Fixa BrÖsten Efter Graviditet?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fixa BrÖsten Efter Graviditet?

De är dessutom strl E/F och jag får förbaskat ont i ryggen av dem. Magen hindrar mig från att ha något annat än typ joggingbrallor eller dyl. för annars får jag skav.
Dessutom är det väldigt otrevligt att svettas under magen/brösten....

Nå, är jag dum i huvudet som vill/kommer att operera mig?

Du beskriver fysiska problem. Dem får man väga mot risken med en operation. Det är ofta ganska enkelt. Det man får godkänt att operera i landstingens regi, det ÄR motiverat. Risken med en op är mindre än nyttan med operationen, liksom.

En bröstförstoring finns det ingen nytta med alls - den bara spär på ett sjukt ideal och ger SÄMRE hälsa på sikt.

Jag har också F-G kupor och skulle säkert "få" förminska mina bröst. Fast jag tycker personligen inte det är värt risken, jag har inte så mycket besvär att jag vill riskera narkos, minskad känsel, ärrbildning. Hade jag däremot besvär som hindrade mig från att arbeta tex, då hade läget varit ett annat.
 
Sv: Fixa BrÖsten Efter Graviditet?

Det är inte så lätt att tänka efter före alla gånger. Det tror jag du vet.
Har man valet kvar är det såklart lättare att låta bli.
Men för 20 år sedan på Sophiahemmet var detta totalt ofarligt, silkikon var naturligt och fanns redan i kroppen, läcka eller gå sönder kunde de inte och snarare så hade patienterna bättre skydd mot bröstcancer osv osv.
Ta hand om dessa patienter nu när man vet mer istället för att skrämma ihjäl dem. Det är ju inte heller så jäkla lönsamt för samhället.

Först så tycker jag alla läkare som skär i friska kroppar skulle deslegitimeras.

Sedan tycker jag att socialstyrelsen skulle vara mindre flata i den här frågan och tvinga fram objektiv information om NACKDELARNA på varje privat plastikklinik.

Till sist ska varje kvinna med bröstimplantat förutom att minutiöst själv lära känna varje knöl i brösten och reagera på förändring upprätta en kontakt med en läkare så hon får en KLINISKT RIKTAD undersökning istället för screening-mammografin som alla ska få när de fyllt 40. (utom i vårt sega landsting, de har tex inte hunnit kalla mig fast jag är 44, resurserna räcker inte)

Eftersom protesen och ärrbildningen som obönhörligen blir runt den skymmer en hel del bröstkörtelvävnad behöver man få en personlig riskbedömning och diskutera hur man rimligen kan komma så nära en vettig kontroll som möjligt.

Vi brukade vid sådana frågeställningar (alltså inte screening utan riktade cancerfrågeställningar) ofta komplettera med ultraljud bakom proteserna och generös provtagning. Inte perfekt men bättre än inget.

På sikt borde man också kunna utveckla metoder för att undersöka bröstopererade i magnetkameran som ju använder enorm datakraft och tre dimensioner istället för kompression.

Det här är dock extremt resurskrävande undersökningar :eek:och inget som liksom ryms i den vanliga idén om mammografiscreening.

Det är det jag menar med tickande bröstbomb !

Och ingen tror väl på allvar att privatklinikerna kommer att bygga upp speciella center för uteslutning av bröstcancer hos de patienter de opererat 5-50 år tidigare :smirk:
 
Sv: Fixa BrÖsten Efter Graviditet?

Du beskriver fysiska problem. Dem får man väga mot risken med en operation. Det är ofta ganska enkelt. Det man får godkänt att operera i landstingens regi, det ÄR motiverat. Risken med en op är mindre än nyttan med operationen, liksom.

En bröstförstoring finns det ingen nytta med alls - den bara spär på ett sjukt ideal och ger SÄMRE hälsa på sikt.

Jag har också F-G kupor och skulle säkert "få" förminska mina bröst. Fast jag tycker personligen inte det är värt risken, jag har inte så mycket besvär att jag vill riskera narkos, minskad känsel, ärrbildning. Hade jag däremot besvär som hindrade mig från att arbeta tex, då hade läget varit ett annat.

Fast jag kommer att bekosta min operation (förhoppningsvis kan båda göras samtidigt) själv.
Jag orkar inte sitta hos en psykolog och föklara att jag mår dåligt av min kropp och dessutom få vänta i flera år om jag blir godkänd....
 
Sv: Fixa BrÖsten Efter Graviditet?

Vänta kan annars vara ganska så bra.
Mycket drar ihop sig och ordnar sig med tiden.
Minns ni min magbild?
45-årig kärring efter 3 barn.
Jag såg ju inte ut så direkt efter barnen precis.

Och skavsår, svamp och klåda är ju inte direkt ett fall för en psykolog.
Utan det räcker nog med en alldeles normal allmänläkare för en remiss.

Jag fick min underlivsplastik för att jag behövde kunna rida.
Och det var ingen diskussion om det, för jag försörjer ju mig delvis på att kunna rida in och träna hästar.
 
Sv: Fixa BrÖsten Efter Graviditet?

Fast hur länge ska jag behöva vänta? :crazy: Min son (som orskade detta...) är nästan 4 år och inte har det blivit ett dugg bättre. Jag har så mycket bristningar så det inte ens går att räkna. Ju mer jag går ner i vikt - desto slappare blir magen, men lik förbaskat står den ut så jag ser ut som jag är i 5:e månade (detta är uttöjda magmuskler har jag fått veta).

Jag önskar att min hemska kropp blev bättre med tiden men jag har fått förlika mig med tanken att den kommer att förbli så här ifall jag inte låter operera mig.... tyvärr (för jag slapp helst... men jag vill heller inte se ut som jag gör...)
 
Sv: Fixa BrÖsten Efter Graviditet?

Tills du är 100% säker på att du inte kan få fler barn.

Och magmusklerna löser ingen operation, de måste du träna upp :crazy:

Om skinnet fortfarande hänger som skavande tunga påsar när du är vältränad och fått alla dina barn, då kan man efter några år operera bort överskottsskinnet.

Men det lönar sig inte att göra det för tidigt eller när du inte är i form. En operation kan inte "hålla in" magen åt dig, bara skära bort överflödigt skinn och sätta ärr där istället.
 
Sv: Fixa BrÖsten Efter Graviditet?

.... men lik förbaskat står den ut så jag ser ut som jag är i 5:e månade (detta är uttöjda magmuskler har jag fått veta)

Man måste ju träna också.
Jag har jobbat hårt för att se ut som jag gjorde när "magbilden" togs.
Mycket ridning och hårt stallarbete har det varit.
Och så har jag hållit ihop huden med tighta kläder.
Jeans så små som jag kommit i.
Höga i midjan skall de vara.
 
Sv: Fixa BrÖsten Efter Graviditet?

Tills du är 100% säker på att du inte kan få fler barn.

Och magmusklerna löser ingen operation, de måste du träna upp :crazy:

Om skinnet fortfarande hänger som skavande tunga påsar när du är vältränad och fått alla dina barn, då kan man efter några år operera bort överskottsskinnet.

Men det lönar sig inte att göra det för tidigt eller när du inte är i form. En operation kan inte "hålla in" magen åt dig, bara skära bort överflödigt skinn och sätta ärr där istället.

Men snälla nån, du som är läkare vet väl att magmusklerna delar sig när magen växer. På en del går de ej tillbaka bl.a på mig. Jag kan göra 100 situps om dagen men putmagen försvinner lik förbannat inte. Jag har heller ingen midja p.g.a detta. Dessutom är det svårt att träna magen då musklerna inte verkar "tåla" den belastningen. (antagligen också p.g.a detta).
Vad jag vet så syr man tillbaka delade magmuskler, som ej gått tillbaka, på plats. Detta har både opererade och läkare talat om för mig. Men du kanske vet bättre?

Jag har två barn och varken jag eller sambon vill ha fler. Sen om jag om 10 år bytt sambo och hittar någon ny som jag vill ha barn med - det kan jag ju omöjligt veta idag. Men jag tänker inte gå runt och gömma mig i tält tills jag är i 40-årsåldern. Snacka om att wasta 10-15 år av sitt liv.

Och jag vet precis vad en operation kan göra och vad den inte kan göra. Jag har faktiskt tagit reda på mycket och litet till om detta. Det som faktiskt stör mig lite med dig Silverkedjan är att du alltid i princip ska idiotförklara folk om de är av en annan åsikt än dig/gör något du inte skulle göra. Detta oavsett ämne. Jag minns väl tråden om antalet namn.

Jag vet också när jag ska/bör göra en operation. Vad du menar med "i form" vet jag inte. Är det när man tränat stenhårt på SATS dagligen i två år, eller?
 
Sv: Fixa BrÖsten Efter Graviditet?

Man måste ju träna också.
Jag har jobbat hårt för att se ut som jag gjorde när "magbilden" togs.
Mycket ridning och hårt stallarbete har det varit.
Och så har jag hållit ihop huden med tighta kläder.
Jeans så små som jag kommit i.
Höga i midjan skall de vara.

Se svar ovan till Silverkedjan. Jag är ute och går flera timmar om dagen bl.a. Så brist på motion och träninge lider jag inte utav.

Tighta kläder kan jag tyvärr inte ha, då får jag skav under magen - dessutom är det obekvämt.
 
Sv: Fixa BrÖsten Efter Graviditet?

Jag tänker betala själv för jag vill en plastikkirurg skall utföra ingreppet, inte en "vanlig" kirurg på något sjukhus. Jag är väldigt mån om estetiska resultatet och jag vill kunna välja fettsugning om det behövs tex. Jag har oerhörda problem nu i värmen med utslag, sår, skav.... men vill optimera mina förutsättningar så jag ska se om jag inte kan gå ner lite till och bygga mer muskler och få bättre kondis innan. Jag är allvarligt talat livrädd för narkos osv. men känner att jag aldrig kommer kunna acceptera magen som den är nu.... jag vill kunna ha jeans utan en skyddande gördel över bristningarna......
 
Sv: Fixa BrÖsten Efter Graviditet?

Det där måste varit en öm tå.

Du sa att musklerna var uttöjda - det opererar man inte utan tränar bort.

Ett bråck däremot opererar man förstås.

Som sagt - är det så att du har medicinska besvär så får du ju en gratis operation i landstinget.

Och det är oerhört tragiskt att man tycker hela livet är bortslösat bara för att man har fått barn och kroppen därmed inte är lika vacker :(
 
Sv: Fixa BrÖsten Efter Graviditet?

Här känner jag att jag måste lägga mig i också.

Jag är en frisk person med en "frisk" kropp. Ja, om man bortser från vad två graviditeter gjort med den - jag ser ut som ett hängbukssvin med mkt löst skinn runt midjan (vilken midja förresten?) och utstående mage p.g.a förslappade magmuskler. Mina bröst hänger vid knävecken (nästan ;) ) , det ena är mkt större än det andra p.g.a mina båda barns förkärlek till vänster tutte. De är dessutom strl E/F och jag får förbaskat ont i ryggen av dem. Magen hindrar mig från att ha något annat än typ joggingbrallor eller dyl. för annars får jag skav.
Dessutom är det väldigt otrevligt att svettas under magen/brösten....

Jag kommer att operera mig, antagligen redan i höst. Bukplastik samt bröstförminskning/lyft. Detta för MIN skull. Min sambo tycker jag är fin som jag är och kallar mig kroppsfixerad.

Nå, är jag dum i huvudet som vill/kommer att operera mig?

Att göra bukplastik pga löst hängande skinn som hindrar en i vardagslivet tycker jag är motiverat, det är inget som ska jämföras med att fettsuga bort "bilringar" som går att träna bort.
Samma med brösten, om de är olika stora så det inte finns passande bh, & som du, att man har ont i ryggen, tycker inte du ska ta åt dig av det folk här skriver om omotiverade ingrepp.
 
Sv: Fixa BrÖsten Efter Graviditet?

Det där måste varit en öm tå.

Nejdå, inte alls. Däremot böjar jag tröttna på alla (inte bara här på buke) som själva har platta fina magar efter både en och flera graviditeter som säger att man ska träna eller vänta och att min mage så ska fösvinna.

Du sa att musklerna var uttöjda - det opererar man inte utan tränar bort.

§Ja, enligt läkare är det så att magmusklerna delar sig samt töjs ut vid graviditet. På en del går de tillbaka och på en del gör de det inte. Enligt utsago är det inget som går att träna bort - vilket också bevisas genom att min mage inte svarar på träning.

Som sagt - är det så att du har medicinska besvär så får du ju en gratis operation i landstinget.

Säkert, men med flera års väntetid och som filiduttan sa - man får väl inte välja kirurg själv osv. Eftersom det är viktigt att resultatet blir bra, inte bara att skinnet försvinner, så bekostar jag nog hellre själv. Jag ser det som en investering i mig själv helt enkelt.1

Och det är oerhört tragiskt att man tycker hela livet är bortslösat bara för att man har fått barn och kroppen därmed inte är lika vacker :(

Och nu läser du in egna saker. Jag skrev ju inte att hela LIVET var botslösat utan 10-15 år. Med det menat att om jag vill op:a mig nu men väntar 15 år tills jag med säkerhet vet att det inga fler barn blir så har jag enligt mig själv slösat bort dem 10-15 åren på att behöva gömma mig i tält.

Jag vet inte om du har hängmage osv men har du det och trivs med det så säger jag grattis till dig... tyvärr så gör inte jag det.
 
Sv: Fixa BrÖsten Efter Graviditet?

Men alltså FannyN, ska man låta bli att yttra sina åsikter om bröstoperationer bara för att nån som opererat kan uppleva det jobbigt? Det är helt orimligt.

För varje inlägg du skriver förstärker du bara bilden av bröstopererade som svaga, osäkra människor som andra måste linda in i bomull. Och jag blir än mer övertygad om att det inte är bra en redan svag person att "fixa" brösten så att de stämmer med (en onaturlig) idealbild. I stället för att acceptera att nästan alla bröst faktiskt är normala till form och storlek - normalvariationen är ju jättestor.

Jag det är kanske bara osäkra svaga människor som kan oroa sig för cancer och läckage. I din värld.
Jag anser att det är ytterst smärtsamt att läsa om skiten man ställt till för sig själv och jag tror inte jag kan klassas som svag.
Dessutom tänker jag inte bara på mig själv, jag tänker på dem som inte kan hantera sin rädsla och ångest.

Nej jag vet att du tycker det är ok att skriva att smala modeller ser sjuka ut och ha åsikter om bröstopererade utan att bry dig om du skadar andra.
Du tror väl att du gör det för den goda sakens skull och att dina ideal är de rätta.
Undrar vad det blir härnäst som är fel och skadligt och helt okej att påpeka.
 
Sv: Fixa BrÖsten Efter Graviditet?

Zoya :)!

Jag har några frågor till dig!

1. Är du påläst? Dvs Vet du exakt vilka risker du utsätter dig för och vilka typer av problem du KAN få om du utsätter dig för de operationerna du nämnt?

2. När du fattar beslutet att operera dig, utgår du då från att du faktiskt kan tillhöra de som får problem eller kör du "det händer inte mig"?
 
Sv: Fixa BrÖsten Efter Graviditet?

*KL*

Att det är konstigt vad såna här trådar kan spåra ur så fort det handlar om skönhetsoperationer..
Jag tänker inte tjaffsa eller försöka pränta in min åsikt i nån annan.
Alla måste dra sina egna slutsatser och handla efter sin egna åsikt..

MEN till TS:
Jag förstår dig och jag har suttit i en sån här tråd och diskuterat tidigare.
Just därför att jag förstår precis vad du pratar om och själv tänker lite i samma banor så fick jag enormt mycket skit för det.
Men du måste göra som du själv vill.
Det är ingen som kan bestämma åt dig.
Givetvis ska man tänka efter både en och 2 ggr, men känns det rätt för dig så är det säkert det.
Och vad gäller brösten efter man har fått barn. De blir aldrig desamma.
Hade en gång i tiden jättefina 75DD
Nu 3 barn senare har jag slappa 75C.
Så tro mig.. jag fattar.
Vem vet vad som händer den dagen jag sparat ihop min apengar jag behöver? :angel:;)
 
Sv: Fixa BrÖsten Efter Graviditet?

Zoya :)!

Jag har några frågor till dig!

1. Är du påläst? Dvs Vet du exakt vilka risker du utsätter dig för och vilka typer av problem du KAN få om du utsätter dig för de operationerna du nämnt?

2. När du fattar beslutet att operera dig, utgår du då från att du faktiskt kan tillhöra de som får problem eller kör du "det händer inte mig"?

Som jag tidigare skrivit så naturligtvis ÄR jag påläst, och jag tänker läsa på/fråga även mer innan jag väl "kör". Man ger sig väl inte in i något man inte vet något om? :confused:

Man vore ju idiot om man bara tänkte "det händer inte mig". Naturligtvis hoppas man ju på det bästa resultatet man kan få , det är ju naturligt.

Man får helt enkelt jämföra för- och nackdelar och se vad som överväger. I det här fallet överväger fördelarna, iaf för mig.
 
Sv: Fixa BrÖsten Efter Graviditet?

Jag anser att det är ytterst smärtsamt att läsa om skiten man ställt till för sig själv och jag tror inte jag kan klassas som svag.
Dessutom tänker jag inte bara på mig själv, jag tänker på dem som inte kan hantera sin rädsla och ångest.

Jag vet att du inte tänker på dig själv. Och jag menade heller inte dig i mina inlägg.

Jag har aldrig uppfattat dig som en svag person, därför tror jag heller inte att du skulle välja en bröstoperation i dag. Så vitt jag kommer ihåg har du berättat att du gjorde i operationen "i ett annat liv" och att ditt liv och dina värderingar ser helt annorlunda ut i dag.

Nu ser det ju dessutom ut som att du ångrar dig. Så därför är det synd att du inte använder dina känslor kring det här för att varna unga tjejer för operationen, typ "jag har gjort det och jag ångrar mig" - i stället för att försöka få oss andra att förtiga riskerna så att tjejerna inte får ångest.

Undrar vad det blir härnäst som är fel och skadligt och helt okej att påpeka.

Finns det över huvud taget något vi kan diskutera på Buke, med den utgångspunkten? Kan vi prata om rökning? Kan vi prata om sjukdomar och olyckor? Kan vi över huvud taget nämna döden?

Jag hoppas uppriktigt att du kan komma tillfreds med din operation så att den inte behöver väcka sådan ångest hos dig. Dels för att du själv skulle må bättre, dels för att du skulle kunna ha en hel del vettigt att säga till yngre som funderar på att göra operationen. Du har ju egen erfarenhet.
 
Sv: Fixa BrÖsten Efter Graviditet?

Som jag tidigare skrivit så naturligtvis ÄR jag påläst, och jag tänker läsa på/fråga även mer innan jag väl "kör". Man ger sig väl inte in i något man inte vet något om? :confused:

Man vore ju idiot om man bara tänkte "det händer inte mig". Naturligtvis hoppas man ju på det bästa resultatet man kan få , det är ju naturligt.

Man får helt enkelt jämföra för- och nackdelar och se vad som överväger. I det här fallet överväger fördelarna, iaf för mig.

Då ger du dig in i detta med öppna ögon och då är det bara för omgivningen att acceptera ditt beslut.
Så länge människor bara är medvetna och inte sedan kommer gnällandes "varför var det ingen som sa något".

När jag fattar beslut brukar jag tänka "vad är det värsta som kan hända" och utifrån det kalkylera på sannolikheten ATT det kommer hända.
Ger jag mig sedan in i det så hoppas jag på det bästa men VET jag att jag kan drabbas men fördelarna väger upp nackdelarna.

Jag har bla använt detta tänk gällande barnafödande.
Jag har hittills kommit fram till att jag inte vill ha barn så mkt att jag tycker det är värt den lilla risken att få blodpropp (anlag) eller någon av alla de andra mindre angenäma sviterna man kan drabbas av som gör att en hängmage med bristningar känns rätt överkomlig.
Har vänner som fått men efter grav. som kör med "varför var det ingen som sa något", fast problemet var att de innan grav INTE vill höra något negativt. Lätt att säga i efterhand när De inte ville veta, ville inte bli uppskrämda.

På samma sätt har jag kalkylerat gällande hästar och ridning.
Där har jag haft VIP på akuten under många år men tycker ändå att det är värt det!
 
Senast ändrad:
Sv: Fixa BrÖsten Efter Graviditet?

Jag hoppas uppriktigt att du kan komma tillfreds med din operation så att den inte behöver väcka sådan ångest hos dig. Dels för att du själv skulle må bättre, dels för att du skulle kunna ha en hel del vettigt att säga till yngre som funderar på att göra operationen. Du har ju egen erfarenhet.
[/QUOTE]

Men är det inte utifrån den erfarenheten Fanny försöker kommunicera på ett mjukare sätt?
Kanske för att hon VET hur hon resonerade NÄR hon var i den sitsen att hon valde att operera sig?
Fanny har den personliga erfarenheten av att ha ett hum om hur man bör närma sig en människa i situationen.
Sedan kanske hon även har en proffession?

Att skrämselpropagande och raka pekfingrar inte fungerar kan vi väl konstatera efter alla års skrämselpropagande gällande cigaretter och snus.


Den första samt enda människa jag hittills kan utse som en trovärdig och konsekvent ambassadör gällande silikonbröst är: Carolina Gynning.

Jag lyssnade uppmärksamt på intervjuerna runt avlägsningen och hon skötte det snyggt, enligt mig.
Rakt, personligt, informativt och inte dömande.
Jag TROR hon fick en och annan kvinna i silikonets startgropar att tänka till.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej på er, I väntan på att veterinären ska ringa upp så lägger jag upp en tråd här i hopp om att någon kan ge mig lite råd. Bakgrund...
Svar
4
· Visningar
1 020
Senast: netschjen
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 558
Senast: Snurrfian
·
Gravid - 1år Hur gör ni om det visar sig att er partner inte klarar av föräldrarollen så bra som ni båda hoppats..? *långt* Vi visste från början...
13 14 15
Svar
288
· Visningar
32 373
Senast: Badger
·
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 824
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp