Finns inget kvar att spika i...

Blomskan

Trådstartare
Just det fick jag höra igår när vi för femtielftegången spikade på tappsko på hf.
Vad gör man nu?

Jag har ju förstått att jag måste ha någon form av boots på honom för att undvika att han trampar av sig den igen.
Någon som har tips på bra sådana?
Det tråkiga i kråksången är att jag redan idag har boots på honom när jag rider och så även hade när han trampade av sig skon den här gången.
Så hur :devil: gör man?

Hur gör man sedan?
Är det bara att vänta på naturensgång och låta hoven växa till sig igen eller går det att påverka på någotvis?

Men vad tusan innebär det om han trampar av sig den igen?
Kommer han inte kunna spika dit den igen då utan då får han helt enkelt gå utan skor? Vilket han inte klarar..

Åååhh vad det är underbart med hästar.. :love: :grin:

Sv: Finns inget kvar att spika i...

HUr sitter skon? Finns det ngn kant han kan komma åt att trampa på? Behövs inte mycket, på vissa:cool:

Eller har den långa traktarmar som gör att han trampar av med bakhoven?

Det är hopplöst när det blir sådär, jag hade en häst som trampade av sej och med trasiga hovväggar som följd, det berodde på dålig hovkvalitet där sömmarna gled lätt, skon satt inte tillräckligt bra, bla.

Vi hade ju stora bra gräshagar med mjukt underlag så honom lät jag gå barfota en skoperiod när det "inte fanns något att spika i". Det var väldigt bra för hans hovar, gick självklart inte att rida eller gå på hårt underlag utan det blev en viloperiod förstås. Han klarade det, alla gör det inte.

De hovarna blev bättre med åren och så småningom iinte värre än "normala" fullblodshovar, dvs inte superkvalitet men ok.

Jag vet en häst som har tjocka gummiringar fram, för att hindra att den trampar av samma framsko igen (höger:grin:) Hörde dock att den nu igen trampat av en framsko så helt säkert är det inte, uppenbarligen. Dock bättre än förrut vad jag förstår.

Själv har jag tyckt att den sett ut att sitta ganska bra men nu är det tredje gången två skoperioder som den skon går.

Jag kan inte med säkerhet säga att han trampar av sig den med bak men jag tror att det är så.
Han har riktigt små nätta fullblodshovar med väldigt lite att spika i från början.. :grin:

Förra sommaren gick han helt utan skor från maj till slutet på augusti. Då växte dom till fint. Känns ju lite retfullt att bli tvungen att ställa av honom nu när jag känner att jag få glöden tillbaka och vill ge honom en chans till.
Hade ju funderingar på att sälja honom...
Men har skjutit det på framtiden och tar en dag i taget just nu..

Hovis pratade om att ha viktboots på för att på så sätt få en mer allert frambensrörelse. Och på detta vis undvika att han trampar av den med bak.
Kan det vara något?

Du kanske kan limma på en dojja så den slipper vara helt barfota.

Sen finns det även nåt man kan lägga på och sen slipa till så det
är som en sko. Kommer inte ihåg vad det heter. Men det har varit uppe
i trådar här förut.

Det lät intressant.
Men blir inte hoven väldigt instängd då?

Det är ju bara att plasta hoven, raspa till ytan och sedan sömma fast sko som vanligt. Inga problem alls. Detta ska din hovslagare kunna fixa.

Instängd ? Det är ju skor man limmar på. Kallas Glue on Shoe. Alltså, vanliga skor men med långa kappor runtom som limmas fast på hoven.

September%20%2705%20glue-on%20shoes.jpg

Endera använder du sånna skor, eller så får hovis tårikta fram för att skynda på frambenen eller så kan man fördröja bakbenen så framhovarna hinner komma undan.

Aha... Trodde det var någonslags sula man limmade på.
Det där såg ju smidigt ut.
Hittade i en gammal tråd någon som tipsade om EM preparat. Nu har jag iaf beställt kli därifrån så får vi se om det fungerar.

Är hästen ung?
Det är inte alls ovanligt att unghästar som har mindre koll på sin kropp trampar av sig- ofta.

Tyvärr får man kanske sko lite trångt ett tag eller använda Myntas limmade skor.

Kvalitén kan du göra mkt åt, o se till att hovis gör höga sömtag, tar mindre söm o inte lägger ner niten in i hoven- risk för att bitar följer med när den sen trampar till.

Jag har haft jättemycket tappskor, men hovarna har ej gått sönder- förutom när nitningen varit för stark.

Testa en annan hovslagare? Testa någon annan sko? Minns inte hur tjock en normal sko är, säg att den är 25 mm, då kanske man kan testa 20 mm.
Min förra hovslagare skodde min häst med några mm tunnare skor än normalt, de vart en väldig skillnad på hennes hovar!

2,5 cm tjocka skor:rofl:

8 mm är en normal ridhästsko. finns för trav o galopp i 6mm. o för tung häst-10mm.

Det kan gör saken bättre med Al. skor eller nötta skor- som oftast är lättare o redan nött i tån-tåriktad:grin:

hur stora boots har du? för att dom ska hjälpa mot avtrampade skor så måste dom vara stooooora. gå ner ordentligt runt hela hoven!

min ena skos med rejält utlagda skor eftersom han växer så snabbt, dvs i början är det massa utstickade sko att trampa på. men det är mkt sällan han gör det, tack vare att han har boots på alla fyra. jag gillar horzes billiga neoprenboots! använder xxl på min, han har stl 4 i skor.

fråga hovis om han kan använda slimsöm, så det blir mindre hål.
man ska vara försiktig med att sko trångare, det är inte bra för hoven! så på med boots!

pålimmade skor är sista utväg om hästen fortfarande trampar av sig, trots boots.

Senast ändrad:

Min häst går med boots dygnet om i ca 2 v efter varje skoning. Han rids med boots jämt, även om han bara skrittas. Släpps han ihop med nya hästar så har han boots.

Min häst har kassa hovväggar och jag får ofta höra: "Det finns inget att sprika i"

Vid tappsko är det ett evigt pusslande och har man tur får man i 2 söm på varje sida.

Ett tips är att INTE spika om hovis ändå tror att den inte sitter kvar. Då sliter den sömen ännu mer på hoven. Vi kör med mycket plast, så att han inte kan komma åt kanterna. Hovis raspar även skorna. Sidkappor gör det hela värre på min häst, så bara tåkappor här. Limmade skor kan även fungera.
För att minimera slitaget vid tappsko så ställer jag in honom i box direkt och han får faktiskt inte komma ut innan hovslagaren varit där. Detta har räddat många skoningar! Alternativt så har jag sparat en vanlig sula och satt på den med flexi (självhäftande bandage) Så kan han få gå ute någon timme iaf!

Även min häst går med MYCKET utlägg. På både insida, utsida och i trakter. Han har strl 3-4 i skor och STORA boots! De går garanterat ner till marken och lite till.

Är hästen ung?
Det är inte alls ovanligt att unghästar som har mindre koll på sin kropp trampar av sig- ofta.

Tyvärr får man kanske sko lite trångt ett tag eller använda Myntas limmade skor.

Kvalitén kan du göra mkt åt, o se till att hovis gör höga sömtag, tar mindre söm o inte lägger ner niten in i hoven- risk för att bitar följer med när den sen trampar till.

Jag har haft jättemycket tappskor, men hovarna har ej gått sönder- förutom när nitningen varit för stark.

Han är fyra så han har inte 100 koll på var alla kroppsdelar tar vägen när man rör på dom. :)

Testa en annan hovslagare? Testa någon annan sko? Minns inte hur tjock en normal sko är, säg att den är 25 mm, då kanske man kan testa 20 mm.
Min förra hovslagare skodde min häst med några mm tunnare skor än normalt, de vart en väldig skillnad på hennes hovar!

Byta hovslagare är inte att tala om.
Dom växer inte på träd här i trakten och nu har vi en som är kanonbra så den håller vi hårt i.
Inte hennes fel att min häst har taskiga hovar där det inte finns något att fästa sömmen i.

Jag kan verkligen rekommendera flap-skor!

Hade det en period på mitt fullblod som trampade av sig och verkligen slet bort stora bitar av hoven varje gång! :crazy:

Det är en tjock, räfflad gummisula med tåsko. Det spikas fast i tån och sulan "flappar" under resten av hoven. Trampar hästen sig, så flärpar bara sulan tillbaka utan att allt lossnar. Dessutom får hoven chans att återhämta sig och bredda sig naturligt.
Är som gympadojor för hästen och gjorde underverk på min herre! :love:
Jag tränade dressyr, hoppade, red ut, allt precis som vanligt!

Tror att det eg. är ett travbeslag från början, finns i vintervariant med brodd också.

Såg att det finns en studie kring detta på Hippocampus. Googla bilder på flapsko, så finns det i några av de översta länkarna.

Senast ändrad:

Din hovslagare borde ha gott om idéer. Sko trängre (dvs lägg inte ut så mycket bak så hästen inte kan trampa på traktarmen), slipa skon rund i bak så kanten inte blir lika skarp och därmed lätt att trampa av.
finns flera balanseringar som påskyndar framstegets överrullning, till exempel tåöppen sko, tåriktning, tvärtå. Påskyndar man överrullningen hinner hoven undan när bakbenet kommer.
Om möjligt, låt hästen gå barfota en period för att ge hovarna en bra chans att växa till. Kan ju fungera om du har exempelvis gräsplaner/hagar att rida på, så du sliper slita hovarna på grus.
Som någon annan sa, plast funkar också att spika i, och det är hållbart.
Här är ett par bilder från en häst hemifrån. Hon lyckades på något jäkla vänster trampa av sig en stor bit av hoven. Verkades "rent", plastades och skoddes som vanligt.
DSC00721.jpg

DSC00723.jpg

DSC00724.jpg

Senast ändrad:

Din hovslagare borde ha gott om idéer. Sko trängre (dvs lägg inte ut så mycket bak så hästen inte kan trampa på traktarmen), slipa skon rund i bak så kanten inte blir lika skarp och därmed lätt att trampa av.
finns flera balanseringar som påskyndar framstegets överrullning, till exempel tåöppen sko, tåriktning, tvärtå. Påskyndar man överrullningen hinner hoven undan när bakbenet kommer.
Om möjligt, låt hästen gå barfota en period för att ge hovarna en bra chans att växa till. Kan ju fungera om du har exempelvis gräsplaner/hagar att rida på, så du sliper slita hovarna på grus.
Som någon annan sa, plast funkar också att spika i, och det är hållbart.

Tyvärr har jag inte varit hemma när hon har varit ute dom senaste gångerna men nästa gång ska jag ta och prata med henne ordentligt.
Eftersom det verkar finnas rätt många olika alternativ så borde hon ju ha någon ide.

Tyvärr så fungerar han inte alls att rida om han inte är skodd, han är väääldigt ömfotad.

Liknande trådar

Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 099
Senast: Marvin
·
Hästvård För en vecka sen drog hästen av sig skon + halva hoven. Hovslagaren var dit dan efter och slog på den. Han sa att det inte fanns mycket...
Svar
4
· Visningar
7 058
Senast: Mimsan_
·
Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 383
Senast: kryddan
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 308

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka