett att det fanns nåt hotell som godkände hund, jag är ingen tältmänniska :angel:

Jag var i Ammarnäs för ett par år sedan i september. Det var perfekt! Grymma färger i naturen, man slipper koppeltvång och mygghelvetet. Fanns bra dagsleder där, haken är den att det fortfarande är en bit mellan Luleå och Ammarnäs. Men vill man vara borta ett par dagar så rekommenderar jag att åka dit :)

Även jag är sugen, och så även sambon på att ta en fjällvandring med hundarna någon gång under året som kommer, just nu disskuterar vi mest om vi borde ta det våren (blött men inte så mycket mygg) eller på hösten (kyla) så nu gäller det bara att väga för och nackdelar.

hur långt är det dit? jag har absolut ingen koll på norrland än :D men jag räknar ju med att man ändå får åka en liten bit. Luleå är lite närmre fjället än skåne :angel:men det ligger trots allt inte i fjällen

Jag skulle säga i slutet av augusti, då första frosten kommit så de mesta myggen har kolavippat, är mindre vatten också (=lättare att vandra) än innan myggen vaknat.

Vill du inte tälta så gå på leder med fjällstugor, de brukar finnas med lämpliga dagsvandringsavstång, går självklart att ha en bas i samma stuga och ta endagsturer från den. På alla stf-stugor finns rum som är hundtillåtna. Vill du ha "lyxigare" boende är det nog keb-fjällstation som gäller.
Svenska turistföreningen har rätt bra info om lederna på sin sida (http://www.svenskaturistforeningen.se/sv/Inspiration/Vandring/fjallvandra1/) och jag tycker den här sidan är bra för lite allmän info http://www.fjallen.nu/besoka/vandra.htm, läs speciellt hund i fjällen du det är speciella regler för nationalparkerna.
Vars du ska vandra beror lite på vilken miljö du vill vandra i.

Från Luleå är det lätt att ta sig både till Abisko, Nikkaluokta, Saltoluokta mf genom att ta tåget och sedan buss. På tåget är det inga problem med hund och brukar normalt inte vara det på bussen heller, vet dock att vissa har stött på lite kinkiga busschafförer. Tar 5-6h till Nikkaloukta exempelvis.

Senast ändrad:

Länka gärna o citera stycket som säger att hunden skall vara kopplad under denna period.

I jaktlagen och jaktförordningen finns också en del som berör hundar. Bl a nämns där att hund under tiden 1 mars till 20 augusti ska hållas under sådan tillsyn att den hindras från att löpa lös i marker där det finns vilt. Detta innebär inte automatiskt att hunden inte får vara okopplad, den måste dock stå under sådan lydnad som om den vore kopplad. Regeringen kan också meddela föreskrifter som avviker från detta och om det finns skäl att skydda vilt får sådana föreskrifter innebära att koppeltvång gäller.

Rent generellt får en hund aldrig, även om inte koppeltvång föreligger, springa lös okontrollerat.

I vissa områden råder alltid koppeltvång (oavsett hur bra lydnad Du har på Din hund) och på vissa platser totalt hundförbud. Hundförbud gäller t ex ofta för lekplatser, på många kyrkogårdar samt på allmän badplats. Information om detta framgår av broschyren Du erhåller från Miljö- och Hälsa. Kom också ihåg att, för allas trevnad, plocka upp bajset efter Din hund!

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 663
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 842
Senast: fixi
·
R
Hundträning Vi har fått en tillfällig gäst i huset, i form av en ung blivande jakthund. Hen kan för tillfället inte bo hos sin ägare, och vi fick...
2
Svar
22
· Visningar
2 000
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 329
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka