Finns såna i Sverige?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Madick
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 36
  • Visningar Visningar 6 163
Sv: Finns såna i Sverige?

Ja, jag läste sedan artikeln (såg bara bilderna innan) och där nämner man att färgen är ärftlig hos hund och ko. Det nämns också att det finns en ärftlig variant av färgen hos häst. Det skulle ju vara intressant om det är samma typ av anlag hos de olika arterna.

Mycket intressant länkar ni har. I det där forumet spekuleras ju också om ifall brindle är en gen som gör ränder av annat som "sooty" (vet inte vad det kallas på svenska?), vilket väl också fanns med som teori i artikeln i trådstarten, men också sabino och rabicano. Någon här som är mer insatt i den typen av färgvariationer?

Jämförelsen med blackarna är också intressant, och den tycker jag blir ännu mer spännande om man läser den här artikeln http://www.elcascabel.com/brindles.html

Här http://www.whitehorseproductions.com/tbcolor2.html finns förklaring på rabicano, och här finns också bilder på Catch A Bird, som diskuteras i forumet IngerG länkade till. Letar ni lite finns en allmän guide till färger, som jag ännu inte hunnit titta närmare på, men det kanske står nåt intressant.

Hundens färggenetik:
http://bowlingsite.mcf.com/Genetics/ColorGen.html
Står en del om brindel på hund eftersom man inte är riktigt säker på var för lokus brindel sitter när det gäller hund.
En golden retriever (renrasig) parade en malinois (renrasig) och ut kom fyra brindel (hade också ansiktsmask) och fem svarta vilket inte riktigt var förväntat.
Det var huvudbry kan jag tala om och jag är inte fortfarande säker på vad som orsakar brindel bara att det är en ärftlig effekt och troligtvis dominant.

Vilka vackra hästar! Men varför ser alla amerikanska hästar ut som belgian blues?

förresten:
På möss är det en dödlig gen..alla hannar dör som föds med brindle.

snigelfarmor skrev:
förresten:
På möss är det en dödlig gen..alla hannar dör som föds med brindle.

Ja och nej.
Det finns två gener som skapar brindle hos möss och den ena är lethal hos hannar men inte den andra.

Some confusion has arisen about the genetics and health problems of Brindle mice. Much of this is caused by the fact that there are two genetically different mice which are called “Brindle.” To the best of my knowledge, the folks in England do not have the tiger-striped color we call Brindle. Instead, they have mice that have an interesting pattern (almost like a tortoiseshell). This color is lethal when seen on male mice, and they die very shortly after birth. Examples of these mice do exist here in the United States, though not apparently on the west coast. Genetically, England’s mice are what the scientific literature refers to as Brindle. The American version, however, comes much closer to looking like the brindle seen on other species.

Så vill man ha brindlade hanmöss så är ju den gen som skapar riktigt togermönster (Avy) att föredra vid musavel :cool:
Texten är citerad från:
http://www.afrma.org/brindlemice.htm

ah, tack för rättelsen. jag hade en rödbrindle en gång, en hona. Hon fick inga ungar tyvärr. jag gillade ändå inte de bitska röda mössen.

När ska vi avla fram satinhästar?

Satin, närmast det måste ju nästan vara metallic "färgade" hästarna i tex rasen Akhal Teke :cool:
Riktiga satiner hade nog varit jobbigt att rida på om man inte hade gummi emellan för sådan päls är hal :D

img

akhal-teke1.jpg

Nice...:love: lite mager för min smak kanske.

Senast ändrad:

Men varför ser alla amerikanska hästar ut som belgian blues?
"Alla" hästar är quarterhästar som ser ut sådär, stora musklade bakdelar. Andra raser i USA ser inte ut så...

- hugger knapp -

Jag har sett bild på islandshäst med brindle färg. Fick veta att denna hsäten ändrade färg under året och ibland syntes brindlingen tydligare än annars. Tydligen är färgen inte helt ovanlig på Island (men inte vanlig heller).

In between: Brindle är inte helt dominant på hund - min hunds mamma har en brindlad mor - men hon är inte brindlad, vilket ingen valp (3st) blev i den kullen) Senare gav samma mamma några brindlevalpar, några icke brindlade med brindle hane... OM det nu inte är så att min hund är brindle men har fel färg för att det ska synas...

KL i gammal tråd

På Island är det vanligt med "tigerkor" som denna:

P7080063.jpg

Och att de inte är särskilt ovanliga kan ses på denna bild.
Jag har aldrig sett en häst med brindle, inte heller på Island, men visst vore det coolt att ha en sån?! Men man kan ju börja med att importera en ko så att man i alla fall får se färgen!

/Jonaz, som gillar vackra djur

En sån vacker färg på kor! :love: Intressant då vi har en lantbrukare här som har några få kor som går på gården under sommaren (ja PÅ gården, han har inhägnat bete+deras egna gård, jättefint :love: ) och han har nog 2-3 st kor med den färgen! :d

Jo, min farsa är ju bonde och vi har haft massor av kor i den färgen. Faktiskt så verkar just färgen på kor komma lite "random" vid korsningar mellan SRB och SLB - dvs rödbrokiga och svart-vita kor. Det måste vara intermediär nedärvning, dvs att båda färganlagen är dominanta och därför "samsas" på avkomman. MEN så funkar ju inte brindle på häst, vad jag uppfattat det som.
Jag tycker man ofta kan se samma hos hundar, många blandraser blir brindle trots att föräldrarna ej är det.

På Lövsta (natbruksksola) har de en sådan ko som är korsning srb/Jersey skall tydligen vara vanligt när man korsar koraser.

Här är en bild på min hund som är en korsning mellan chessapeakbay retriver och schäfer. Inte precis några randiga raser. Alla valparna i kullen fick samma färg.
15dec07026.jpg
[/IMG]

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Malignt melanom?
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka