Fistelgång ovanför svansen??

K

Kockan

Hittade ett litet "skorv" en bit ovanför svansen på våran ponny idag och kunde naturligtvis inte låta bli att pilla på den. Skorvet lossnade och det kom fram ett litet sår som det kom något grön-gult ur! Tvättade rent med jodopax och ser då att det är som ett tydligt hål i såret! Ser att det sitter något där och får tag i det med en pincett och drar ut ett tagel-strå på minst 10 cm!:eek:
Klämde ur lite till klet och spolade rent med jodopax. Hade i lite Streptocillin-salva och smörjde på lite zinkpasta över. Sistnämnda kanske inte det bästa, men flug-j.....na vill inte hålla sig därifrån annars...

Någon som haft något liknande på sin häst? Hur gjorde ni?
Är det svårt att bli av med? Återkommande?
 
Sv: Fistelgång ovanför svansen??

Med tanke på sommarhettan kan det kanske vara läge för en penicillinkur.

Min häst skavade svansen i transporten då han kom från danmark. Märkte det genast men tyckte det såg ok ut efter någon dag. Ytterligare någon dag senare kom det ut en massa klet - det hade bildats fistelgångar. veterinären kom och klippte upp så mycket han vågade och hästen fick penicillin...och penicillinchock...och sedan sulfa. Blev frisk och bra, men är livrädd för svansproblem igen. Det händer att svansen måste amputeras pga variga skador :devil:
 
Sv: Fistelgång ovanför svansen??

Har just pratat med vet och han sa att jag skulle klämma ut klet, spola rent med tex väteperoxid och spruta i Streptocillinet i 4-5 dagar och om det inte blivit bättre ringa igen för vidare behandling.

Vet bara att på människor så är det lätt att det återkommer...
 
Sv: Fistelgång ovanför svansen??

Jag tror att det var hårstrået som orsakade det hela nu är det ju borta och då tror jag att det hela kommer att läkas, jag håller tummarna för dig och din häst.

Lycka till!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp