First Wish och struppipning?!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Mosegrafinee
  • Startdatum Startdatum
M

Mosegrafinee

Hur gör jag som uppfödare när ASVH beslutar att plocka bort hingstar ur avel av en eller annan anledning? Har ett superfint 1-års sto e. First Wish som jag hade för avsikt att avla vidare på, men nu är ju hingsten tagen ur avel pga misstänkt struppipning. Eftersom det kan ta upp till sex (!) år innan denna åkomma kan göra sig synlig undrar jag om ASVH kommer att ta något ansvar beträffande information om detta? Mig veterligen finns det idag ingen som helst rapporteringsplikt för struppipning. Hur ska jag som seriös uppfödare veta om det verkligen förhåller sig så att First Wish nedärver struppipning, och vågar jag betäcka mitt sto överhuvudtaget även om hon inte har struppipning. Vågar jag med gott samvete betäcka henne redan som tre-åring utan att veta om struppipningen finns där eller inte? Vad händer med alla First Wish avkommor, är de värdelösa som framtida avelsdjur? Söker kontakt med övriga uppfödare med avkommor efter First Wish för utbyte av ideér och tankar om detta inte helt enkla problem, är själv helt villrådig.:confused:

Sv: First Wish och struppipning?!

Så länge din inte visar struppipning så skulle iallafall jag ha vågat avla på henne om hon har stora kvaliteter för övrigt. Om hon däremot i framtiden skulle visa sig ha det så skulle jag ta henne ur avel direkt. Man ska självklart avla på friska hästar, men jag tror att allt för många kvalitetshästar går till spillo om man inte avlar på dem för att de KANSKE kan få en defekt som kommer från deras fäder. Däremot så skulle jag vara observant, samt följa upp avkommorna noggrannt. Tycker att det är betydligt viktigare att se arbeta för att få de ston ur avel som faktiskt konstaterat har ärftliga deffekter, för de finns det alldeles för många av.

Mvh Maria

Jag håller med maria_b, om hon själv inte visar någon struppipning så skulle jag prova avla på henne och se hur avkomman blir.
Jag sitter själv i en liknande sits, men mitt sto är det klart att hon har en åkomma som det är ca 18% ärftlighet på. Sen även om avkomman föds med defekten kan det växa bort med rätt kost och mycket utevistelse.
Precis som du satt vi i kvalet och funderade på att det över huvud taget värt att ta en avkomma på henne. Nu har vi beslutat att prova och ta en avkomma och sedan följa upp den noggrant för att se hur det går.
Vore jag du skulle jag avla om stoet och hennes avkommor inte visar tecken på struppipning.

Tror inte det finns någon forskning som visar arvsgången på just struppipning.
Framtiden får väl utvisa hur många av FW's avkommor som får det (om några) och ifall det ligger inom normal frekvens.

Struppipning hos ridhästar går att operera och prognosen är mkt god. Det finns enligt min åsikt bra mkt värre saker på defektlistan att oroa sig över.

Hur gör jag som uppfödare när ASVH beslutar att plocka bort hingstar ur avel av en eller annan anledning? Har ett superfint 1-års sto e. First Wish som jag hade för avsikt att avla vidare på, men nu är ju hingsten tagen ur avel pga misstänkt struppipning. Eftersom det kan ta upp till sex (!) år innan denna åkomma kan göra sig synlig undrar jag om ASVH kommer att ta något ansvar beträffande information om detta? Mig veterligen finns det idag ingen som helst rapporteringsplikt för struppipning. Hur ska jag som seriös uppfödare veta om det verkligen förhåller sig så att First Wish nedärver struppipning, och vågar jag betäcka mitt sto överhuvudtaget även om hon inte har struppipning. Vågar jag med gott samvete betäcka henne redan som tre-åring utan att veta om struppipningen finns där eller inte? Vad händer med alla First Wish avkommor, är de värdelösa som framtida avelsdjur? Söker kontakt med övriga uppfödare med avkommor efter First Wish för utbyte av ideér och tankar om detta inte helt enkla problem, är själv helt villrådig.:confused:

:idea::idea:

Du skall vara glad och stolt över din söta ett åring, och inte vara varken villrådig eller förtvivlad över att First Wish är urtagen ur avel för struppipning.
Om vi skulle gå igenom alla avelshingstar, så hade man nog hittat både det ena och andra, tro mig.

Ditt sto har precis samma värde och framför allt avelsvärde som alla andra. Utan planera du vidare i ditt tänkande, för ditt sto´s framtid.

Och lycka till !!!

Väntar på min First Wish avkomma som kommer att födas vilken dag som helst. Jag reagerade mycket när jag fick reda på att han tagits ur avel eftersom jag hade förhoppningar om att kunna fortsätta avla på avkomman (under förutsättning att det blir ett sto:)). Jag sökte febrilt efter info ang ärftlighet av struppipning först på svenska sidor och sedan på amerikanska. Hittade en studie som visade att ärftligheten för stuppipning (om det bara finns hos hingsten) är 1,2%. Inte så mycket.... Så jag tänker avla på min avkomma om hon tillsynes är felfri även om hon inte kommit upp i ålder över 6 år. Lycka till med din avkomma!

Tack för det! det låter ju betryggande med endast en sådan liten procents risk. Berätta gärna om din unge efter FW när den anländer! Betäckte även stoet förra året med FW igen MEN hon resorberade så ingen unge på det stoet i år!

Jag vet att han har det, men jag menade mera att man misstänker att han kan nedärva detta...

Tack för uppmuntran! Jag är väldigt stolt över den fina åringen, hon fick 48 p på fölvisningen! Jag har även försökt att nå ASVH för att om möjligt få svar på hur ASVH kommer att agera angående FW i framtiden, har dock inte fått ngn kontakt med K-H Heimdahl ännu, berättar här så fort jag får ngt svar...

Ja, meddela gärna vad du får för svar. Väntar i dagarna (335 dagar igår) föl efter FW och är lite brydd över hur den kommer att "mottagas" på marknaden. Blir det ett hingstföl ska den säljas och blir det ett stoföl är tanken att den ska gå i avelsboxen (förusatt att det blir en bra avkomma då...).

Intressant att veta hur nämden tycker och även hur folket tycker. Kommer att följa tråden med stort intresse.

Jag är också väldigt nyfiken på hur en hingst e. FW skulle tas emot på ett bruksprov.

Blir den kasserad direkt för att där finns struppipning bakom, eller kollas den extra noga och har samma chanser som en med "fortfarande godkänd hingst" som pappa?

Men tidigare hingstar med struppipningsproblem har ju återinsatts i avel när det konstaterats att dom inte nedärver det.
Är det helt kört nu för tiden eller?

Men tidigare hingstar med struppipningsproblem har ju återinsatts i avel när det konstaterats att dom inte nedärver det.
Är det helt kört nu för tiden eller?

Det har jag inte en aning om, men det kanske var knapplån?:crazy::)

Men annars kan det ju låta logiskt om man utvärderar avkommorna då man inte (vad jag förstått) vet med säkerhet att det alltid är ärftligt.

En kombination som förr ansågs vara i farozonen vad det gällde struppipning var med Herkules som far och Lansiär som morfar

Jag ägde en gång en häst som hade Herkules mor Kalmia som mormors mor, han var opererad för struppipning så det kanske ligger i stostammen. Han var e: Strauss- AladinZ- Kadett.

Månsanne: Frågan var allmän:), orkar inte alltid följa netiketten:angel:.

Jag har ett sto född 07 e. First Wish. Hennes mamma är e. Ampere ue. Herkules. Då har jag struppipping från två håll ?:(

Jag fick ett hingstföl så jag behöver för egen del inte fundera över om jag ska avla vidare på avkomman:rofl:. Men jag är ändå intresserad över vad ASVH har att komma med. Kollar dina inlägg!

Hej igen!
har nu pratat med Heimdahl på ASVH. Hade ett mycket trevligt samtal som mynnade ut i ett mer eller mindre jasså... han tycket absolut att jag kan betäcka stoet om hon håller måttet även som tre-åring och (naturligtvis) inta har utvecklat struppipning. Vad som dock var mer intressant är att ASVH inte anser sig ha någon som helst möjlighet att följa upp huruvida FW:s avkommor utvecklar struppipning eller inte, detta dels pga ekonomiska skäl samt med hänvisning till den veterinära sekretessen. Känns väldigt löst tycker jag, kassera en hingst på en misstanke och sedan inte följa upp för bekräftelse eller revidering... Hmmm. Heimdahl nämnde även Herkules och Steinbeck som tidigare förärvare av struppipning, här hade man (i Herkules fall) lyckats konstatera att det förlåg en förhjöd risk på ca 12 procent men har togs ju inte ur avel. Jag blir inte riktigt klok på detta förfaringssätt utan får nog (som vanligt) fortsätta mitt avelsarbete utan ngt större stöd från ASVH. Skulle däremot fortfarande vara roligt att höra ifrån lite fler FW-barn!

Liknande trådar

Avel Ämnet har ju varit uppe till diskussion en del iom pungbråcks-trådarna, men jag tycker det skulle vara intressant att diskutera det här...
Svar
14
· Visningar
3 275
Senast: Miss Sixty
·
K
  • Låst
Avel Läste att First Wish är ur avel pga. struppipning. Någon som kan förklara vad det är för sjukdom och vad den gör?:confused:
Svar
2
· Visningar
889
Senast: KallaMigBecca
·
A
Avel Jag sökte runt lite här på alla forum om honom men hittade inget så då tänkte jag starta en liten tråd... Vad tänker alla ni stoägare...
2
Svar
23
· Visningar
5 792
Senast: Retzina
·
Hästmänniskan Det blev jag igår i stallet när en lös hingst kom springande in på stallplanen, vilt vrålande! Om några kommer ihåg så nämnde jag i...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 979
Senast: kopparberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka