Fiskskrälle!

Sleepan

Trådstartare
Jag har 3 st guramis, som VAR jättefina allihopa... Tills en av dem fick för sig att hata de andra två, så nu biter han och stressar dem typ hela tiden.
Och jag vet inte vad jag ska göra?
Vad gör man liksom?
Jag vill ju inte att han ska ha ihjäl de andra två, som nu har börjat se lite slitna ut, men jag kan ju inte direkt ta bort honom från akvariet?

Så jäkla trist, för de är ju så fina alla tre... :crazy:

Någon som har något tips?

Sv: Fiskskrälle!

Hur ser inredningen ut i akvariet? Hur stort är det?

Jag skulle rekommendera dig att sätta in lite fler växter eller möjligtvis något annat, så de utsatta fiskarna har möjlighet att gömma sig för fiskskrället.

Det händer oftast i akvarier med för lite växter. De angripna måste få en chans att komma undan och gömma sig och vara som normalt. På pumpen eller bakom värmare räknas inte som gömställen, utan riktigt mkt växter är bäst.

och Fractures: Typ en tredjedel av mitt akvarium är fyllt av växter.
Samt en kruka som de kan simma in i.. Så jag vet inte vad jag ska göra..

och Fractures: Typ en tredjedel av mitt akvarium är fyllt av växter.
Samt en kruka som de kan simma in i.. Så jag vet inte vad jag ska göra..

Det räcker inte. Väldigt få har tillräckligt med växter, och en kruka är inte tillräckligt med gömställe.

Exempel på välplanterat akvarium:

PlantedTank.jpg

Jag tycker det låter som om det är tre hanfiskar och så har den ene blivit lekmogen och hävdar reviret mot de andra.

Alternativt att den som driver är hane och de två andra honor och akvariet inte är tillräckligt stort för att tillåta ett naturligt lekbeteende.

Vad är det för art av gurami, vilket kön är det på fiskarna och hur stort är sagda akvarium?

/KT

Det är två marmorgurami och en gul, vad de nu heter. :p
Vad det är för kön vet jag inte, då jag tycker det är svårt att se på guramisarna, hon som sålde dem till mig i affären visste inte heller..
Och storleken på akvariet är runt 100 liter tror jag.

Får väl helt enkelt inhandla mer växter. :)

Kön är väldigt enkelt att se på guramisar. Hanen är längre och smalare ochhar en utdraget spetsig ryggfena, medan honan är kortare, kompaktare, tjockare och har en kort och rund ryggfena.

gurami_dwuplamisty.jpg

Hane

24-14.jpg

Hona överst.

Det är två marmorgurami och en gul, vad de nu heter. :p
Vad det är för kön vet jag inte, då jag tycker det är svårt att se på guramisarna, hon som sålde dem till mig i affären visste inte heller..

Kan man inte skilja kön på fiskarter med såpass stora könsskillnader som gurami så är det tveksamt om man är kompetent nog att jobba i en zooaffär som säljer fiskar...:cry:

Personalen i dylika affärer bör ha en god och BRED kunskap om sällskapsdjur.

/KT

Alltså, hon har verkligen en bred kunskap, det har hon.
Jag vet faktiskt inte varför hon inte hade kunnat se skillnad på dem?
Låter säkert jävligt skumt, men jag vet få som är så pass kompetenta och som passar så bra att jobba i zooaffär som hon gör. Särskilt eftersom hon är så pass ung som hon är.

För övrigt verkar den "onde" vara en hane. Den gula tror jag är en hona och nr 3 har jag inte sett till nu på kvällen, så han gömmer sig nånstans.. :cry:

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 977
Senast: Anonymisten
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 197
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 070
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar