Fisk..slöjstjärt? akut hjälp!

sockerdricka

Trådstartare
Eller vad dem nu heter!

Folk brukar kalla dem "guldfisk".

Min kompis fick en i present. Nu ligger den vid ytan och tjippar efter luft och är grå på sidorna! Jag gissade på att den höll på o kvävas och sa att hon skulle lägga i en syretablett.

Och försöka röra runt med något i vattnet så det blev lite rörligt eller något :crazy:

Kan i princip inget om fiskar men ja.

Den bor i en skål...och det får dem väl egentligen inte göra antar jag.

Sv: Fisk..slöjstjärt? akut hjälp!

Hur länge sedan är vattnet bytt?

Om det är total syrebrist skulle jag byta ut en större del av allt vatten.

Det är ju tyvärr just det som händer. Visst kan man försöka göra ett delvattenbyte, men det ska man ju normalt göra i en skål utan pumpar och dyl. flera gånger i veckan ändå, så det borde ju falla under vanlig skötselrutin. Övermatning är också väldigt vanligt. En bra zooaffär kan hjälpa er att ta ett vattenprov.

När det är ett runt vattenakvarium så går det ju antagligen inte att ha en pump (som rensar vattnet konstant) så det kan ju bero på det! Hade fiskar, slöjstjärtar, förrut - och när jag gjort rent mitt akvarium tog jag alltid i ett blått medel i slutet av rengöringen, som säkert gjorde någonting med vattnet också. Kanske det som saknades? :)

Knappast. Vattenberedningsmedel är en merförsäljningsprodukt som kan underlätta för fiskarna i vissa extrema situationer. En guldfisk i skål har betydligt värre saker att oroa sig för än avsaknaden av ovanstående.

Guldfisk och slöjstjärt är inte riktigt samma sak.
Dock kan du ju hälsa att de behöver ca 200 liter stort akvarium, och blir 20-40 cm stora. Och, just ja, de får inte hållas i skål.

Det är faktiskt exakt samma art, så det är samma sak. Maxstorleken skiljer, men båda blir för stora för små akvarium och skålar.

Olika former av samma art i så fall?
Finns ju flera olika typer av slöjstjärt och ingen av de ser ju ut som en vanlig guldfisk.

Hundar härstammar från vargar. Det finns hundar som är helt olika ursprungstypen (alltså varg). Det gör dem inte till olika djurarter för det (egentligen men i guldfisk fallet är det som i exemplet iaf).

Slöjstjärt och guldfisk är inte samma sorts fisk :)
Slöjstjärt är en muterad version av guldfisk och har ju därför blivit en sorts egen art..

Slöjstjärt och guldfisk är inte samma sorts fisk :)
Slöjstjärt är en muterad version av guldfisk och har ju därför blivit en sorts egen art..

Det där är ju sånt du hittar på. Det är samma fisk, men människan har genom selektiv avel ändrat slöjstjärten precis som man har ändrat utseendet på många andra djur. Det är fortfarande samma art. Ännu skapar vi inte nya arter som gud, även om vi onekligen kan göra fula fiskar.

Kl.
Man måste skilja på "art" och "ras".
Arten är "stamdjuret" medan "rasen" är en variant av arten.

Som grisen t.ex som härsammar från vildsvinet.
Vildsvin heter på latin Sus Scrofa. Det är artnamnet.
Vanliga tamsvin heter Sus Scrofa Domesticus.
Det är "tamvarianten" av vildsvinet.

Guldfisk: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=54&SOK=1 "Den har odlats under tusentals år och mängder av färg- och formvarianter förekommer i handeln. Nämnas kan bl.a. slöjstjärt"

Slöjstjärt: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1203&SOK=1 "Slöjstjärten är en avelsform av guldfisken som har funnits i handeln i flera hundra år"

Att säga att de är samma sak är som att säga att, tja, varg och hund är samma sak :p

Ibland undrar jag varför jag fortfarande skriver på andra djur....
Det är ju för 17 folk som jag som SKRIVER skötselråden på dylika sidor som du länkar till. Att något är en avelsform gör det verkligen inte till en annan art. Dessa fiskar har så pass många likheter att man gott kan ta sig en funderare på guldfiskens krav när man funderar på att köpa slöjstjärt. Den senare är inte betjänt av att man ser den som en extremt tålig dvärgvariant av guldfisken.

Att dra upp hund och varg känns dessutom rätt irrelevant eftersom de flesta då relaterar till vår nordiska varg, och den är ju överhuvudtaget inte inblandad i våra tamhundars ursprung.

Senast ändrad:

Kl.
Man måste skilja på "art" och "ras".
Arten är "stamdjuret" medan "rasen" är en variant av arten.

Som grisen t.ex som härsammar från vildsvinet.
Vildsvin heter på latin Sus Scrofa. Det är artnamnet.
Vanliga tamsvin heter Sus Scrofa Domesticus.
Det är "tamvarianten" av vildsvinet.

För mig är Sus scrofa domesticus en underart,
(där Sus s. scrofa är nominatarten.)

Det är ju för 17 folk som jag som SKRIVER skötselråden på dylika sidor som du länkar till.
Ah, det är du som skrivit den texten på zoopet?

Att något är en avelsform gör det verkligen inte till en annan art.
Det har JAG aldrig påstått. Jag skrev att guldfisk och slöjstjärt inte är riktigt samma sak.

Den senare är inte betjänt av att man ser den som en extremt tålig dvärgvariant av guldfisken.
Vem har hävdat att den är det?

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 449
Relationer Som några av er säkert vet så har jag inte haft den bästa erfarenheten av killar. Nu har jag dock träffat två stycken och mitt huvud är...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 908
Senast: melen
·
S
Övr. Hund Vill bara skriva av mig. I dag skall en av våra gamla kompisar få somna in. Mattes hund ända ut i klorna. Då vi träffades så litade...
Svar
6
· Visningar
2 000
Senast: thea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama