Finns det något vettigt L-lysintillskott att köpa i Sverige?

TinyWiny

Trådstartare
Har googlat som en tok men hittar bara en massa konstiga tillskott med så lite L-lysin i att det inte är lönt att ge det ens.
 
Eftersom du är inne på det.

Om man analyserar för lysin o det är brist i grovfodret. Hur vet man att/om det räcker med bara aminosyran lysin o ge extra o inte fler? Måste man analysera för alla eller finns det lite enkla grundregler? Som tex SLU antar att finns det tillräckligt med protein i grovfoder så finns det tillräcklig m lysin eller något i den stilen.
 
Eftersom du är inne på det.

Om man analyserar för lysin o det är brist i grovfodret. Hur vet man att/om det räcker med bara aminosyran lysin o ge extra o inte fler? Måste man analysera för alla eller finns det lite enkla grundregler? Som tex SLU antar att finns det tillräckligt med protein i grovfoder så finns det tillräcklig m lysin eller något i den stilen.

Tyvärr kan jag inte svara på din fråga. Jag ropar på @spaderÄss och hoppas på svar!
 
Kollat iherb och humantillskott?

Annars är lusern lysinrikt.

Humantillskott blir för dyrt. Det blir tyvärr också en orimligt dyr foderstat om hästen skulle få så mycket lucern att det täcker lysinbehovet. Personen jag hjälper har det tyvärr lite tajt ekonomiskt. Hen vill också helst att tillskottet ska kunna köpas i en vanlig foderaffär. Annars kunde hen lika gärna beställa ifrån Polen.
 
Har googlat som en tok men hittar bara en massa konstiga tillskott med så lite L-lysin i att det inte är lönt att ge det ens.

Det finns vad jag vet inget foderföretag i Sverige som säljer rent L-lysin. Foderföretagen vill hellre sälja färdigblandade foderprodukter eftersom de tjänar mycket mer pengar på dessa produkter. Rent L-lysin finns bara att köpa i små doser i hälsokostbutiker avsedda för människor och till svindlande priser.

Var också uppmärksam när du läser en innehållsförteckning. L-lysin finns även i formen L-lysine hydrochloride som endast innehåller max. 80% L-lysin. Vissa foderprodukter innehåller denna form av lysin. Det brukar stå L-lysin HCL då.

Lusern innehåller inte särskilt mycket lysin. Endast ca. 4,7% av proteinet i lusern består av lysin. De foderprodukter som innehåller mest lysin i förhållande till proteinhalten är foderärter (7,3%) och potatisprotein (7,1%). Allra högst lysininnehåll har dock whey protein isolate, ca. 10,3% av proteinet består av lysin. Dessutom är smältbarheten extrem hög, 95 – 99%.
 
Om man analyserar för lysin o det är brist i grovfodret. Hur vet man att/om det räcker med bara aminosyran lysin o ge extra o inte fler? Måste man analysera för alla eller finns det lite enkla grundregler? Som tex SLU antar att finns det tillräckligt med protein i grovfoder så finns det tillräcklig m lysin eller något i den stilen.

Frågan är för komplicerad för att tas upp här. Man analyserar dock normalt inte lysinhalten i grovfoder. Det går men är dyrt och görs bara i forskningssammanhang. Man analyserar inte proteininnehållet i grovfoder heller. Det man analyserar, dvs. mäter, är kväveinnehållet. Sen uppskattar man råproteininnehållet från kvävehalten. Lysinhalten uppskattar man sedan från det beräknade råproteininnehållet i grovfodret.

Svenska analysföretag gör dock aldrig någon uppskattning av lysininnehållet i grovfoder. Det är endast om du skickar ditt prov till t.ex. Equi-analytical i USA som du får en uppskattning av lysininnehållet.

Andra aminosyror kan naturligtvis bli begränsande om man tillsätter extra lysin i foderstaten. Främst är det väl metionin eller treonin som då kan bli begränsande. I dagsläget saknas kunskap om hästens behov av olika aminosyror. Man har studerat innehållet av olika aminosyror i t.ex. muskler och stomjölk men aminosyror/proteiner finns överallt i kroppen och används för många olika funktioner.

Att det finns tillräckligt med protein i ett grovfoder behöver inte betyda att det också finns tillräckligt med lysin. Räknar man enligt den amerikanska fodernormen NRC 2007 (som t.ex. foderstatsprogrammet PC-Horse gör) så blir det alltid brist på lysin om man bara ligger på gränsen med proteininnehållet i sitt grovfoder, dvs. har kvoten 6.

Vill du ha en tumregel så kan du titta på innehållet av aminosyror i muskler och jämföra detta med innehållet av aminosyror i t.ex. vallfoder. En studie av detta gjordes av Doreau och Boulot år 1989 och resultatet finns bl.a. återgivet i Planck/Rundgrens bok “Hästens näringsbehov och utfodring”.
 
Det finns vad jag vet inget foderföretag i Sverige som säljer rent L-lysin. Foderföretagen vill hellre sälja färdigblandade foderprodukter eftersom de tjänar mycket mer pengar på dessa produkter. Rent L-lysin finns bara att köpa i små doser i hälsokostbutiker avsedda för människor och till svindlande priser.

Var också uppmärksam när du läser en innehållsförteckning. L-lysin finns även i formen L-lysine hydrochloride som endast innehåller max. 80% L-lysin. Vissa foderprodukter innehåller denna form av lysin. Det brukar stå L-lysin HCL då.

Lusern innehåller inte särskilt mycket lysin. Endast ca. 4,7% av proteinet i lusern består av lysin. De foderprodukter som innehåller mest lysin i förhållande till proteinhalten är foderärter (7,3%) och potatisprotein (7,1%). Allra högst lysininnehåll har dock whey protein isolate, ca. 10,3% av proteinet består av lysin. Dessutom är smältbarheten extrem hög, 95 – 99%.

Tack så mycket för ditt svar :) Då ska jag vidarebefordra det till min vän :)
 
Pavo gör reklam f sitt muskeltillskott såg jag på FB. 30g lysin/kg. Man skulle ge 100g/dag t storhäst. Innehöll lite annat också.
Ord. Pris ca 250 kr /kg. Man får en 8-10 kg grovfoder för det...
 
Pavo gör reklam f sitt muskeltillskott såg jag på FB. 30g lysin/kg. Man skulle ge 100g/dag t storhäst.

100 g innehåller då 3 g lysin. En ”storhäst” på 600 kg som rids medelhårt har ett lysinbehov på ca. 40 g. Då kommer man inte långt med 3g.

Sen kan man fråga sig var de 30 g lysin per kg kommer ifrån. Har man tillsatt 30 g L-lysin i form av monohydrochloride så har man i själva verket bara tillsatt knappt 24 g lysin till produkten och då får en ”storhäst” bara 2,4 g lysin från detta tillskott.

Ett bra grovfoder med 10% råprotein innehåller ca. 3,5 g smältbart lysin per kilo.

Ord. Pris ca 250 kr /kg. Man får en 8-10 kg grovfoder för det...

Betalar du 25 – 30 kr kilot för grovfoder?
 
100 g innehåller då 3 g lysin. En ”storhäst” på 600 kg som rids medelhårt har ett lysinbehov på ca. 40 g. Då kommer man inte långt med 3g.

Sen kan man fråga sig var de 30 g lysin per kg kommer ifrån. Har man tillsatt 30 g L-lysin i form av monohydrochloride så har man i själva verket bara tillsatt knappt 24 g lysin till produkten och då får en ”storhäst” bara 2,4 g lysin från detta tillskott.

Ett bra grovfoder med 10% råprotein innehåller ca. 3,5 g smältbart lysin per kilo.



Betalar du 25 – 30 kr kilot för grovfoder?

Man "ska" ge 100 g/dag av pavos = 25kr/dag. Alltså bortåt 10 kg grovfoder för samma pengar.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
914
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 439
Senast: Shaggy
·
Fritid Vilken djungel. Undrar om någon kanske har tips? Blir inte många tältnätter per år men är dags att köpa nytt. Vi är 2-3 vuxna. Tältar...
2
Svar
24
· Visningar
929
Senast: Zpunk
·
Fritid Hej Om en vecka ska jag och mannen flyga till Storbrittanien och ingen av oss är särskilt vana vid att resa, så jag tänkte kolla om det...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 985
Senast: KesoNeso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp