Fisande valpar?

D

dorisdoris

Vi har ett problem med våra hundar, de fiser något förskräckligt. När de fisit så kan man knappt vara i samma rum...:crazy:

Vad kan de bero på? Vi har haft ca 3 olika foder under tiden vi haft dem, fodret vi har nu äter de bra av. De är 5.5 månader gamla. Det de får att äta är hundfodret, vatten, tuggben (vanliga hårda samt ibland vita samt märgben) och då och då lite av våra rester som godis, tex så brukar de få köttbullar i slutet av ett spår. Sedan får de naturligtvis "vanligt" hundgodis, men det är (om man slår ut det) ca 5-6 bitar per dag.

Har ni några tips/råd?
 
Sv: Fisande valpar?

Fisningarna kommer sig nog av alla foderbyten + matresterna.

Ge dem samma foder, inga matrester och sparsamt med godis, så kommer magarna att stabilisera sig inom några veckor ;)
 
Sv: Fisande valpar?

Fast kan det verkligen stämma? De har fisit så här :devil: hela tiden och i början fick de bara "vanligt" foder, vatten samt tuggben.
Nu köper vi (tror jag, påsen är slängd) pedigree valpar på konsum, kan dyrare foder (typ hill's) vara bättre? Ur fissunpunkt
 
Sv: Fisande valpar?

Enligt min erfarenhet blir det ofta bättre med ett "bättre" foder. Det har helt enkelt bättre smältbarhet.
 
Sv: Fisande valpar?

Min Basset som är 3 år, fiser också något fruktansvärt, han äter Nutra nugget lamm och ris. Kan det bero på fodret här också tro?
 
Sv: Fisande valpar?

Vår hunds uppfödare och även vår veterinär skulle direkt säga "bort med tuggbenen" - tyvärr kommer jag inte ihåg riktigt varför. :crazy:

Jag tror inte heller det är bra att byta foder så ofta. Någon kunnig sa någon gång till mig att det tar ungefär 3 månader för tarmarna att ställa om sig efter ett foderbyte. Dessutom ska man inte, precis som när man byter hö till häst, byta direkt utan smyga lite försiktigt över till nya fodret.

Tillägg: "Enligt min erfarenhet blir det ofta bättre med ett "bättre" foder. Det har helt enkelt bättre smältbarhet." - håller med Skrocken.
 
Sv: Fisande valpar?

Halloj!
Jag har en Irländsk Röd Setter som fiser av de mesta foder har prövat många men inget hjälpte. Sen bytta jag till Bravo Plus det funkade jättebra han fes ej, nackdelen är att det är fryset & man måste ha stor frys om man har flera hundar som jag. Och på semestern blir det torrfoder och magen blir fisig igen och även lite lös inget bra. Nu har jag hitta det fodert som han kan gå på utan vete Soya och oxkött. Det heter ProPlan Lax och Ris jättebra foder. :banana: :banana: Har kommit på att han ej tål vete. Så det kan vara därifrån din hund fiser av oxå då den inte tål vete.
 
Sv: Fisande valpar?

Tuggben- om man tar bort det, vad skall valparna gnaga på då? För jag är faktiskt inte så förtjust i att de skall gnaga på möblerna istället...

Och ja, foderbytena ja, första fodret vi hade var Hill's, fick med som första foder från uppfödaren (hon hade inte det)

Andra fodret var något "jätte-super-bra-rekommenderat" från djuraffären som hundarna vägrade äta efter 2 veckor. Så då bytte vi till det vi har nu.

Rekommendationer på ett bra valpfoder (fisvänligt dock ;) )? Andra alternativ (fisvänliga) till vanliga tuggben?

Har fler frågor, återkommer, ena hunden vill akutut nu ...
 
Sv: Fisande valpar?

Vilken ras är det?
Fågelhundar har överlag lätt för att vara fisiga i kistan förmodligen för att de är ganska livliga och lätta att trigga i gång.
 
Sv: Fisande valpar?

Jag ger också Purina ProPlan Salomon & Rice till mina.......schäferns eksem försvann och båda hundarna är bra i magen,
Innehåller inte vete eller köttmjöl.
 
Sv: Fisande valpar?

Mina slutade med fisandet då vi gick över till friskis.Vi vill ju gärna ha svensk foder så det fick bli det. Nu kan man ju vara i samma rum som hundarna t o m.
 
Sv: Fisande valpar?

hönsfoder får hundar att fisa till en förskräckelse :p så om ni har det i närheten så beror det nog på det!
 
Sv: Fisande valpar?

3 olika foder o de är bara 5,5mån???
Varför?

Min har ätit samma hela sitt lilla år(snart) fast bytt från valp till "performance". Hon fes rejält i början några månader men det har dämpat sig och det slinker väl fram en fis nångång ibland.

Om man vill prova ett foder så måste man ju ge det tid för du märker inte skillnad omedelbums. Så bestäm er för ett foder och använd det iaf 3-4 månader innan ni byter.

Foderbyte kan ju ge gasiga magar. Min fes rejält när jag avmaskade då hon var liten.
 
Sv: Fisande valpar?

Jag kan säga att av pedigree fes vår greyhound så att det var outhärdligt. Jag fick ha både dörrar och fönster öppna konstant för att kunna ha honom i lägenheten. Det är det värsta jag varit med om! :rofl:
Nu äter han royal canin och fisandet har upphört. fantastiskt skönt. :D
 
Sv: Fisande valpar?

Om du läser inläggen innan du svarar så får du nog svar på den frågan...
 
Sv: Fisande valpar?

Det kanske är pedigreen då? För som sagt, man kan inte en vaa i samma rum som dem när de släppt sig...
 
Sv: Fisande valpar?

uscha! Pedigree fungerade INTE för min lille kille heller! han mådde direkt dåligt av det. Nu har vi royal canin (fast det speciella för bulldoggar), prova att fråga där du köper ditt foder vad de tycker verkar bra!
sen måste jag tillägga att min hund verkligen inte är förtjust i sitt foder och äter i princip det han behöver för att överleva, men hellre det än att han mår dåligt på andra sätt. Tror ingen hund skulle få för sig att svälta ihjäl så fortsätt med samma foder ett tag till även om hundarna inte tycker så mycket om det. När de börjar röra mer på sig kommer de nog äta mer automatiskt bara för de är hungriga.. det gör min!
 
Sv: Fisande valpar?

Om du läser inläggen innan du svarar så får du nog svar på den frågan...



Hm...var?
Jag ser bara ett inlägg där du skrivit om foderbytena och där förklarar du inte något.
Du skriver bara att ni hade en sort som uppfödaren använde...men varför bytte ni till det andra? Och det låter lite konstigt att hundarna äter det i 2 veckor och sen plötsligt inte. Det kan ju knappast bero på att maten är dålig som den är för då skulle hundarna vägrat äta redan från början.

Och som jag skrev...man ska prova ett foder iaf några månader...ÄVEN om hunden kanske inte äter...kan vara tillfälligt och bero på något annat...
 
Sv: Fisande valpar?

Det där har jag varit med om flera ggr, dom äter fodret ett tag och sen duger det inte längre.....inget konstigt alls.
Min valp fick jag byta på efter ett par veckor...han blåvägrade-
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min hund hade en magkatarr (igen) för ca en månad sedan och har efter det gått på veterinärfodret Gastro Intestinal. Men det fodret kan...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 621
Senast: Nirvana
·
Hundhälsa Jag blir mer och mer förvånad desto mer jag märker hur lite folk aktiverar sina hundar, så jag måste höra även med er för att vidga mina...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
6 914
Senast: Lazio
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 662
Senast: sandrafors
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 379

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp