Finns mitt drömfoder?

_Runaway_

Trådstartare
Håller på att snoka runt lite på olika fodersidor, men kan ju fråga här också. Jag är på jakt efter ett "medelfoder" (har ett hö med ca 8 MJ och ca 35-40g smrp) utan havre (gärna utan annan spannmål också) och utan socker/betfiber/melass. INTE lucernpellets. Det blir bara soppa av det och jag vill att hästen ska få tugga lite.

Finns det fodret? INGEN havre och INGET socker?
 
Sv: Finns mitt drömfoder?

Varför inget socker? Även grovfoder innehåller ju sin del naturligt socker.

Blir nog svårt att hitta nåt HELT utan.

Dodson&Horrel har en betforsort som heter kvickbeet, den innehåller ingen melass, bara naturligt socker (total smaklös produkt) och en stärkelsehalt under 7% samt blir inte soppa och sväller klart på 10 min.

De har även en blanding av korn och linfrö, du har även majs.

Hästen tuggar ju sitt hö och det har ju en bra kvot så om hästen klarar sig på det varför inte ta morötter som krubbskrammel, fast det innehåller ju också socker?
 
Sv: Finns mitt drömfoder?

Skulle vilja veta vad du har för motivering till att hästen inte skall ha något socker alls? (nyfiken)
 
Sv: Finns mitt drömfoder?

INTE lucernpellets. Det blir bara soppa av det och jag vill att hästen ska få tugga lite.

Men hästen tuggar väl hö?
Den lilla mängd kraftfoder/pellets man ger gör ju knappast någon skillnad i sammanhanget, så det spelar inte så stor roll vilken struktur det har...

Lucernhack då? Lucern Mix finns ju också, med lägre värden.
 
Sv: Finns mitt drömfoder?

_Runaway_ skrev:
INTE lucernpellets. Det blir bara soppa av det och jag vill att hästen ska få tugga lite.

Blötlägger du pelletsen?

Jag tänker lite som du ....(tror jag ;) )

Jag ger morötter hela vintern plus linfröpellets och mineraler samt muslikoncentratet från Fibergii, den innehåller ingen havre men mkt annat tex. frementerad jäst.


// M
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Finns mitt drömfoder?

Tillägg:
Såg nu att muslin innehåller melass.... :o
Men det kan inte vara mkt för det är inte särskilt kladdigt...;)
min häst har lätt för att bli överpigg men inte av detta... :smirk:

// M
 
Sv: Finns mitt drömfoder?

Om hon nu frågar efter havre- och sockerfritt foder så finns kanske en anledning...
Har du kollat Eggersmanns foder? Inte helt spannmåls- eller sockerfritt men det finns blandningar som kanske fungerar för dig, ex Equi de Luxe eller Derma Vital Cubes.
Jag har själv använt eggersmanns foder (havrekomplettering, High energy, struktur equichamp) i flera års tid och är mycket nöjd. Dyrt men bra.
 
Sv: Finns mitt drömfoder?

Det blir ju inte så mycket kvar när man har tagit bort det du vill ta bort...linfrö i någon from kanske?

Eller om du kan tänka dig annat spannmål så finns ju korn, majs m.m. eller det i olika blandningar. Fast jag förstår inte denna hysteri mot havre, det är i princip ett av de mest skonsamma spannmålen för häst.

Morötter innehåller mycket socker.

Eller så blöter du inte lucernpelletsen så mycket att det blir soppa. Man får i all afall bort det värsta svället.
 
Sv: Finns mitt drömfoder?

oki skrev:
Om hon nu frågar efter havre- och sockerfritt foder så finns kanske en anledning...
Har du kollat Eggersmanns foder? Inte helt spannmåls- eller sockerfritt men det finns blandningar som kanske fungerar för dig, ex Equi de Luxe eller Derma Vital Cubes.
Jag har själv använt eggersmanns foder (havrekomplettering, High energy, struktur equichamp) i flera års tid och är mycket nöjd. Dyrt men bra.

Ja eftersom du riktar svaret till mig så får väl jag ta åt mig då.....? :(
Jag har inte ifrågasatt hennes val att undvika socker utan jag försökte faktiskt bara hjälpa till....(Men det kanske var fel av mig?)

Du föreslår ju själv foder som INTE är sockerfritt....? Men ditt föslag kanske var bättre än mitt? Vad vet jag?

Om det inte finns (inte är lätt att hitta) utan socker kanske man får ta det minst dåliga..... eller?
Det var i alla fall så JAG tänkte. :smirk:

// M
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Finns mitt drömfoder?

Vet att mycket foder innehåller ngn form av socker, men jag vill i möjligaste mån undvika saker som melass och betfor. Häösten har haft fång och jag vill inte ge mycket stärkelse eller snabba kolhydrater (havre).
Lucern mixen kanske vore något.. Hm, ja tack för tipsen,.
 
Sv: Finns mitt drömfoder?

_Runaway_ skrev:
Vet att mycket foder innehåller ngn form av socker, men jag vill i möjligaste mån undvika saker som melass och betfor. Häösten har haft fång och jag vill inte ge mycket stärkelse eller snabba kolhydrater (havre).
Lucern mixen kanske vore något.. Hm, ja tack för tipsen,.

Vår fångshettis äter lusernpellets, morötter, linfröpellets, foderjäst och gurkmeja på vintern, ja plus hö då förstås. Han funkar bra på det. (men det är ju han förstås ;) )

// M
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Finns mitt drömfoder?

Okej. Linfrö, vad ger man det för? Vet att det är bra för magen, men är det tex. mycket energi eller protein? Vilken form av linfrö ger du?
 
Sv: Finns mitt drömfoder?

_Runaway_ skrev:
Okej. Linfrö, vad ger man det för? Vet att det är bra för magen, men är det tex. mycket energi eller protein? Vilken form av linfrö ger du?

Linfrö innehåller mängder med protein och medel mj.

Om din häst är fånghäst och du är orolig så förstår jag inte varför du ens tänker tanken att ge nåt annat än det bra hö du har. Är kvoten för hög för din häst så ger du lite betfor som går alldels bra till en fånghäst.

Med den höga kvot som ditt hö har är inte linfrökaka ett bra alternativ eftersom kvoten då skulle bli ännu högre, behöver din häst så hög kvot?.

Även kvickbeeten är till för fånghästar.
 
Sv: Finns mitt drömfoder?

sissu skrev:
Linfrö innehåller mängder med protein och medel mj.

Om din häst är fånghäst och du är orolig så förstår jag inte varför du ens tänker tanken att ge nåt annat än det bra hö du har. Är kvoten för hög för din häst så ger du lite betfor som går alldels bra till en fånghäst.

Med den höga kvot som ditt hö har är inte linfrökaka ett bra alternativ eftersom kvoten då skulle bli ännu högre, behöver din häst så hög kvot?.

Även kvickbeeten är till för fånghästar.

Nu hänger inte jag med riktigt... :o
Är det proteinet du hakar upp dig på? Eller bara balansen mellan det och energin?
Nu är ju iofs vår shettis MYCKET svåfödd så han behöver allt han kan få i sig utan att bli dålig, men protein anses väl inte påverka en fånghäst?

// M "vetgirig och nyfiken" :)
 
Sv: Finns mitt drömfoder?

minternet skrev:
Nu hänger inte jag med riktigt... :o
Är det proteinet du hakar upp dig på? Eller bara balansen mellan det och energin?
Nu är ju iofs vår shettis MYCKET svåfödd så han behöver allt han kan få i sig utan att bli dålig, men protein anses väl inte påverka en fånghäst?

// M "vetgirig och nyfiken" :)

Jag hakar inte upp mig på något mer än att höt i sig redan har en hög kvot varpå de allra flesta hästarna skulle fungera ypperligt på bara det höt.

En del hästar har även en tendens att gå ner ivikt alt. bli fet om kvoten blir för hög för individen.

Att då till detta om hästen inte behöver sätta till ytterligare foder som höjer kvoten anser jag inte vara rimligt till en fånghäst som många gånger behöver ha en så bra men enkel foderstat som möjligt. Vilket jag anser ett bra hö + mineraler är tillsammans med kanske lite betfor och olja för att få krubbskrammel, och få ner kvoten och upp med råfettet.


Och nej, protein anses inte påverka fång, men en felbalans och kvot för individen kan påverka.

Fd. kronisk fånghästägare.
 
Sv: Finns mitt drömfoder?

sissu skrev:
.

Med den höga kvot som ditt hö har är inte linfrökaka ett bra alternativ eftersom kvoten då skulle bli ännu högre, behöver din häst så hög kvot?.

Är det jag som har solsting :confused: ?
Hur får du 8 MJ och 35-40 g smb rp till en hög kvot?
Jag får den till 4,4-5 g smb rp / MJ...
 
Sv: Finns mitt drömfoder?

Bubbla skrev:
Är det jag som har solsting :confused: ?
Hur får du 8 MJ och 35-40 g smb rp till en hög kvot?
Jag får den till 4,4-5 g smb rp / MJ...

:o :bow: Nää, det är jag som hade solsting höromdagen när jag läste tråden första gången. Skäms på mig :eek: Sorry!! D¨var jag så kvick så det blev en kvot på närmare 8.........å det är högt.

Då passar ju linfrökaka alldeles perfekt, likaså en blandning av nån av betforsorterna och soja som också funkar bra till fånghästar.
 
Senast ändrad:
Sv: Finns mitt drömfoder?

sissu skrev:
Jag hakar inte upp mig på något mer än att höt i sig redan har en hög kvot varpå de allra flesta hästarna skulle fungera ypperligt på bara det höt.

En del hästar har även en tendens att gå ner ivikt alt. bli fet om kvoten blir för hög för individen.

Att då till detta om hästen inte behöver sätta till ytterligare foder som höjer kvoten anser jag inte vara rimligt till en fånghäst som många gånger behöver ha en så bra men enkel foderstat som möjligt. Vilket jag anser ett bra hö + mineraler är tillsammans med kanske lite betfor och olja för att få krubbskrammel, och få ner kvoten och upp med råfettet.


Och nej, protein anses inte påverka fång, men en felbalans och kvot för individen kan påverka.

Fd. kronisk fånghästägare.

Ahaaa då föstår jag!
Man lär sig något varje dag!

// M :)
 
Sv: Finns mitt drömfoder?

Vad skönt. Började verkligen tvivla på mig själv där ett tag...räknande faktiskt flera gånger t o m...
 
Sv: Finns mitt drömfoder?

_Runaway_ skrev:
Vet att mycket foder innehåller ngn form av socker, men jag vill i möjligaste mån undvika saker som melass och betfor. Häösten har haft fång och jag vill inte ge mycket stärkelse eller snabba kolhydrater (havre).
Lucern mixen kanske vore något.. Hm, ja tack för tipsen,.


i Luserna är det en hel del Protein o det är ju inte spce bra för en fång häst
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
971
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
617
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 193
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 247
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp