Finns det någon som vet något mer om polyartrit?

Sv: Finns det någon som vet något mer om polyartrit?

Då är det autoimmun orsak till artriten, och inte 'bara' en ospecificerad polyartrit. Det är ju det jag försökt förklara i flera inlägg. Att polyartrit säger bara att flera leder är inflammerade. Inget om VARFÖR. Det kan vara immunmedierat, det kan vara överbelastning, det kan bero på förändringar/skador i led/ledbrosk/ligament/blabla.

Så rahls veterinär kan mycket väl ha sagt att immunmedierad polyartrit är inte sannolik/trolig. Men att veterinären skulle ordinera intraartikulär behandling i flera leder, och samtidigt påstå att ingen polyartrit (utan känd utlösande anledning) föreligger går inte ihop. Däremot om veterinären konstaterat att hunden har inflammation i flera leder men att orsaken troligen inte är autoimmun, och rekommenderat att lederna behandlas med kortison - det makes perfect sense.

Jag ska kolla extra gång på papper men han sa att det skulle passa för en typisk sjukdom med hundar som har varit utomlands, vilket min inte var så nej :) vad jag vet som ägare så är det på grund av ålder, vi har också flera olika ledproblem när vi är äldre. det behöver inte vara reumatism utan något annat lättare variant. vad jag har hittat så brukar man resonera polyartrit = reumatism. vilket min hund har inte.

Jag tror både jag och du missförstått lite.
Jag förstod det som att veterinären gjrode ett allmänt utlåtande om polyartrit (dvs alla olika former) och då skulle ju påståendet varit felaktigt just eftersom det faktiskt kan förekomma i bara armbågsleden om orsaken är immunmediierat.
Förstår du lite vad jag menar?

Jag förstod det som att veterinären gjrode ett allmänt utlåtande om polyartrit (dvs alla olika former) och då skulle ju påståendet varit felaktigt just eftersom det faktiskt kan förekomma i bara armbågsleden om orsaken är immunmediierat.
Lite men jag ska läsa det en gång till senare när jag är inte så stressad att hinna med allt :devil:

Det vi tror kan vara åldersproblem men det får vi se hur det blir. Idag är det så
http://www.youtube.com/watch?v=_e1n-aVZJ30

Jag förstår, och jag tror att vi är helt ense när det kommer till kritan =)

Trots att vi sänke kortison från 20 mg till 17,5 mg, trots andra besök på rehabilitering (efter den första hade vi en liten försämring på 2 dagar, sen blev det bättre) så blev min hund inte sämre denna gången!

Vi får hoppas att vi lyckas sänka kortison ännu mer men det ska göras gradvis typ 1-2 veckor med minskad dos innan jag minskar om 2,5 mg igen.

Visst är det en stor skillnad?

img_7760385d.jpg

IMG_0954.jpg

Det har gått länge sedan jag skrev något om henne, det är dags att uppdatera.

Jag håller på att skriva om hennes sjukdom från början för att sprida kunskapen om ovanlig sjukdom hos hundar. För snart 7 veckor började jag med ett nytt tillskott CetylM. Det stod att resultat syns tidigast efter 4 veckor. Men i Niunias fall 4 veckor har gått utan resultat, till och med blev det sämre så vi fick höja cortison med 2,5 mg. Så en vecka senare började med Standardt kalk och Arthroblock Forte samtidigt som jag gav CetylM. Helt plötsligt för ca 2 veckor sen kom en förbättring, vi kunde sänka cortison ytterligare och hon kan till och med springa på 4 ben! Härligt! Så bra mådde hon aldrig innan. Nu kommer den roligast.. Jag vet inte om det CetylM som "behövde" mer tid att fungera eller om det kalk + arthroblock eller om det både och... Jag lär veta det snart då CetylM tar slut. Om hon blir sämre så vet jag att hon måste ha de dyra tabletter... Man kan skoja att hon vet sin värde (att hon är värd dyra tillskott). Men vad man inte gör för sina djur :)

Vi är så glada att hon mår så bra! Slänger in en bild på henne som jag tog igår

IMG_2992.jpg

Och en del bilder från andra tillfälle
IMG_1009.jpg

IMG_0909.jpg

IMG_9408.jpg

IMG_9024.jpg

IMG_1345.jpg

IMG_1680.jpg

Senast ändrad:

Jag har nu skrivit vår historia, säg till om ni vill läsa det.

Liknande trådar

Hundhälsa I lördags fick vi hastigt låta vår älskade hund somna in. Ett avslut som skulle vara värdigt känns allt annat än värdigt.. Jag funderar...
Svar
15
· Visningar
1 990
Senast: Shpongle
·
Hundhälsa Jag hittar rätt mycket om behandling av SI-leder på häst, men inget på hund så jag är intresserad av att höra om andras erfarenheter...
Svar
5
· Visningar
2 085
Senast: WildWilma
·
Hundhälsa Hej! Här finns det så mycket kunskap och erfarenhet så tänkte höra om det finns någon som har varit med om eller känner till liknande...
Svar
12
· Visningar
2 054
Senast: Maniac123
·
Hundhälsa Idag fick vi äntligen träffa en ortoped. En helt fantastisk sådan som var så fin mot min hund så att jag blir tårögd när jag tänker på...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
9 246
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv