Fixar jag det här??

Diabetikern

Trådstartare
Hjälp mig ta beslut.

Står på kö på en bostonterrier. Kommer dröja ca 1 år innan den kommer. Tiken tog sig inte denna gång

Idag kom sambon inrusande och berättade att vi skulle ta över en hund. Hans bästa vän har 2 och nu går det inte längre. Den äldre hanen ryker på den unga hunden hela tiden nu till den gränsen att det är ohållbart. Jag sa att vi får diskutera saken ikväll när jag kommer hem.

Jag är tveksam

Hunden är en boxer av bra linjer. Jättetrevlig och sund. 1 år

Vad jag är tveksam till är 1 storleken. Jag vill ha en liten hund då jag har lättare att passa in det i mitt liv. Hunden kommer få följa med mig överallt jobb. Stall mm. Tycker det är smidigare med liten hund
2 mentaliteten. Det är ju en mycket mer aktiv ras som behöver jobba och jag är osäker på om jag verkligen vill jobba så mycket som den kan behöva
3 jag har 2 äldre basenjisar som hunden måste träffa och umgås med. All den energin kan bli för mycket för tiken.

Det kommer bli jag som har hand om hunden 80% av tiden sen min mor med basenjisarna några timmar när jag är i stället och 10% är Det sambon.

Klart jag är lite sugen men klarar man det?

Hur hade ni gjort? Vad/Hur ska jag tänka?

Tacksam för alla råd och funderingar

Prova och se om du gillar hunden, alltså ha en prövoperiod på kanske 1 månad. Jag vet inte riktigt vad normen är inom hundvärlden dock och hur man "brukar göra".

Vill du ha en brukshund?

Exakt.

Har ni erfarenhet av boxer innan, TS? Det skiljer sig ju enormt dels från den ras ni hade tänkt, men också från de raser ni redan har. Det handlar inte bara om att den behöver jobba med - boxer är väldigt mycket hund, i alla situationer. Det är betongskalle, 40 kilo clown rakt in i knäskålarna i hundra knyck, som gärna gör först och tänker sen. De är enormt överglada i människor med allt vad det innebär, vilket många kan tycka är jobbigt. Man behöver ofta vara "före", med allt.

Även om hunden är sund nu, så är den bara 1. Många av boxerns bekymmer uppträder i ett senare stadium. Utöver ovan måste man vara medveten om att boxern ofta är en dyr hund att ha. Furunkler, epulider, allergier, magproblem, cancer. Försäkringarna är inte billiga.

Nu låter jag väl otroligt avskräckande men som fd boxerägare så blöder hjärtat när jag ser boxrar i fel hem, där man inte har realistiska krav och förväntningar på hunden. Boxer är en ras som står ut, på många sätt. Är man beredd att ta det, så kommer det gå fint. Är man inte det, så är det bättre att se sig om efter annat.

Jag säger nej.
Du vill ha en mindre hund och du är tveksam till mängden aktivering.
Inget av dessa två saker går att ändra på, det är bara att leva med. I förhoppningsvis många år.
Dessutom ska du ta 80% av det här jobbet som du redan nu är tveksam till.

Nä, låt vännen omplacera hunden till ett hem som redan nu är 100% taggade och sugna på "jobbet".

Säger som @Voff.
Är hunden trevlig och sund, då kommer det inte vara några problem att hitta ett bra hem till någon som vill ha just en sådan hund och som kan erbjuda precis ett sådant hem som hunden mår bra av. Att då ta hunden "bara för att den ägs av en vän"... Det är inte snällt varken mot sig själv, hunden eller vännen, inte någonstans alls.

När du väl skaffat hund får du göra allt du kan för att anpassa dig så det funkar med hunden. Innan du skaffat hund är det bäst att göra allt du kan för att hitta en hund som passar med dig!!

Om man inte vet att man har tiden riskerar man ju att få en rätt vild boxer, det är inget man tar med sig överallt bara sådär..

Mvh en som anpassat sig till "för mkt hund" i tolv år och nu följdaktligen har ett liv med plats för mkt hund så nästa vovve fick bli en riktig brukshund :D

Hur hade ni gjort? Vad/Hur ska jag tänka?

Tacksam för alla råd och funderingar

Åkt hit o hämtat Uffe (Euphoria) istället :angel::angel: Jag har ju en över.:idea:
DSCN2186.webp

Som nuvarande boxerägare kan jag bara hålla med det mesta som sagts. Boxer kan vara riktigt mycket hund. Visst, i familjen har vi haft flera boxrar som enbart aktiva sällskapshundar, men det är väldigt beroende på linjer om det räcker med rejält med motion för att en boxer ska vara nöjd.

Känner många med just kombinationen bostonterrier och boxer. De beskriver ofta bostonterriern som en boxer i miniformat som inte kräver lika mycket, så de två hundarna skulle säkert gå bra ihop. Fast å andra sidan, om den här hunden nu har problem med en äldre hund så kan man ju inte vara helt säker på att det inte rör sig om en ganska tuff unghund som sedan skulle visa sig vara väldigt tuff mot er valp.

Om det är en hund från en ordentlig uppfödare i Sverige brukar de vara duktiga på att hjälpa till med att omplacera.

Låter du dvärgpinnen bestämma vem som stannar kvar och vem som åker ut? :D
Ja går dom inte ihop med henne så blir det bara en massa oljud hela tiden och hon avskyr Euphoria,bland paret tommy o pennan så sorterade hon raskt ut pennan och bland ali o angel så blev det dött lopp o jag sorterade ut en genom lapp i hatten,dom är för lika att välja mellan i både utseende,färg,storlek,mentalitet och andas lika bra.
Så nu är det bara "Uffe" kvar som ska hitta sin nya ägare,otroligt trevlig o förig till skillnad från syster yster som kan själv....(men jag gillar kan själv hundar)

Ja går dom inte ihop med henne så blir det bara en massa oljud hela tiden och hon avskyr Euphoria,bland paret tommy o pennan så sorterade hon raskt ut pennan och bland ali o angel så blev det dött lopp o jag sorterade ut en genom lapp i hatten,dom är för lika att välja mellan i både utseende,färg,storlek,mentalitet och andas lika bra.
Så nu är det bara "Uffe" kvar som ska hitta sin nya ägare,otroligt trevlig o förig till skillnad från syster yster som kan själv....(men jag gillar kan själv hundar)
Jag har ju funderat på boston, men är osäker på vad Leon skulle säga, oklart om jag klarar 2 hundar. Har även funderat på att inte skaffa någon ny efter denna. Kan dock inte komma på något annat husdjur, utan vill jag inte vara.

"Uffe" är egentligen en tik va? Kan ta hennes gratis i så fall, du får ju tänka på allt stånk och stön jag kommer få genomlida med två hanar i huset... :cautious: :D
Hon är en tik ja,men som diskuterades för flera månader sen,så vad gör man med namnet Euphoria? Så det blev Uffe eller Uffi om jag kommer ihåg mig,det är lika illa med Evelyn,kallas Boston tills jag vet vad hon ska heta.:o

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 224
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
376
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 919
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
833
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka