Finns mitt drömfoder?

Sv: Finns mitt drömfoder?

minternet skrev:
Ja eftersom du riktar svaret till mig så får väl jag ta åt mig då.....? :(
Jag har inte ifrågasatt hennes val att undvika socker utan jag försökte faktiskt bara hjälpa till....(Men det kanske var fel av mig?)

Du föreslår ju själv foder som INTE är sockerfritt....? Men ditt föslag kanske var bättre än mitt? Vad vet jag?

Om det inte finns (inte är lätt att hitta) utan socker kanske man får ta det minst dåliga..... eller?
Det var i alla fall så JAG tänkte. :smirk:

// M

Sorry, det var inte menat så :confused: . tyckte väl att alla allmänt klagade på att trådskaparen ville ha ett visst foder bara.
Jag är nog precis lika medveten som du att det är snudd på omöjligt att hitta ett sådant foder. Däremot så om man t ex har en mkt känslig häst, eller eksemhäst, bör man undvika socker så långt det är möjligt och även högkoncentrerade givor av spannmål. de fodersorter jag tipsade om är framtagna för bl a sådana problem.
Så, nu har jag fått förklara mig...:)
 
Sv: Finns mitt drömfoder?

Har hästen fång skulle åtminstone jag akta mig för högkoncentrerade foder som soja etc. Även om det skulle handla om små mängder. Proteinkoncentrationen är så hög att den blir jobbig för kroppen att ta hand om för en fånghäst (njurar och lever har nog jobbigt ändå).
Ett foder som är skonsamt för matsmältningen är att rekommendera. Linfrö är ju då bra i mindre mängder men då var det ju det höga protein innehållet även där. Dessutom är proteinet i linfrö av sämre kvalitet och bör därför intte användas som proteintillskottsfoder (åtminstone inte för unga hästar).
Har du provat att ge din häst örter?
 
Sv: Finns mitt drömfoder?

Varför är du rädd för protein till en fånghäst??

Personligen är jag inte det minsta rädd för protein till en fånghäst, men kolhydrater i form av stärkelse DET är jag livrädd för. Även när det gäller häst som inte ens haft fång tar jag det väldigt lugnt och rekomenderar alltid foder med låg stärkelse, mycket fibrer och hög fetthalt istället.
 
Senast ändrad:
Sv: Finns mitt drömfoder?

Jag kan bara hålla med i allt du skriver, men är även rädd för för mycket protein (nu pratar jag överskott). som belastar njurarna och levern hårt vilka redan är överbelastade hos fånghästen.
Fång är, kan man säga, ett slags förgiftningssymtom och utrensningsorganen är känsliga och troligen överbelastade redan när hästen får akut fång första gången. De tillfällen hästar får fång är ju ofta (rätta mig nu om jag har fel) när hästar t ex släpps på bete, byter foder, stallmiljö osv, dvs en stresspåverkan på kroppen som då överreagerar i de fall den redan är svag. Så för att förebygga fång och andra sjukdomar vill då iaf jag hålla matsmältningsapparaten och de inre organen så friska och sunda som möjligt. Långa utdragna foderbyten är jätteviktigt.
Bra hö och ett organiskt mineralfoder så hästen kan tillgodogöra sig näringen och ett klokt sammansatt kraftfoder (i de fall det behövs) är vad jag skulle ge hästen samt komplettera med diverse olika örter för att "hjälpa" hästen på naturlig väg. Så skulle jag göra om jag hade en häst i riskzonen. peppar, peppar har jag inte det men gör så i alla fall...:)
Nu är jag ju ingen expert men det var mina tankar.
 
Sv: Finns mitt drömfoder?

oki skrev:
Sorry, det var inte menat så :confused: . tyckte väl att alla allmänt klagade på att trådskaparen ville ha ett visst foder bara.
Jag är nog precis lika medveten som du att det är snudd på omöjligt att hitta ett sådant foder. Däremot så om man t ex har en mkt känslig häst, eller eksemhäst, bör man undvika socker så långt det är möjligt och även högkoncentrerade givor av spannmål. de fodersorter jag tipsade om är framtagna för bl a sådana problem.
Så, nu har jag fått förklara mig...:)

Ja men då så.... då förstår jag.
Ja det är väl egentligen ingen som mår bra av socker och för mkt kolhydrater? Det borde vi väl alla ha lärt oss vid det här laget :)

Men jag står fast vid att proteintillskott är ok...men det förstås.... det beror nog på hästen....;)

// M
 
Sv: Finns mitt drömfoder?

Kan bara hålla med dig, jag är "anti" mot proteinöverskott för jag har sätt vad protein kan göra mot ex. muskler, att alla hästar behöver så höga kvoter för att överleva köper jag inte heller ur helsosynpunkt.

Men det är min åsikt och erfarenhet. Vet hästar som förutom alla andra sorters fång även fått fång på fattigmansfoderstat, vilket i sig inte är så konsigt eftersom balansen i "foderstaten" även där är helt galen.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
971
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
617
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 193
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 247
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp