Fiskar och mat

Enya

Trådstartare
Hur ofta ska man mata fiskar? Är det någon skillnad på olika fiskars matbehov?

Sv: Fiskar och mat

Jag brukade mata mina fiskar två gånger per dag. En gång på morgonen och en gång på kvällen. Om du är osäker på exakt vad och hur mycket dina fiskar ska äta finns det många böcker om fiskskötsel på biblioteket. För det mesta brukar det ju räcka med vanlig mat man köper i djuraffären och så kan man kompletera med t.ex. havregryn och/eller lite räkyngel osv. Du kan ju också fråga i djuraffären så får du nog mer tips.

Det beror på. Fiskar är inte beroende av regelbunden utfodring då de är växelvarma djur. Det vanligaste en nybörjar akvarist gör är faktiskt att mata ihjäl sina fiskar. Det krävs lite övning innan man lär sig hur mycket man ska ge. Bara för att fiskarna verkar hungrig jämt ska man inte ge bara ör dom ser ut att villja ha. Ge bara så mycket som äts upp på en gång INNAN det hinner sjunka till botten. Har du bottenfiskar så matas dom lämpligen med fodertabletter. Foder som blir liggande skapar dålig miljö för fiskarna. Vuxna välnärda fiskar i ett bra skött akvarium klarar sig gott och väl i en vecka utan utfodring. En bra bas är flingfoder som komplitteras med levande eller djuprysta foderdjur. Till större fiskar är pellets mer lämpligt att ge. Fiskyngel kan äta flingfoder om man smular det. Till vuxna fiskar bör man inte smula flingfoder pga av att det förorenar. Vuxna fiskar klarar själva att smula sönder flingorna. Man behöver inte mata morgon/kväll vilket för mig kan ses som onödigt mycket, fiskar har inget behov av fasta rutiner.

Senast ändrad:

Tack så jättemycket för era svar!

Vi matar nog för ofta då. Flera gånger om dagen och lite i taget, de ser ju alltid hungriga ut ju =). Men då ska vi dra ner det till en gång om dagen istället.
Vi har två akvarium, ett med fyra fiskar och ett större med 11 fiskar. De som bor i det större akvariumet påstår min man är rovfiskar, alltså kan de döda de fyra fiskarna i det lilla akvariumet. Stämmer det? Måste man kompletera flingfodret med levande foder till rovfskarna?
Hur många fiskar kan man ha i ett akvarium utan att det blir för mycket?

Angående växter, vilket är bäst i ett akvarium, plast eller riktiga? Hur tar man lämpligast bort alger från växterna? Vi har ju plast som jag rengör hyfsat ofta, men eftersom jag inte vågar använda exempelvis diskmedel så blir inte resultatet så jättebra. Kan man använda diskmedel?

Nä, men dessa båda foder är en bra sammansättning. Vill man ge flingfoder så är det ju inget fel med det, kolla bara utgångdatumet på burken. Ang algerna, har du inga algätare i ditt akvarium ? ett akvarium utan tillstymmelse till alger finns inte. Alger finns i mer eller mindre mängd, men blir det onormalt mycket så är det ju ett tecken på att något inte står rätt till. Har du mycket alger ? Hur ser algerna ut i färg/konsistens ? Vad är det för fiskar du har ? Hur många fiskar man kan ha i ett akvarium beror helt på hur stort det är och vilken sammansättning det är på fiskarna. Man bör ju sträva efter att fylla all skikt med fisk. Dvs: ytfiskar som håller sig i vattnets ovanskikt, bottenfiskkar som håller till i bottenregionen och fiskar som är mitt emellan. Javisst finns det *riktiga* rovfiskar som gärna äter upp mindre fiskar. Men svårt att veta då man inte vet namnet på fiskarna. Plastväxter eller riktiga är väl också en smaksak, men riktiga växter hjälper till vid nedbrytningen av avfallsprodukter samt producerar syre och förbrukar koldioxid....och så är det ju snyggare.

Som redan är sagt så måste man ju veta vad det är för fisk du har och vilken storlek på akvariet är inte heller så dumt att veta om man vill ha rätt råd.

Det finns hur mycket olika fisk som helst och många skiljer sig åt vissentligt i mat och vatten skötsel.

Vi kan ju inte veta om du har pirajor eller guppy i ditt akvarium. Därför är det rätt svårt att säga hur du ska mata och med vad du ska mata. (men oavsett vilket så är en gång om dagen mer än väl.)

Min kompis brukar mata sina fiskar 2 gånger. en gång på morgonen och en gång på kvällen.

okej, så ska ni få listan här.
Jag tror att det är ett 150 litersakvarium alternativt ett 200liters.
Vi har en bunke plastväxter, stenar i olika storlekar och en dykare som ser trevlig ut.
fiskarna heter:
2 silverhajar
2 tigeraraber
2 silver molly
2 siclider( stavning) gula med en prick på stjärten.
2 gulhuvade skalar ( stavning?)
1 mindre fisk som jag ej vet vad den heter, men påminner om skalarerna
1 fisk som jagi nte vet namnet på men påminner om sicliderna fast mindre.
2 olika sorters malar

Detta har vi i samma akvarium nu. tog över fiskarna fråån det mndre akvariumet till det stora.
Hjälpte det lite?

Där min pojkvän köper sina fiskar så säger dom att fiskar mår bra även om dom inte får mat särskilt ofta. I det vilda blir dom liksom inte serverade maten på silverfat. Där säger dom också att du nästan aldrig (beroende på hur sällan man matar dom då ;) ) kan ge en fisk för lite mat. Däremot kan man ge dom för mycket!

Om du skulle fråga dom så skulle 2 gånger/dag vara på tok för mycket.

Men som sagt detta är som dom sagt där och jag vet att dom är väldigt duktiga men när det gäller det så vet jag alltså inte (?). Men vet att dom kan sin sak så...

Liknande trådar

Övr. Djur Börjar ny tråd bara för att få mina fiskar på första bilden ;) Tre fina dalmatinermolly! Och en mosaikgurami i bakgrunden.
26 27 28
Svar
559
· Visningar
13 109
Mat Jag (som de flesta) äter 3 gånger per dag, d v s 21 måltider i veckan. Frukost kan jag lätt göra vegetarisk om jag tar ost på mackan. Då...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 330
Senast: Badger
·
Övr. Katt Nästan all kattmat innehållet fisk. I majoriteten av barnböcker/filmer är det fisk som ges till katter. Pekböcker har ofta att man ska...
Svar
8
· Visningar
841
Senast: ufot
·
Mat Jag och min syster ser varje dag till att vår gamla mor får middag. Oftast är det min syster som löser det (även om jag också ofta åker...
2 3
Svar
53
· Visningar
2 746

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • 🎄Jul 2024🎄
  • Blod i urinen

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat