finns det något man kan göra..

_bed_of_roses_

Trådstartare
Min valp har nu varit hemma hos mig i 1½v. Dom första dagarna var hon lite lös i magen. Men nu när bajsen är normal och fin har hon börjar att käka upp skiten hela tiden.
På morgonen när jag vaknar ser jag rester av hennes avföring på golvet för allt har hon ätit upp. Det är samma när hon råkar göra inne hinner jag inte ens ta bort henne därifrån utan att hon börjar käka på det.

Jag går ut med henne en gång i timmen om hon inte sover, för att hon skall göra sina behov ute. Men ibland händer det olyckor inne.

Finns det något man kan göra åt det eller måste man leva med det, inte så mysigt när hon kommer å slickar en å det stinker bajs i munnen.

Sv: finns det något man kan göra..

Vad ger du hunden för foder, kanske den skulle må bättre av ett annat!?

Ge henne lite ananas i maten, då smakar bajset inte gott.

En del valpar gör så här. De luktar fortfarande mat om avföringen, så då äter de upp lilla högen.

Piru: Kan vara så också. Det finns såå många olika anledningar till varför en hund äter upp sin avföring.

TS: Gav uppfödaren hills också?

Sök på koprofagi (=bajsätning) så kanske du hittar lite nyttigt.

Okej tack för tipset skall testa det..men unge fär hur mycket skall man ge henne och i varje måltid??

Ge lite i varje måltid. Om Du köper ananas skivor på burk, så skulle jag nog ge en halv ring/måltid. Hur stor är voffsingen? Beror ju på storlek förstås...

Då kan det vara det som är orsaken. Om hon inte är van vid bra näring i fodret, så kan hon helt enkelt tycka att det är gott att äta skiten, då hon kanske inte har tillgodosett all näring från maten och det kommer ut. Pröva ananasen du.

Koprofagi kallas det då en hund hund äter sin egen eller andra hundars avföring. Det innefattar inte de tillfällen då en tik rengör sina valpar genom att slicka bort avföringsrester eller städa efter valparna i valplådan. Koprofagi hos hundar beror ofta på att den aavföring som konsumeras innehåller osmälta näringsämnen som fortfarande har vissa aptitretande egenskaper. Det viktigaste att söka efter är således ett matsmältningsproblem hos den hund vars avföring konsumeras (ofta samma hund som äter dem) genom att analysera avföringen för att se om parasiter, osmälta fetter eller stärkelse förekommer. Detta fenomen kan också vara resultatet av alltför stor mängd föda, vilket orsakar minskad nedbrytning eftersom matsmältningsapparaten är överansträngd och maten passerar genom tarmområdet på kortare tid. I det fallet kan en enkel minskning av den mat som ges vara tillräcklig för att återföra saker och ting till det normala. Lägg slutligen märke till att vissa hundraser är predisponerade koprofagi. Så är fallet med hundar som lider av otillräcklig funktion hos bukspottskörteln.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 369
Övr. Hund Jag har en 13 veckors valp här hemma som blivit som besatt av snön. Så fort han är ute har han käften i snön o tar inte upp den förräns...
Svar
1
· Visningar
1 700
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Efter att min gamla hund gick bort för snart 2 år sedan har nu suget efter en ny hund infunnit sig. Jag hade tänkt att i god tid börja...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 228
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 890

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka