Finns det 'utrymme' att skriva in prövotid i standarköpkontrakt?

Alexandra_W

Trådstartare
I 'standard' köpkontrakten (decekermans), finns det där utrymme att skriva in prövotid innan köp? Eller måste man skriva ett typ fodervärdsavtal då, och sen köpekontrakt efter prövotiden för det ska fungera? (Alt skriva ett eget kontrakt då såklart).

Det som ska 'fås med' förutom standardformuleringarna är att det är prövotid innan köp, från datum X till datum Y, och att vid datum Y genomförs köpet om alla parter är nöjda, och köpesumman är Z. Själva köpet genomförs inte förrän efter prövotid, dvs pengarna byter inte ägare förrän då.

Sv: Finns det 'utrymme' att skriva in prövotid i standarköpkontrakt?

Jag hade skrivt två stycken. Främst för att personen som har hästen på foder kanske ångrar sig men då redan skrivit på för prövotiden OCH ägarbytet

Fast ägarbytet genomförs alltså inte förrän efter prövotiden.

Det är alltså jag som ska ha hästen på prov. För att se så att det fungerar med mina andra hästar. (Inte för att se vad jag tycker om hästen eller liknande, det vet jag redan).

Om det fungerar, så byter pengarna ägare och ägarbytet registreras efter prövotiden.

Frågan är om det går att få ihop det med ett vanligt köpekontrakt, eller man får just skriva två, ett fodervärds och ett vanligt? (Kliniken har nämligen köpekontrakt men inte fodervärdskontrakt, så isf lär jag få tag i ett fodervärdskontrakt innan besiktningen, eller skriva ett eget)

Alltså jag menar mer om man tex. skriver:

" X har Y på prövotid från 1/12 till 31/12 för eventuellt köp"

Då är det väl nästan 'krav' på att köpa, eller rättare sagt att du måste/ska/har gjort?

Kan du inte skriva ihop ett kontrakt men i två delar (samma papper dock), med olika underteckningsmöjligheter?
En namnteckning för prövotiden som skrivs under, och sen ett ägarbyte som skrivsunder när det är bestämt att du vill ha hästen, det funkar och du betalt?

Tänkte jag skulle slippa skriva själv, lite ont om tid för det. Men annars får jag ju göra det.

Jag tänkte mer man kunde skriva något om att 'Köparen har häst Y på prov under perioden 1/12 - 31/12 och kan under denna period återlämna hästen till säljaren och avstå köp. Om köparen den 31/12 inte meddelat säljaren att hon (köparen) vill avbryta prövotiden, skall köparen erlägga XX XXX kr kontant till säljaren, och ägarbyte ske och registreras'.

Fast kanske inte med just de orden, för trött för att formulera ordentligt nu.

För det är ju egentligen bara en månads 'rätt att ångra sig', och att pengarna inte byter ägare förrän efter den månaden.

Jopp det finns med i Deckermans, iaf det jag fick när jag köpte min dam. Vi hade prövotid med i det, och det var förtryckt. Har för mig att man kunde välja när pengarna skulle byta ägare också. Vi betalade dock innan.
Men då hade vi fungerat som medryttare 5-6 dgr/v i 2 v... innan (hon stod i det stall vi ändå skulle ha henne i - tur.) och sen fick vi ytterligare 2 veckors prövotid, men vi var ju rätt säkra på att vi ville ha henne. :)

Det fanns ju en tråd när Deckermans kontrakt använts, prövotid kryssats i o säljaren ändrade sig o hämtade hem hästen...

Jag tänkte mer man kunde skriva något om att 'Köparen har häst Y på prov under perioden 1/12 - 31/12 och kan under denna period återlämna hästen till säljaren och avstå köp. Om köparen den 31/12 inte meddelat säljaren att hon (köparen) vill avbryta prövotiden, skall köparen erlägga XX XXX kr kontant till säljaren, och ägarbyte ske och registreras'.

Glöm inte att säljaren också ska ha rätt att ångra sig.
Ansvarsbiten vid skada/sjukdom är också viktigt att få med.
Det är nog säkrare att skriva ett ordentligt f-v kontrakt först och ett köpekontrakt sedan.

Jo, ansvardelen under prövotiden, samt vem som ska svara för att hästen åker tillbaka om den gör det etc måste också vara med. Och att prövotiden är ömsesidig, och vad förs käl som är 'ångerskäl'. Men det vet jag fungerar med deckermans, frågan är om det blir knas just med att själva köpet inte slutförs/betalas förrän efter prövotiden.

Får väl försöka hinna skriva något eget i helgen annars, men vore ju smidigt om man kunde använda ett befintligt

Har inte läst Deckermans avtal men tycker inte att det borde vara några problem att senarelägga betalningen?

Har bara skummat tråden, men är det inte så att du blandar ihop två olika saker? Dels rätten att återlämna, dels betalningsvillkoren?

Varför inte tillämpa öppet köp, gällande fullt ut för båda parter? Naturligtvis kompletterat med formalia.

Betr ekonomin skulle jag dela upp den i 2 delar (minst). En handpenning som erläggs när hästen hämtas samt resterande summa när tiden för "öppet köp" gått ut. Hur man förfar ekonomiskt vid ev återlämnande, ansvarsfrågor etc tas också med.

Allt sånt här kan göras på en bilaga, om plats i standardavtalet saknas. Man lägger bara till en rad om bilagan i avtalet.

LIA

Deckermans köpekontrakt
nr 8 Hästen på prov.
Säljaren och köparen är överens om att
a) öppet köp ska gälla tom
b) öppet köp ska ej gälla.

Vid öppet köp ska köparen stå för risken för vad som kan hända hästen under tiden för öppet köp.

Ser jag i senaste köpekontraktet :p

Ah, det var ju bra. Finns det något utrymme för att senarelägga betalningen till efter prövotiden?

Punkt 5
Pris och betalningssätt-
Köpeskilingen utgör.......kr
Denna skall erläggas på följande sätt.
kontant den .....
med en handpenning om ....kr den ......och reseterande belopp på följande sätt;.....

Sedan full betalning erlagts överlämnas hästen språngsedel, reg bevis el annan identifikationshandling till köparen. SÄljaren förbehåller sig äganderätten till dess full likvid erlagts.

Är det detta du ville ha?

Är det detta du ville ha?

Kanon! Jag har dock totat ihop ett eget, men bara bra om jag slipper använda det. Kan ju ha det i reserv om det skulle vara slut på kontrakt på kliniken.

Tack!

Nu ska vi se om den går igenom med.. *nervöst*

får man fråga vad den nya stjärnan är för något :)?

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik följande scenario.... Köper en häst som går med föl. Beslutar om att stoet ska gå kvar hos uppfödaren tills fölet är avvant. Kontrakt...
12 13 14
Svar
261
· Visningar
17 098
Skola & Jobb Säkerligen vet någon vem jag är men det behöver ju inte skrivas här.. Min arbetsplats har som många andra haft löneöversyn. Min...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 933
Senast: TomasN
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 780
Ekonomi & Juridik Säljaren har sålt en häst till köparen. I kontraktet står det : "Såsom förutsättning för detta köp gäller att hästen kan försäkras...
Svar
8
· Visningar
1 859
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama