Finns det två Chicago Z?

Cyllene

Trådstartare
Eller är jag helt förvirrad?? Jag hittade en här och sen har vi ju "våran" för 1998 Carthago - Anart!!

Den andre född på Zangersheide 28.05.1999 efter Caretano Z -
Cor de la Bryere!

Är jag yrslig eller är det så här dumt?

/C

Den ena: Bild

Den andra:
chicago_fri.jpg

Skumt!

Är det inte sånt här som är risken när folk döper sina hästar till något med Z på slutet trots att de inte fötts på Zangersheide?

Japp, det finns två!
Det är så dumt!

Det är ju like knepigt, eftersom "vår" Chicago är registrerad i Zangersheide med.
Jag tror att detta "går an", för att den svenska inte är godkänd hingst i Z stamboken. Det finns ju många hästar som döps till samma namn, men när/om de blir godkända, blir häst nr 2, ombedd att finna sig ett annat namn, om de verkar i samma tidsperiod.

Den Zangersheide har, ser mums ut. Frågan är bara om man nu skulle använda honom, lär man få ett aber att förklara för svenska hästköpare att det är en godkänd hingst man har lagt på. Men å andra sidan, vet jag inte om den uppväger kriterierna för att få gröna papper på avkomma, den heller!

Men du har så rätt, det finns två. :)

mvh

Just Zangersheide har ju pippi på att döpa hästarna till samma namn. Finns ju två Robin Z, två Rebel Z osv. Dessutom har (om jag minns rätt) i varje fall Rebel Z hästarna exakt samma stam. Då börjar vi snacka krångligt.....

Robin Z och Robin II Z ( II:an reds av Tomas Velin) är/(var??) helsyskon, dessutom GRYMT lika tom P.E har sagt att han skulle kunna ta fel häst om de stod intill varandra :)

I Tyskland har ju godkända hingstar, som är helsyskon, länge hetat samma sak men med siffra bakom, precis som Robin Z I & II. Men då är det ju en fördel att de har samma stam - då kan man ju se dem som likvärdiga! ;)

Här är det ju värre när de har olika stam och inga siffror bakom! :D

Ja, Pooh har rätt.
Men de heter ju då Robin Z I och Robin Z II.
Alla tyska hingstar som är helsyskon heter lika, med "olika" siffror.
Calypso I, II, III, + ett par till..

Så det är inte Zangersheide som har "dille" på det, utan snarare ett erkänt sätt att visa vilka som är just helsyskon och inte.

mvh

Jo men skilja på Robin Z I och Robin Z II är ju inte så lätt. Vore lättare med olika namn tycker jag. Blir lätt ihopblandat och förvirrat annars!

Drava är registrerad i Zangersheides stambok.
Chicago Z likaså. Så han är en "äkta" produkt!

Så om han blir en stjärna i tex landslaget, så får inte asvh tillgodoräkna sig hans internationella poäng i kampen om bästa förbund...
Jämför med Classic H, som är svenskfödd, men som är reggad som holsteinare, varför det förbundet får tillgodoräkna sig "hennes poäng".

(grattis till hingstvalet förresten! ;))

mvh

Nu verkar ju inte dessa två i samma förbund, så det är ingen risk! ;)
Men det hade inte varit problem i alla fall.
Gå och titta på stammarna i tex Flyinges katalog.
Då hittar du hingstar som Rubenstein, Acord och Calypso. Med nummer bakom. Det är för att man "skall förstå" att det finns helsyskon. Detsamma gäller Leuthen och många, många andra.
Rubensteins helbror lär vara ännu svårare att se skillnad på, då bägge är svarta. Eller hela C gänget, som i regel är skimlar...

Men det är altså inte likheten mellan hingstarna, som gör att de får samma namn vid godkännandet. Utan den identiska stammen.

Om hingstarna har samma mor, men inte far, ges dem olika namn. Jämför Casir Ask och Quite Easy.
Så det är för att underlätta, inte försvåra, som man gör så här.

Det enda undantaget som "bekräftar regeln" som jag kan komma på just nu, är den franske Furioso II.
Hans far heter Furioso xx.
Furioso II har en helbror som heter Mexico (far till Le Mexico), men man får förmoda att detta beror på att dessa är födda i Frankrike.

Hoppas att det blev lite lättare att förstå nu!

mvh

OK, då kanske just han var ett dåligt exempel :D

Annars tycker jag att det dräller av Robin Z-avkommor som fått ett Z efter namnet, vilket jag faktiskt på något vis tycker är falsk marknadsföring ;)

(Tack! Jag blev ju "tvungen" att ta honom när jag insåg att jag inte kan låta mitt känsliga sto vara borta så länge :))

Beställde Zangersheides hingstkatakog för några år sedan och ett av villkoren vid betäckning med någon utav deras hingstar är att det döps till "xxx Z", och om jag inte minns fel också reggas i deras stambok (kanske också stoet?). De behöver alltså inte vara födda på Zangersheide för att ha "Z" efter namnet det räcker med att man använt deras hingstar, t.ex Chicago Z efter Carthago Z.

Ja, Pooh har rätt.

Vaddå Pooh, hon har inte ens yttrat sig i denna tråden :D

sorry!
ia var det visst! Sorry till dig med... :crazy:
Såg en mörk trevlig häst susa över ett hinder... :o
Men hon är visst inte den enda som har en! :D
Där avslöjade jag att mitt bildminne ligger ett snäpp högre, än mitt namnminne!
mvh

Jag är enig i att det blir lite falsk marknadsföring.
Kan det vara så att de som gör det, faktiskt inte känner till "vad som gäller"?
Det blir, i mina ögon, lika dumt, som att döpa mina hästar till något med holst, kwpn eller trak på slutet.
Om jag kom ridande på min "ursvenska", fiktiva häst e. tex Rambo - Pascal som hade namnet Anders trak, så skulle nog min omgivning tro att jag inte hade alla får i hagen! :D

(lite avis för att du verkar ha lätt att få tag på en station som hanterar fryst, i närheten! Tror det kan bli kalasbra! Såg Fille långt innan han blev godkänd, och han har alltid haft det där lilla extra!)

mvh

Jag kommer inte heller ihåg exakt...
Men jag minns att jag blev lite full i skratt, då jag insåg att det minsann var ett system som gjorde Z ganska dyrköpt.
När jag kikade den gången, fick man ett erbjudande att betala den årliga medlemsaviften, få rabatt på stoets registreringsavgifter, för att till nästa år, kunna registrera fölet. Med ny medlemsavgift, naturligtvis!
Det var så många "om", "utifall", och "kanske", så man behövde anlita jurist, för att få det översatt! ;)
Garanterat var dock, att registreringsavgifterna för stoet, + nästa års föl, blev ung. vad fölavgiften var...
Det kan man i alla fall kalla bra marknadsföring av produktnamn!
Och med tanke på att de vet att ta betalt, så menar jag som du, inte att det "räcker" med en Z-hingst, utan att stoet också måste tillhöra stamboken. :D

mvh

Det gäller endast de hingstar som Zangersheide äger själva, det är ju Flyinge som äger Robin Z och de har ju sina egna betäckningsvillkor. Får nog ta och leta fram deras katalog och friska upp minnet så jag inte kommer ihåg fel :smirk:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 509
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 759
Senast: Lavinia
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
994
Senast: Sirap
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 040
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar