Finns ingen återvändo

Juzzzen

Trådstartare
Nu är beslutet tagit..men nu måste jag ringa det där svåra samtalet..o beställa tid..till avlivning...

Jag har kämpat med min omplaceringshund i fyra snart fem år..och efter att han bitet mej rejält så jag måste gå på antibiotika, en andra gång,så känner jag att det finns inget hopp..

Jag har dragit ut på dte i dte sista, för man vill ju inte misslyckas såklart..o han är ju förbannat go när han har sina bra stunder..som tyvär blivit mindre o mindre..

Han har blivit otroligt misshandlad som valp, men vad han utsatts för och hur, vet ingen exakt...Men han gjorde enorma framsteg när han kom till oss, för vi gav honom tid..i början låg han under bordet o var rädd, men som den nyfikna och smarta hund han är, så fattade han ändå att vi inte var så farliga trotsa allt..vi klappade honom lite varje dag, för i början kund eman inte röra honom..och han blev bättre bättre...

Men han blev och blir aldrig riktigt trygg och glad...Han kissar inne fortfarande, vissa dagar morrar han bara och är jättearg och misstänksam, för att i nästa sekund vara glad o komma o kela..men klappar man då för länge eller ibland inte ens det..så börjar han morra o jaga sin svans..stress grejj..som han gjort hela tiden..

Han är katsrerad och vi har en 11 årig hund som är okatsrerad..på senatse tiden har han börjat gå på honom, ledarhunden, o dom har skadat varandra rejält..Jag har prövat alla metoder o senast gick han på mej..o då tryckte jag ner honom i golvet..det hade gått för långt, oi jag vill inte ta till såna metoder..men inget annat har funkat o nu skulle han försöka sätta sig över mig, så jag var tvungen..Jag höll honom bara..inget slag så..utan bara markera...han slingrade sig ur mitt grep och högg mej..efteråt skämdes han som vanligt..det är precis som han inte kan hjälpa dte..han blir vannsinnig..o förblindad av nåt..o bara flippar ur..

det är inte första gången..ha har hoppat upp mot mej o trängt in emj i et hörn, o bitet efter mej..

Han mår inte bar min stackars hund, jag tror han har bestående hjärnskador..eller e baraa så känslomässigt störd av allt han varit med om..så nu får vi ha en sista jul..sen ska han få somna..

Fan va hjärtat brister..

Var bara tvungen att skriva av mej:(
 
Sv: Finns ingen återvändo

usch, jag lider med dig, men det verkar som om du har tagit rätt beslut. *styrkekramar*
 
Sv: Finns ingen återvändo

Tack så mkt vännen..även om dte känns rätt..så e man ändå så: finns d kanske mer att göra, har jag gjort fel..osv..Men om man ser d helt krasst..så mår han skit..och det är ju för hans skull som detta är d bästa..
 
Sv: Finns ingen återvändo

Usch vad tråkigt. Men som du själv säger så är det för hundens bästa. Sänder många styrkekramar och tänker på dig.
 
Sv: Finns ingen återvändo

Bra beslut...jag hade en häst som var sån...kunde vara hur lugn o fin somhelst i flera månader och plötsligt en dag så snurrade ögonen i skallen på honom......han gjorde saker man inte trodde var möjligt..sen var det bra i nån månad och samma visa igen....han kollapsade bara en dag(flera år senare) och det visade sig att han hade en hjärntumör....ofta när det blir såna svängningar så är det ju nåt som är galet ....även om det känns tungt så är det säkert det bästa för alla inblandade.....
 
Sv: Finns ingen återvändo

Tycker också jag att det låter som att du har fattat ett noga övervägt beslut efter vad som framkommer i ditt inlägg. Ibland finns det verkligen ingen återvändo och jag har själv tvingats avliva en hund efter liknande situation som din. Jättetråkigt, men jag resonerade som så att "man lider inte av att vara död", däremot kan en hund (och andra i dess omgivning...) lida väldigt av att vara i livet om den inte mår bra.

En liten tanke slår mig dock, eftersom det verkar som att hunden är såpass "ojämn" och "lynnig". Förmodar att du mycket noggrant har undersökt med hjälp av veterinär och naprapat/osteopat eller kiropraktor så att hunden inte har ont någonstans. Smärta kan, som du säkert vet, få hundar att agera ut fruktansvärt när de har ont eller är rädda för att få ont.
Men jag förmodar att veterinär kollat över hunden noggrant och provbehandlat med smärtstillande för att kontrollera att hunden inte är smärtpåverkad?

Du skriver inte vilken ras din hund är / vilka raser. Vissa raser har idiopatisk aggression = aggression utan orsak, i generna, det finns i raser som Eng. Springer och Cocker men även i fler därutöver. Denna typ av aggression kännetecknas just av att den "kommer från ingenstans" och är över lika snabbt och plötsligt igen.

Vill inte röra upp känslor som kanske kan påverka det beslut du har tagit, snarare göra ett försök att komplettera dina tankar på vad som kan ha bidragit till din hunds problem och ge dig exempel på tänkbara orsaker...
Hur som helst, många kramar till dig som behöver ha sånthär i tankarna i juletider.... Och lycka till, om man nu kan uttrycka sig så...

//Shakira84 - vars älskling somnade in 15 januari -03
 
Sv: Finns ingen återvändo

Vi är i liknande situation du och jag ...

För mig känns beslut helt rätt, men det gör det inte mindre svårt & jobbigt för det...

Den 28/12 har vi tid :(
 
Sv: Finns ingen återvändo

Usch, jag vill verkligen inte ifrågasätta ditt beslut som jag självklart respekterar till fullo, det är starkt att ta ett sånt svårt beslut.

Men jag börjar bara fundera lite... Är du säker på att den äldre är ledarhunden? Här hemma är min 3-åring ledarhund, och då har jag 3 stycken till som är äldre... Det är inte så att den yngre nu vill ta över, men den äldre inte släpper..?

När du trycker ner honom skrämmer du nog honom och då tar han sitt försvar, bita. Hans förtroende är ju lågt, en "normalfuntad" hund gör ju inte så, men förklaringen finns ju där i att han biter, kanske. Har själv en hund som garanterat hade bitit i den situationen.

Det vet du säkert redan och det är ju sånt fruktansvärt jobb med en sån hund, ett jobb som man aldrig vet om det leder nånstans. Jag förstår ditt beslut, som sagt, ville bara fundera lite högt, hoppas du inte tar illa upp.

MVH E
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 609
Senast: fixi
·
M
Övr. Hund Hej. Jag skall försöka fatta mig så kort som möjligt, hoppas att ni orkar läsa allt! Jag och min sambo skaffade oss, i mitten på...
2
Svar
31
· Visningar
6 585
Senast: Shark
·
Övr. Hund Shit vilka dagar, I Tisdags em blev Sebbe biten av en hugggorm. Jag såg aldrig när det hände, men vi var ute och gick som vanligt...
Svar
8
· Visningar
1 433
Senast: hasselby
·
D
Övr. Hund Jag har ingen erfarenhet av valpar under 8 veckor. En liten snabb sammanfattning hur de ligger till: Min tik fick...
Svar
10
· Visningar
1 625
Senast: donna82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp