Finns såna i Sverige?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Madick
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 36
  • Visningar Visningar 6 163

Madick

Trådstartare
Är det någon här som sett en häst med "brindle" färgning? Alltså tvåfärgad i ränder (har sett hundraser som har så, urhäftigt!)?

Hittade en artikel om det, och som det beskrivs så borde det kunna dyka upp såna varsomhelst, den ena sortens "brindles" i alla fall.

Färgen kan uppkomma när två ägg befruktats och smälter samman och blir ett foster som har dubbla genuppsättningar, "chimera" (visst var det nåt CSI-avsnitt som en av förbrytarna var en sån... nåja). Om de som smälte samman hade anlag för olika färger så kan hästen då bli randig t.ex fux/brun.

Det skulle ju vara hur coolt som helst att ha en sån häst, men lite svårt att avla fram :crazy:

Om nån vill läsa mer finns hela artikeln här på Engelska, bilder finns där också:
Brindle - PDF-fil

Sv: Finns såna i Sverige?

lite off topic, men det var faktiskt ett program på tv (femman?) häromdagen just om chimeror! Jag såg bara slutet av det, men det verkade ju klart märkligt.. Och på den ena tjejen som medverkade hade man bara hittat den dubbla DNAprofilen i livmodern...

NU har jag lyckats öppna PDF-filen (det tar tid med modem!) Häftiga färger! :D

Häftiga färger! Hur har de fått fram de??:)

//Krizz

Madick skrev:
Om nån vill läsa mer finns hela artikeln här på Engelska, bilder finns där också:
Brindle - PDF-fil

Ka´n inte få upp sidan/ bilden...:( ÄMin dator e nog lite för gamal för sånt....
E de nån som har en annan bild elle nån annan sida där man kan se?!
Väldigt nyfiken på hur det ser ut!!!:rofl:

Jag har sett en ko:crazy: som hade den färgen, brun/svart randig. Det var en korsning mellan olika mjölkraser okänd härstammning:angel: .

Hon såg mkt lustig ut ,kan det vara samma fenomen tro??

Behati skrev:
Ka´n inte få upp sidan/ bilden...:( ÄMin dator e nog lite för gamal för sånt....
E de nån som har en annan bild elle nån annan sida där man kan se?!
Väldigt nyfiken på hur det ser ut!!!:rofl:

Jag hittade en del bilder på Google, här är några:

brindle-0001.jpg

pocobren.jpg

BrindleHorse.jpg

Krizz skrev:
Häftiga färger! Hur har de fått fram de??:)

//Krizz
hästen har dubbla genuppsättningar! två befruktade ägg har smält samman och BÅDA har påverkat hästne på olika sätt.

Det lustiga var ju att det inte är enbart chimeror som blir så, utan att det finns någon sorts ärftlig brindle också. Alltså såna som hade brindle-teckningen men inte var chimeror.

ahhh...:) har aldrig sett nåt så coolt.....
Tack Pazuzu för att du la in em så att jag kunde se dem!!!:bow:

Ja, nu är inte jag så insatt i hundgenetik, men hundfärgen brindle kan knappast bero på dubbel-dna, i alla fall tycker jag att det är osannolikt att det skulle vara så vanligt. Frågan är ju då vad det är för sorts anlag, och om det går att hitta dem på häst... Har nån här koll på hundars och katters färggentetik och kan jämföra lite?

Har du läst artikeln? Det står där att färgen är vanlig på hundar, kor (?) och nåt annat djur. Och dessutom finns det två olika brindlingar på häst, en som orsakas av chimera och en annan som de ännu inte listat ut hur den fungerar.

Fan vad coolt!!!:) :) synd att man inte kan avla fram hästar med den färgen:confused:

Jaha, nej det hade jag inte. Men jag undrar fortfarande om den "okända" varianten är liknande de anlag som finns på hundar? Och har det nåt samband med andra former av ränder?

Det vet de inte än, eftersom de inte haft något att forska på tidigare.

Inga spekulationer alls? *alldeles för otålig för att vänta på forskningen :P*

Jag har en granne med kor, vissa har jättehäftiga färger, bla sådana randiga. Han säger att det är en speciell ras...

Her står det nokså mykje om brindle, og mange linker både til bilete og andre sider:

http://www.equinecolor.com/forum/viewtopic.php?t=602

Det står mellom anna at det finst ein type brindle som ser ut til å ha dominant nedarving.

Eg veit ikkje korleis det er med hund og katt.
Det norske dølefeet (storfe, kyr) kan vere "brandet", det er brun/svart stripet.

Vår hund är nog "brindle" Har några bilder på honom och hans mamma.

http://hest.se/album/23892.jpg Primus sitter

http://hest.se/album/23891.jpg Primus mamma med alla valparna

http://hest.se/hestbild/b10588.jpg Inte så bra bild på Primus

Jag har fler bilder men de ligger blandade med hästbilder och det tar lång tid att rota igenom...:o :eek:

Aja,
Primus pappa är ""gulskäck" och hans mamma är"brindle". Fifa, mamman, hade fyra valpar i kullen, varav 3 "brindle" och 1 gul. Det går väl då i arv?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Malignt melanom?
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka