First Wish, Figaro R, Sandakan, Bocelli...

Sv: First Wish, Figaro R, Sandakan, Bocelli...

Hur blev överlinjen på din fölunge? Jag undrar eftersom både Hertug och Bocelli är lite låga i ryggen (och även mitt sto är lite sänkt).

För att de HOPPADE trevligt ! Att de borde kunna röra sig visste jag redan, men just hoppningen var helt okej ! Dessutom var de i en trevlig storlek och modell. Jag tycker att Rubinrot är ganska stor och lite grov, men det var inte avkommorna !

Vad kul !

Jag önskar att jag såg mer av hingstarna nere i skåne. Nu har jag sett dem bara ett par gånger och det räcker ju inte...

Menar du samma avkommor som jag såg när vi sågs sist håller jag inte med dig;)

De jag såg var kortbenta och med tunga huvuden.

Ja, samma avkommor !

Smaken är som röven - klöven.

Du hade iofs bättre vy, jag stod ju på läktaren !

För att de HOPPADE trevligt ! Att de borde kunna röra sig visste jag redan, men just hoppningen var helt okej ! Dessutom var de i en trevlig storlek och modell. Jag tycker att Rubinrot är ganska stor och lite grov, men det var inte avkommorna !

Då förstår jag! Ja, jag blev också lite överraskad när jag såg siffrorna. Vart kom den hoppbegåvningen ifrån?:confused:

Var inte Rubinrot också betydligt ädlare som unghäst? De kanske grovnar de med, avkommorna... (alla hästar blir ju lite grövre, men jag tycker han grovnade mer än många andra)

Jo, jag håller med. Han grovnade mer än många andra.

Men egentligen ligger det väl hoppblod även bakom R-linjen även om det är en bit bak, jag har för mig att Ramzes finns därnånstans.

Tror att anledningen till att han grovnade på sig var att han opererade sig o stod under nästan 2 år(om jag forstod det rätt).
Många hingstar lägger på sig väldigt mycket runt halsen o nacken då. Vilket är mycket svårt att bli av med oavsett hård träning.
Ser det själv på våran isis som var hingst tom 7 års ålder.
Han fick stå över en sommar precis nykastrerad o hans hals blev enorm o är så än idag 4 år senare oavsett om han är slimmad eller rund.

Sen måste jag ju säga att när jag såg honom på strömsholm(hingsttåget) hade han minst 150kg övervikt.
Skulle själv aldrig valt att visa upp honom i det skicket om jag ägde honom.

Hej

Jag har en tvååring efter Bocelli. Och jag är supernöjd. Han är riktigt fin. Fick 47 poäng med bla 9:a på typen på fölbes. Riktigt trevligt temperament. Håller nu på att sitta in honom och det gör jag själv uppe vid sommarbetet. Helt utan hjälp.
Har löshoppat 3 ggr och han hoppar bra med både fin teknik och taxering.
Stoet är Stanford-Modesto-Gaspari.
Sen har jag även ett ettårigt sto efter Figaro R u samma sto.
Hon rör sig mkt bra. Även hon har ett väldigt bra temperament, något lugnare än brorsan. Hon visades inte som föl pga hovböld men jag visade henne i år som 1-åring istället. Tyvärr var hon lite överbyggd men jag fick jättebra kritik och 39 p, domaren gillade henne skarpt och sa att bara hon växer i kapp fram så kommer hon få mkt bra poäng på gångarterna.
Båda är stora. 2-åringen ca 166 cm och 1-åringen är redan 162,5 cm.
Jag är supernöjd med båda.
Kan rekommendera båda hingstarna och även Gränsbo stuteri som är mkt trevliga i all kontakt.

Vad kul !

Jag önskar att jag såg mer av hingstarna nere i skåne. Nu har jag sett dem bara ett par gånger och det räcker ju inte...

Jag har sett Sandakan vid några tillfällen, tillräckligt för att jag ska få negativ uppfattning, han var inte rolig, men vi får se med avkommorna.

Var inte Rubinrot också betydligt ädlare som unghäst? De kanske grovnar de med, avkommorna... (alla hästar blir ju lite grövre, men jag tycker han grovnade mer än många andra)

Charon tycker jag ser ut som jag förväntar mig av en Rubinrot-avkomma. Men han är kanske inte typisk för dem?

Vill bara säga lite om Bocelli och hoppning... Det var faktiskt ett antal av hans avkommor som fick hoppdiplom i våras :D

Har själv en 3.5-åring e.Bocelli som dels är närmare 170 cm nu (alltså inte liten), har en fantastisk överlinje och låång hals, absolut inte sänkt i ryggen, och hoppade i alla fall 6-6 trots att hon var fruktansvärt spänd. Det är väl i så fall det som fler av oss med Bocelliavkommor har sett, att de har varit rätt nervösa att rida in så man fått ta god tid på sig. Hon är dock väldigt fin nu när allt fungerar och det har inte varit några tillbud alls. Har väldigt kvicka och väl lyftade framben och bakben i hoppningen.

Har dessutom en 1.5 åring e. Sandakan som nu är c:a 1.60 cm. Hon fick 9:a på typen som föl. Rör sig bra men jag tycker att hon är lite väl vinklad i haserna och det var även en annan Sandakanavkomma som jag sett under längre tid. Även denna lilla dam har en jättefin överlinje med välansatt och lagom lång hals. Jättefin i temperamentet när man gjort klart vem som bestämmer :angel:

Som grädde på moset har grannen en FW-fölis som är jättevacker, otroligt feminint huvud, låång fin hals och låånga ben. Rör sig bra i alla gångarter med har varit betydligt skyggare än stoets tidigare föl.

Blev det lättare :rofl:

Jag har också en 1 åring e: Bocelli- Stanford...lite kul!
Hon fick 46 p som föl.
Är ett sto jag ska behålla, är mkt nöjd med henne!
I år har samma sto en hingst unge e: Figaro R, 47p...hingst ungen hoppar allt han han hitta & vi brukar skoja att det får man väl inte göra med den pappan...ha ha. Fast det struntar han i!!
Båda lär bli runt 168 - 170 cm tippar jag på.
Vackra och rörliga hästar med riktigt trevligt temperament.
( Nu ger ju mitt sto lika dana avkommor oavsett hings val ...hon har gett 9 st bruna med vita bak kotor...snacka om att typa dom. Alla klass 1)

//Tina

Jag har sett Sandakan vid några tillfällen, tillräckligt för att jag ska få negativ uppfattning, han var inte rolig, men vi får se med avkommorna.

På vilket sätt då...? Syftar du på temperament/uppförande eller gångarter? Är nyfiken eftersom jag tänker använda honom till mitt sto nästa år (använde honom visserligen redan förra året, men fick då inget föl).

På vilket sätt då...? Syftar du på temperament/uppförande eller gångarter? Är nyfiken eftersom jag tänker använda honom till mitt sto nästa år (använde honom visserligen redan förra året, men fick då inget föl).

Vad synd att du inte fick någon bebbe. När jag har sett honom har han inte visat någon särskild gång, jag blev faktiskt besviken, stammen är ju bra. Den som visade honom då var ordinarie ryttar(inna). Men en annan gång såg jag Henric Ankarcrona rida honom och då.... vilken gång, så det tror jag faktiskt finns. Det som har varit är att han vid några tillfällen varit väldigt krånglig, de har fått leda honom med den som brukar rida, haft honom i lina, ingen annan häst, läs hingst, fick vara i närheten, han vägrade gå ur ridhuset, de fick gå efter med longerpisk, han backade, reste sig och var väldigt svår. Men en hingst är en hingst och den som sitter på kanske är rädd, vad vet jag.

Hi hi! Min First Wish unge har ju hoppat över både våran shettis och hennes föl:D
Idag hade han cirkusövningar i hagen, det var rätt upp på bakbenen, ner snett åt sidan å så upp igen... så höll han på ett bra tag.
wmbrall_1778.jpg

Jag har sett Sandakan göra bruksprov som tre- och fyraåring och jag är inte imponerad.
Han var väldigt snygg och rörlig MEN han hade inget register. Han var rund och fin i sina rörelser men varken kortade eller längde sig ordentligt.

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 339
Senast: Jate Volim
·
Avel Funderar på att betäcka mitt sto igen:) Skulle egentligen velat sälja henne till avel men har inte hittat någon jag vill sälja till än...
Svar
5
· Visningar
1 648
Senast: Jealle
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 340
Avel Jag går i hingstfunderingar till mitt sto som skall betäckas nu under våren. F. 2003 170cm hög e. Rubiquil (Rubinstein I) u. Inette ue...
Svar
0
· Visningar
1 590

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka