Finns det några bra ridskolor?

Esterpuma

Trådstartare
Det är fritt fram att flytta tråden om den ligger fel!

Efter att ha sett ett antal ridskolor och även tagit lektioner vid två av dem har tanken slagit mig: Finns det några bra och vettiga ridskolor?

Tycker att jag allt för ofta har sett ridskolor med inredning som håller på att förfalla,frimärkssmåa hagar,för stora flockar i samma hagar så de skadar varandra och bristande engagemang från personalen.

Är det här en del av sanningen,eller hur ser ridskoleutbudet ut där ute i Sverige? Berätta gärna om era erfarenheter,för jag vill spräcka hål på mina egna fördomar:)
 
Sv: Finns det några bra ridskolor?

jobbat i en verksamhet med ridskola i ett år nu snart, bristande engagemang är de inte här, dock drivs ridskolan av ett företag och inte en förening. Små hagar på vintern men stora på sommaren. Stora flockar pga att alla måste kunna gå tillsammans, annars kan de bli problem under lektionerna, då hästarna ska göra upp rang mm. sinsemellan under lektionerna då kanske mindre erfarna ryttare rider. Har varit med om de då vi hade två som inte kunde gå med den stora flocken pga flockledaren, så när dom var på lektionerna försökte vissa i den stora flocken trycka till dom andra två, gå till attack mm (med ryttare på ryggen) då de kan bli ganska trångt i bland (med barn som inte riktigt kan styra).
Stallet här håller på att förfall, men de är en stor tvist om vem som ska få köpa anläggningen mm nu när kommunen ska sälja ut den och den som köper de måste rusta upp och så. Annars är de fint ridhus och ute banor.
 
Sv: Finns det några bra ridskolor?

Vad härligt med en ridskola med engagemang! Och vad bra att jag fick en vettig förklaring till flockindelningen,stort tack och bock för det! Knepigt det där med tvister,hoppas att det löser sig:) och tack för ett bra svar:)
 
Sv: Finns det några bra ridskolor?

Min dotters ridskola och ridfröken är kanonbra. :love:

Det är en liten privat ponnyridskola med 12 ponnier. Ponnierna går på lösdrift mesta delen av året och står inne nattetid på vintern. Det är lektioner 4 dagar i veckan och de går aldrig mer än 2 lektioner per gång. Max 7 elever per grupp.

Lektionerna börjas alltid (när vädret tillåter) med en liten ridtur runt hagarna/över ett fält eller dylikt och sen går de in på ridbana/ridhus. :) Mellan lektionerna går man alltid tillbaka till boxarna och tränsar av så att nästa som ska rida också får 'göra iordning'. Ska ponnyn inte gå nästa lektion så får barnen oftast lägga på täcke och ta ut i hagen. (eller utan täcke för de som inte behöver täcke)
Alla ponnierna är verkligen stora personligheter, ingen är dum eller elak men det finns ett par som kan busa till det ibland.

Hästarna har 4 veckors sommarlov efter terminsslut, sen är det lite läger i 4 veckor (4 dagar/vecka) och sen 3 veckors sommarlov igen innan terminen börjar. Varje termin är det en teorivecka där hästarna vilar. Det är olika 'lektioner' olika dagar under teoriveckan och man får komma på så många eller så få man vill. :)

När terminen börjar igen så kommer alla ponnierna och vill följa med in när barnen ska ta in och göra i ordning den de ska rida. :)

Min dotter har varit på ridläger där varje sommar sen hon började rida på ridskolan för 4 år sen. Hon tycker det är jättekul. De får träffa hovslagare, fått vara med när veterinär kommit och tittat på någon häst, mocka, strö, leka, rida osv.

Jag :love: hennes ridskola och fasar för den dagen när hon är för stor för att gå där. Det finns i huvudsak bara b-ponnier så 12 år är en flytande gräns beroende på storlek och vikt.
 
Sv: Finns det några bra ridskolor?

Men vilken härlig ridskola! Låter sannerligen som ponnierna har ett bra liv och inte utnyttjas som arbetsmaskiner. Såklart mår många hästar bra av att få arbeta men jag kände mig som en djurplågare när jag blev tilldelad en lektionshäst som fick gå sin tredje lektion på raken med mig,ibland genomsvettiga efter att ha gått två hoppass och sedan fick sig ett tredje..Dålig planering och för få hästar (eller för många elever) antar jag att det berodde på,men den förklaringen tog ändå inte bort min känsla av att de led en smula!

Vad härligt för din dotter att ha fått en sådan bra häststart i livet:)
 
Sv: Finns det några bra ridskolor?

Där jag red för några år sen var det jättebra. Härlig gemenskap mellan ridande, personal och hästar. Alla hjälptes åt när någon behövde hjälp med nån häst. Flera privatryttare i föreningen och de allra flesta ridgrenar var representerade. Hästarna sköttes om väl med kunnig personal, där hästarna hade viloveckor då och då och sommarlov i en jättestor hage. Stora fina hagar där hästarna fick vara i flera timmar varje dag.Teorivecka ett par gånger om året med bla clinic i dressyr och hoppning där man kunde ställa frågor om sånt man hade hört talas om, ex vad menas med att såga hästen i munnen, nån instruktör visade på sin häst vad det är och instruktören på backen talade om varför man inte får göra det och vad man ska göra istället och den som red fick då visa det. En hel del privatryttare som red ex western eller akademiskt red där som komplettering då alla ridstilar accepterades.
 
Sv: Finns det några bra ridskolor?

Yes, den är jättehärlig. :love:

Och eftersom den är så pass liten så lär man känna varann bra så det tycker jag är toppen. :) Jag har inte så lätt för att prata med folk och känner inte så många där vi bor så jag tycker det är kul att få prata häst med någon. Man kan bolla lite idéer och så. :)
 
Sv: Finns det några bra ridskolor?

Jag rider på en som jag tycker är outstanding. Har provat ett flertal o fastnat här. Pm:ar namnet.
 
Sv: Finns det några bra ridskolor?

Har bara stött på bra ridskolor. Har erfarenhet av tre. Då har det varit acceptabel ute tid (6 timmar) och en av ridskolorna lösdrift för en del av hästarna, lagom med lektionstid för hästarna, välskötta, glada och harmoniska hästar, bra instruktörer över lag. En av ridskolorna skulle behöva rustas men att det är slitet uppvägs av att hästarna mår bra är välutbildade, bra intstruktörer och en bra anda!
 
Sv: Finns det några bra ridskolor?

Å vilken mysig ridskola! Där skulle jag mer än gärna ta lektioner:) synd att jag inte bor närmare!
 
Sv: Finns det några bra ridskolor?

Ja det finns bra ridskolor. Men min erfarenhet är att man måste komma upp sig en bit i sitt hästkunnande innan man kan avgöra vad som är bra och vad som är dåligt. Så tyvärr är det många som går alldeles för många år på mindre bra ridskolor innan de själva inser det. Speciellt de som inte har föräldrar eller folk runtikring som vet vad som är bra och mindre bra...

För vilken sjuåring som kommer första gången till ridskolan vet vad som är bra och dålig hästhållning, utbildning vad gäller hästar och ridlärare etc? Inte visste då ens mina föräldrar det när jag började rida i den åldern. Och har man inget större djurkunnande så vet man heller inte vad som är tex bra och dålig hagar, betydelsen av flock, rangordning, vettigt foder och uppstallning etc.
 
Sv: Finns det några bra ridskolor?

Jag är fortfarande delvis på det stadiet du beskriver, haha... Men har ridit på 4 olika ridskolor och märkt stor skillnad. Den första jag red på, som är en stor och ganska välkänd i området, kan omöjligt vart bra. Inte vart där sen jag slutade för typ... 8-9 år sen, men det jag kommer ihåg då var inget bra! De andra tre tycker jag vart ganska jämnlika, har jobbat på en av dem och gått i skola på en av dem (alltså, hästgymnasium) så har sett mer än bara ridskoleverksamheten och jag tyckte det mesta sköttes bra och att de gör allt för att hästarna ska må så bra som möjligt. Sen finns det ju alltid förbättringar som kan göras...

Gillar speciellt stallgubben i stallet där vi gick i skola, han älskade varenda en av de hästarna där! Jättemysig farbror som verkligen kunde och var villig att lära sig från oss/våra lärare och inte inbiten farbror som bara skulle göra på sitt eget sätt. Önskar alla stall kunde ha en sån! :bow:
 
Sv: Finns det några bra ridskolor?

Jag hade samma uppfattning som dig tidigare, att få ridskolor är riktigt bra. Efter att ha ridit på två ridskolor och besökt flera som dock inte fått mig lockad att började hittade jag av en slump min nuvarande.

Anläggningen är jättetrevlig och i mkt bra skick, inte äldre än ca 10-15 år med isolerat och uppvärmt ridhus. Hästarna går få lektioner om dagen, normalt 2 ibland 1 eller 3. Hellediga under helgen. Tyvärr är det ändå en del skadade hästar, vet dock inte riktigt vad det beror på.

Jag rider i en träningsgrupp om 8st där instruktören är hippolog, dressyrdomare och c-tränare. Jag har utvecklats massor under det här året! Dessutom råder en positiv stämning i såväl stallet som ridgruppen där alla pratar med varandra och diskuterar lektionen efteråt. Det enda jag kan sakna är mer personlig träning där man får fler minuter i taget med ridläraren samt möjlighet till halvfodervärdsskap även för oss seniorer.
 
Sv: Finns det några bra ridskolor?

Ja det finns bra ridskolor. Men min erfarenhet är att man måste komma upp sig en bit i sitt hästkunnande innan man kan avgöra vad som är bra och vad som är dåligt. Så tyvärr är det många som går alldeles för många år på mindre bra ridskolor innan de själva inser det. Speciellt de som inte har föräldrar eller folk runtikring som vet vad som är bra och mindre bra...

För vilken sjuåring som kommer första gången till ridskolan vet vad som är bra och dålig hästhållning, utbildning vad gäller hästar och ridlärare etc? Inte visste då ens mina föräldrar det när jag började rida i den åldern. Och har man inget större djurkunnande så vet man heller inte vad som är tex bra och dålig hagar, betydelsen av flock, rangordning, vettigt foder och uppstallning etc.

:bow: Oj så sant! Mycket kloka ord!
 
Sv: Finns det några bra ridskolor?

Vad kul att du har hittat en ridskola som passar dig:) Tyvärr bor jag för närvarande på en plats där det inte finns ett alltför stort utbud av ridskolar vilket begränsar valen och nu kommer det bli ett uppehåll för min del pga utlandsflytt,men den dagen jag börjar plugga igen och förhoppningsvis flyttar härifrån ska jag se mig om och försöka titta hur det ser ut och verkar innan jag anmäler mig till någon grupp.

Kanske får jag bara inse att det antagligen inte finns någon ridskola som lever upp till den standarden jag önskar att det var,och ekvationen ridskola och att hästarna där ska skötas som privathästar går inte riktigt ihop i praktiken! Men nog ska jag allt våga vara lite kräsnare när jag börjar rida igen och förhoppningsvis hittar jag en ridskola som ligger närmare mina värderingar än jag hittills hittat. För ni verkar ju vara ett gäng där ute som faktiskt har hittat riktigt bra ridskolor,och jag ska inte ge upp hoppet:)
 
Sv: Finns det några bra ridskolor?

Ja det finns bra ridskolor. Men min erfarenhet är att man måste komma upp sig en bit i sitt hästkunnande innan man kan avgöra vad som är bra och vad som är dåligt. Så tyvärr är det många som går alldeles för många år på mindre bra ridskolor innan de själva inser det. Speciellt de som inte har föräldrar eller folk runtikring som vet vad som är bra och mindre bra...

För vilken sjuåring som kommer första gången till ridskolan vet vad som är bra och dålig hästhållning, utbildning vad gäller hästar och ridlärare etc? Inte visste då ens mina föräldrar det när jag började rida i den åldern. Och har man inget större djurkunnande så vet man heller inte vad som är tex bra och dålig hagar, betydelsen av flock, rangordning, vettigt foder och uppstallning etc.

Därför tycker jag det är viktigt att, på ett bra sätt, säga till folk man vet sätter sina barn i en bristfällig ridskola.

Jag har själv bott granne med en ridskola större delen av mitt liv och även om inte hästarna hade det tufft ur djurskyddsskäl var det ofta brister i ansvar gentemot eleverna. Stora grupper barn som red ut utan ledare på hästar som sällan vara utanför ridhusets väggar, det slutade oftast med att flera trillade av på hemskenande hästar. När jag fick reda på att folk jag kände lät sina barn rida där så förklarade jag läget och rekommenderade en annan ridskola. De flesta flyttade faktiskt sina barn och upptäckte då hur bristfällig den förra ridskolan hade varit, både utbildningsmässigt och gällande ansvarsbiten.
 
Sv: Finns det några bra ridskolor?

För ett antal år sedan så lät jag en tjej rida min häst. Jättego tjej men blev fundersam. Hon hade ridit 2 år och hade aldrig fått trava utan ledare :crazy:. Hon kunde inte ens driva igång hästen i skritt på ett korrekt sätt. Stakars Novan blev totalkonfunderad. Tjejen lyste som en sol när jag övertalat/tvingat henne att trava själv och hon klarade av det :laugh: Jag rekomenderade hennes föräldrar att byta ridskola eftersom den hon gick på var extremt undermålig.

Jag tar lektioner för närvarande. Det är kanske inte den bästa ridskolan men jag ser den som fullt acceptabel. Innan vi (min kompis och jag) valde den så tittade vi på en annan som låg bättre till för henne. På den fick en halt häst gå 2 lektioner på raken :mad:. På den ridkskolan vi valde får man verkligen jobba under lektionerna, hästarna är av accpetabel kvalitet och får gå ute varje dag om än i lite små hagar och kanske lite kort tid. Vi är på olika nivå i gruppen men ridläraren ger oss ändå det vi behöver så man lär sig något även om man ligger före och den som "ligger sist" står inte bortgjord på mitten. Det är för övrigt samam ridskola jag red på som barn men jag ser den som mycket bättre nu. Antingen har jag ändrats så jag kan ta till mig sakerna bättre eller så har ridskolan blivit bättre... eller en kombination.
 
Sv: Finns det några bra ridskolor?

Det är fritt fram att flytta tråden om den ligger fel!

Efter att ha sett ett antal ridskolor och även tagit lektioner vid två av dem har tanken slagit mig: Finns det några bra och vettiga ridskolor?

Tycker att jag allt för ofta har sett ridskolor med inredning som håller på att förfalla,frimärkssmåa hagar,för stora flockar i samma hagar så de skadar varandra och bristande engagemang från personalen.

Är det här en del av sanningen,eller hur ser ridskoleutbudet ut där ute i Sverige? Berätta gärna om era erfarenheter,för jag vill spräcka hål på mina egna fördomar:)


Jag har väldigt positiva erfarenheter från ridskolor. Engagerad utbildad personal, hästar som är välridna och välskötta, ifall hästar inte funkar i ridskoleverksamheten av någon orsak så säljs de snabbt eller lånas ut.

Min senaste klubb hade sina hästar ute i flock 6 timmar per dag, sedan kommer de in och äter innan lektionerna börjar vid 16 eftermiddagen. Ridlärarna var/är duktiga, och uppmärksamma både på elever och hästar. Skadade hästar får gott om tid att läka ut och sätts igång långsamt innan de kommer tillbaka in i verksamheten. Sadlarna är utprovade till varje enskild häst, och fodret är av god kvalité.

Det var ett bra ställe att lära sig grunderna. :) Här i området finns det ett flertal stora klubbar och de flesta är faktiskt bra ridskolor som jag lätt skulle kunna rekommendera hästintresserade att börja rida på.

Men ja, jag har också varit på klubbar som har uppenbara brister, både i hästskötsel, i bemötande av elever, och i säkerhetstänkande. Det är inte ok, och viktigt att vara observant. Är du osäker så ta med någon som kan häst - och går en tur i stallet, sitt bredvid och titta på ett par lektioner, snoka runt lite och fråga folk som jobbar där hur rutinerna ser ut.

Uppenbara varningstecken är exempelvis
* ilskna hästar
* hög ljudnivå i stallet
* aggressivt bemötande av hästar och/eller elever
* hästar som är omusklade och/eller har skav.
* hårdhänt ridning på lektion, ryck och spark

Det är sådant som även en okunnig kan se, och känna av.
 
Sv: Finns det några bra ridskolor?

Klart det finns bra ridskolor!!!!!
Men tror dock det finns fler av dom lite sämre tyvärr:(..
Har inte heller stött på så många bra eller jätte bra ridskolor sen är det ju själva verksamheten i sig som folk inte gillar i sin helhet oftast!!!!
 

Liknande trådar

Ridning Jag har de senaste åren känt att det är dags att ta upp ridningen igen, och nu är det dags ! Men, jag har fastnat lite i mitt letande...
Svar
2
· Visningar
2 709
F
Ekonomi & Juridik Skriver under anonymt nick, annars blir det för uppenbart vilken ridskola jag menar. Det är så här att det finns en ridskola där jag...
Svar
6
· Visningar
2 322
Senast: Mynta2
·
Hästhantering Min valack går för närvarande med 2 ston i hagen. Det ena stoet är ute dygnet runt, det andra tas in nattetid. Tidigare gick även en...
Svar
2
· Visningar
1 159
Senast: frittan
·
G
Islandshäst Jag har ägnat några timmar att läsa igenom gamla inlägg på forumet och upptäcker en helt ny värld helt annorlunda än den...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
12 020
Senast: sambaengi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp