Finns det sidor på nätet där barn automatiskt står med?

M

Mindra

Idag kan man ju hitta det mesta om de flesta på internet. Googlar man bilder och ett namn dyker oftast bilder på personen upp och går man in på sidor som ratsit och birthday kan man genast hitta var någon bor och hur gamla de är osv.

Barn är ju inte med på dessa sidor (gissar att man måste vara 18år innan man dyker upp där??) Men finns det sidor där våra barn är registrerade så alla kan se? Exempelvis data där de står när ett barn fötts? namn och föräldrar? Slog mig att jag inte vet om mina barn står med någonstans som allmänheten kan se, inte för att de är hemligt utan mer att jag i så fall vill veta det.

Någon som vet om det finns någon information som automatiskt ligger på nätet? Exempelvis "alla barn födda 2008" osv. Eller är det först när man är 18år man finns automatiskt på sidor?

Sv: Finns det sidor på nätet där barn automatiskt står med?

Ett enkelt sätt att kolla upp saken är väl att googla barnets namn :)

Jo, men man får ju i regel väldigt många söksvar, annars hade de varit en bra idé ja :)

Sökte på Google efter min son och han finns inte med iaf :)

På Ratsit kommer man med när man fyller sexton. Annars tror jag inte att man automatiskt dyker upp någonstans.

På Ratsit kommer man med när man fyller sexton. Annars tror jag inte att man automatiskt dyker upp någonstans.

Det är samma sak på birthday.se, 16 år.
Varför det är just den gränsen vet jag inte.

lite off topic, om det gör det så är det helt sjukt. Jag tycker redan att just denna typ av information inte borde vara offentlig. Jag har en vän som har hemligt telefonnr eftersom hon har ett utsatt jobb men på birthday hittar man ju henne precis som alla andra. Okej att det går om man verkligen vill men att vem som helst som slösurfar kan hitta allas adresser (om man har ett någorlunda udda efternamn) är extremt konstigt.

Ett enkelt sätt att kolla upp saken är väl att googla barnets namn :)

Inte om barnet heter Maria Johansson eller liknande. På min dotters namn får jag upp 2100 träffar att gå igenom även om jag i mitt fall kan sortera ut internationella sajter och reducera det kraftigt.

KL
Mina barn har ovanliga både för- och efternamn och de dyker inte upp någonstans.

En annan liknande diskussion är Facebook. Jag lägger aldrig ut bilder på FB, och skriver heller aldrig ut vare sig namn eller eller lägger ut bilder här. Däremot lägger andra ut bilder på FB på mina barn och det är lite känsligt. Tex så lägger barnens fastrar ut bilder, de lägger ju ut alla sina bilder där så det känns larvigt att säga till om mina kids. Samtidigt är jag inte helt nöjd med situationen.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 836
Senast: Anonymisten
·
Avel Skulle vi inte kunna ha en tråd där vi länkar alla sidor vi vet där man kan hitta tävlingsresultat/bedömningsresultat/tidigare avkommor...
2
Svar
20
· Visningar
4 976
Senast: Gabby_Ossi
·
IT & mobiler För ett tag sedan måste jag ha råkat klicka i något. Vet att ag vart ute på wikipedia för att vi sökte fram någon information under en...
2
Svar
22
· Visningar
2 047
Senast: Fetaost
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 697

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka