Fiser blött

RebeccaSymfoni

Trådstartare
Har lite problem med min åring (snart 2år)..
Hon fiser blött, men bajsar kluttar.. Det var samma förra vintern.
Det är enbart på vintern hon fiser blött och hennes svans blir till följd jätte äcklig och kan ju inte tvätta svansen när det är 10 minus grader...

Hon har fritillgång till hö.
Hon får miniraler och hippo grow alfa.

Sv: Fiser blött

Min blir så när han ätit snö eller rotar fram gammalt fruset gräs... inte så mkt att göra åt dessvärre. Brukar ge en näve betfor för magens skull och se till att han dricker ordentligt.

Jag brukar fläta upp svansen lite (om han inte har kli i den, han får ibland lite mjäll och torr hud, så då får man smörja först) och ha i massor med pälsglans så fäster det inte lika fort.

Men om din häst står i varmstall tycker jag visst du kan tvätta lite på kvällen om du tycker det ser äckligt ut. Det är antagligen bara smutsigt i taglet och inte in mot roten, så du behöver inte blöta och tvätta ända in, det räcker nog med det som "hänger". Gnugga ordentligt med en handduk, eller ta en hårtork i värsta fall, så är det nog inga problem med vattnet. Om hon står kallt så är det nog ändå bara du som lider av det så länge hennes hud är ren.

Liknande trådar

Hästvård Hej Sedan förra söndagen (8 dagar nu) har min Nordsvensk haft diarré. Han får 1 dl betfor som jag blöter till honom och ger morgon och...
2
Svar
26
· Visningar
5 283
Senast: TinyWiny
·
Trav Jahapp .. jag funderar lite grann på Wångens stora projekt, där de bla testas om hästarna går minst lika bra med eller utan kraftfoder...
2
Svar
23
· Visningar
3 233
Senast: Kellie
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 446
Senast: Madick
·
Hästvård Denna vintern har varit hopplös. För blött ensilage som gjort att flera av mina hästar varit lösa i magen, nu har jag äntligen fått...
Svar
2
· Visningar
610
Senast: HannaPP
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka