Fisk..slöjstjärt? akut hjälp!

Sv: Fisk..slöjstjärt? akut hjälp!

Att något är en avelsform gör det verkligen inte till en annan art.

Att dra upp hund och varg känns dessutom rätt irrelevant eftersom de flesta då relaterar till vår nordiska varg, och den är ju överhuvudtaget inte inblandad i våra tamhundars ursprung.

Fast ett kriterie på att djur tillhör samma art är att de kan para sig med varandra och ge FERTIL avkomma.

Dvs vildsvin och tamsvin är egentligen samma art liksom varg och hund.

Sus scrofa = vildsvin
Sus scrofa domesticus = tamsvin

Och när det gäller vargen så är det visserligen inte vår nordiska varg som är direkt stamfader till tamhunden, men vargarna i de områdena där vargen blev till hund kan ju liksom vår nordiska varg para sig med både andra vargar och tamhundar och få fertil avkomma.

Och ja det är som Gabbi säger slöjstjärt och guldfisk är samma art. Precis som två olika färgade svärdbärare är det.

/KT

Fast ett kriterie på att djur tillhör samma art är att de kan para sig med varandra och ge FERTIL avkomma.

/KT

Det är ett kriterium ja, men är det otvivelaktigt så att två djur som parar sig och får fertil avkomma tillhör samma art? Där behöver man nog inte titta längre än till malawisjön.

Både ja och nej. Det är väl en bra tumregel, men artbegreppet är mycket krångligare än så, det är inte bara så lätt som att säga att "två som paras med varandra och ger fertil avkomma". Bland annat geografiskt sätt.

Nu är jag inte alls hemma på malawiciklider, men två fiskar inom samma område som parar sig och ger fertil avkomma kan man starkt misstänka att de är samma art, ja.

"Studies of mbuna and other haplochromine cichlids shows that even quite distantly related species interbreed to produce viable fertile hybrids."

citat: Hastings Zidana. (Fisheries Researcher at Malawi National Aquacuture Centre (NAC). EDUCATION INFORMATION: Qualified with a Diploma in Agriculture from University of Malawi. A Bachelor of Science (BSc in Agriculture)from the same University of Malawi. A Master of Science (MSc. Aquaculture), from National Taiwan Ocean University. A PhD in Molecular genetics, National Tsing Hua University, Taiwan. and also a PhD in Biological Sciences, researching on Population genetics of Lake Malawi Cichilds, using molecular technology at The University of Hull, UK. I am well placed to comment and direct on the fisheries related issues, policy and management of Lake Malawi biodiversity. )

Det är ett kriterium ja, men är det otvivelaktigt så att två djur som parar sig och får fertil avkomma tillhör samma art? Där behöver man nog inte titta längre än till malawisjön.

Jo men malawisjön är ju lite av ett särfall.

Och de arter som korsar sig med varandra är ju levande i olika delar av sjön, normalt sett träffar de inte varandra pga olika sorters naturliga hinder.

Antagligen är de samma art som nu långsamt håller på att utveckla sig till skilda arter.

Just nu är de snarare en naturlig form av avelsformer om du förstår hur jag tänker.

/KT

Samtidigt har ju den vetenskap vi känner och litar till valt att de facto beskriva dem som separata arter, och det visar ju att antingen måste vetenskapen tänka om, eller så måste vi tänka om vad som definierar arter.

Senast ändrad:

tråden spårade ur? vad hände med fisken :grin:

stackarn har väl kolat tre gånger om under tiden han/hon försökte ta reda på vilka förfäder den hade:eek:

haha ja den spårade ur ganska rejält =) haha lilla firren

har hört att man ska skaffa foder som sjunker till slöjsjärtar just av den anledningen att dom har en förmåga att "slänga" i sig maten.
så om maten ligger på ytan och guppar runt kan slöjsjärtarna helt enkelt få i sig för mycket luft och flyta upp till ytan. :D
grånaden på sidorna har jag tyvärr inget att säga om :/

Mvh Freddie:bump:

Det går alldeles utmärkt att ha pump i runda kar med!
Jag har ett runt, dock betydligt större än vad detta verkar vara då det kallas skål och jag har en ordentlig pump i mitt utan problem.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 449
Relationer Som några av er säkert vet så har jag inte haft den bästa erfarenheten av killar. Nu har jag dock träffat två stycken och mitt huvud är...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 908
Senast: melen
·
S
Övr. Hund Vill bara skriva av mig. I dag skall en av våra gamla kompisar få somna in. Mattes hund ända ut i klorna. Då vi träffades så litade...
Svar
6
· Visningar
2 000
Senast: thea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama