Aaricia

Trådstartare
Är det någon som ger sin häst fiskolja? Alltså inte fikleverolja eller fodertran, utan fiskolja. Jag har blivit rekommenderad att ge det till mitt sto som tillskott för hennes allergi. 50-100 ml per dag. Det är Omega-3 som ska vara bra.

Äter hästen fiskolja som den är, eller luktar/smakar det firre?
Ganska dyr produkt verkar det som.

Någon med erfarenhet?

Sv: Fiskolja

om det är bara omega-3 du är ute efter så kan du köpa zeta linfröolja för ca 25 kr per halvliter, det gör jag, finns bl.a på willys, jag ger 0,5 dl till en a-ponny, funkar bra.

Nej som sagt, fiskolja har jag givit till häst i ett tidigare liv och idag ger vi linfröolja för eksem på häst. Kostnad hänger samman med var du köper och hur mycket i stören, fn betalar vi 25 kr litern tidigare köpte vi från Gunnarshög som är aningen lite dyrare per liter men bara marginellt.

Det är dom långa omega-3-fetterna DHA och EPA som ska ge effekt enligt vet. Dessa finns i stor mängd i just fiskolja. I linfröolja är det mest korta omega-3 (ALA, linolensyra).

Som jag förstått av diverse google-sökningar kan kroppen själv omvandla de korta kedjorna till de långa, men ombildningen är ineffektiv, vilket betyder att man måste ge stora mängder linfröolja. Linfrölja ger jag annars, men tänkte nu prova att byta till fiskolja och se om det blir bättre.

Jag har gjort biopsi och allergiblodprov och fått konstaterat allergi mot vissa kvalster. Rekomendationen var den här oljan, men den är både dyr och svår att få tag på. Billigare alternativ finns, men vet ej om de är bra.

Jag har aldrig hört att man kan lindra kvalsterallergi på människor med olja, varför skulle det funka på hästar?

Det finns forskning om fiskolja och allergier på människor. Just om kvalsterallergi vet jag inte.
Jag har läst det jag kommit över, men mestadels är jag nyfiken pga veterinärens råd.

Det är dom långa omega-3-fetterna DHA och EPA som ska ge effekt enligt vet. Dessa finns i stor mängd i just fiskolja. I linfröolja är det mest korta omega-3 (ALA, linolensyra).

Det är korrekt att studier på människor har visat att de långkedjiga omega-3 fettsyrorna DHA och EPA har antiinflammatorisk effekt och att människokroppen har svårt att ombilda de kortkedjiga omega-3 fettsyrorna som finns i t.ex. linfröolja (ALA) till EPA och DHA. Därför rekommenderas fiskolja till människor.

Hästar är dock inte människor och det finns begränsade studier på hästar. Hästar får de kortkedjiga omega-3 fettsyrorna (ALA) genom sin naturliga foderstat eftersom gräs är relativt rik på ALA. Hästar har kanske lättare att omvandla ALA till EPA and DHA eller så kanske denna omvandling inte behövs hos hästen. Det finns ingen kunskap om detta för närvarande.

Fiskolja ingår inte som en del av hästens naturliga foderstat och personligen är jag mycket tveksam till att ge detta till min häst. Jag skulle hellre välja kallpressad linfröolja som omega-3 tillskott.

Jag har letat mig grön efter info om just hästens förmåga att ombilda, men hittar inget.
Håller med om att fiskprodukt till häst låter lite märkligt. Men samtidigt ger många glukosamin som är tillverkat av skaldjur.

Jag har letat mig grön efter info om just hästens förmåga att ombilda, men hittar inget.

Jag tror jag har ett antal studier om omega-3 och hästar någonstans men har inte tid att leta efter dessa nu. Här har du en länk som kanske ger något, men det finns vad jag vet väldigt lite studier gjorda på hästar och olika former av omega-3 fettsyror:

http://www.ker.com/library/EquineReview/2008/Nutrition/N41.pdf

Ett alternativ till linfröolja är mald linfrö men det är fortfarande ALA du tillför. Dessutom tillkommer problemet med vätecyanider.

Intressant länk.
Fiskolja mot ledinflammationer, samt att de hästar som åt fiskolja tenderade till att få längre travsteg än de som åt majsolja motsvarande samma kalorimängd.

Intressant länk.

Här är en sammanfattande artikel om olika omega-3 källor. Observera dock att den undersökning de hänvisar till gäller människor, inte hästar: “the aforementioned summary included studies involving primarily humans” och att motsvarande studier på hästar saknas: “The ability of horses to efficiently convert ALA to EPA and DHA is not known”:

http://www.thehorse.com/ViewArticle.aspx?ID=15382

Av de sex “vedleggen” som listas på hennes hemsida så gäller de tre första hundar. Av de tre övriga som avser hästar så har i de två första jämförelse gjort mellan majsolja och fiskolja. Majsolja innerhåller inga omega-3 fettsyror överhuvudtaget, endast ca. 60% omega-6. Linfröolja däremot innehåller till största delen omega-3 (ca. 60%) och en mindre andel omega-6 (ca. 15%). Dessa undersökningar säger överhuvudtaget ingenting om huruvida hästen kan tillgodogöra sig de omega-3 fettsyror (ALA) som finns i linfröolja.

I den tredje undersökningen studerades enbart tillskott av omega-3 till arbetande hästar.

Resultaten från samtliga dessa tre undersökningar är dessutom tveksamma.

hästar är växtätare och att ge den fiskolja känns lika korkat som att fodra hundar med hö....

ge linfröolja istället.

hästar är växtätare och att ge den fiskolja känns lika korkat som att fodra hundar med hö....

ge linfröolja istället.

Det finns länder där man ger hästar fisk, Island är ett exempel.

Om du ska göra en jämförelse så ska man nog i så fall jämföra med att ge en häst ett helt djur att äta. Fiskolja innehåller antagligen bara olja dvs fettsyror.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 837
Foder & Strö Ja, behöver ge tillskott för Zink och Kopper. Har gett från Krafft och Trikem, det har funkat super bra. Bytte sen till ForagePlus och...
Svar
14
· Visningar
1 980
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Någon som har erfarenhet av EASY strö värmebehandlad halm. Den säljs som mögel och bakteriefri vilken den absolut inte kan vara. Det...
Svar
1
· Visningar
753
Senast: A_NN_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka