Kraftfoder eller ej?

Sv: Kraftfoder eller ej?

Jag tycker absolut att du kan prova vara utan kraftfoder. Kraft är enbart ett kompliment till grovfoder som inte räcker till. Om grovfodret kan täcka upp hästens behov så behöver man inget kraftfoder. Helt logiskt tycker jag.

Jag går på Wången, hippolog. Visseligen islandshäst inriktningen men har ändå endel kontakt med försökshästarna. De är just nu 2år, alltså växer dem och tränas... de är fina i hullet och alla har klarat premieloppet. Så vad försöket har visat hittills är att det fungerar med bara grovfoder.

Sen kan man självklart inte ha vilket grovfoder som helst, utan det måste ha bra värden.
Hittar du ett grovfoder med bra värden som du kan köpa så är kraftfodret i stort sätt slöseri med pengar :)

Sv: Kraftfoder eller ej?

Längre upp i tråden står att jag ger henne selen!
Selen i pulverform, och för att tarmen ska kunna tillgodo se sig den, måste man tillföra olja.

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som är väldigt svår att få upp i vikt och hon är heller inget matvrak. Hon är tunn och behöver få mer hull men hon tröttnar...
2
Svar
20
· Visningar
2 248
Senast: mackan
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 654
Senast: skuggi
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
16 201
Senast: Korven
·
Katthälsa Min katt är överviktig. Min plan var att utesluta torrfodret helt och enbart ge blötmat, men jag har märkt de senaste dagarna att katten...
Svar
10
· Visningar
2 015
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka