Finns det någon som vet något mer om polyartrit?

Sv: Finns det någon som vet något mer om polyartrit?

Fast har du en immunmedierad polyartrit räcker det INTE med några veckor och sen är hunden frisk.

Jag har ju delvis varit där du är, men den hunden bet ihop och visade smärtan på annat vis.

När inte kortisonet hjälpte, och han även trots kortison och morfin hade ont om man bara tog till sig tecknen och inte blundade för det, tog jag det tunga beslutet att avliva honom. Jag kunde provat att slå ut immunförsvaret som jag beskrev, men valet var lätt. De måste ha ett värdigt liv med.

Så även jag skulle faktiskt i ditt läge låta hunden slippa mer nu. Det är ju aldrig det man vill, men din hund svarar ju helt klart inte på kortisonet, och den har så väldigt ont att den inte kan resa sig.

Nej jag tycker inte att man ska avliva bara för att slippa vetkostnader för utredning.

Fast vänta nu, läs om Swats inlägg igen så förstår du att det verkligen INTE är pengasparande det handlar om.

Sen undrar jag vad du menar med att några veckor på kortison så blir hon frisk? Din hund verkar ju inte ens svara på kortisonet.

Om någon av mina hundar inte ens kunde/orkarde resa sej upp skulle JAG se det som ett klart misslyckande från min sida att jag inte "tagit mitt ansvar" tidigare och låtit hunden slippa lida mer!!

Fast vad jag förstod från rahls inlägg så reagerar hunden så på den minskade/uteslutna kortisondosen, inte att hunden med medicinering är så dålig att den inte kan resa sig.

Jag håller med dig om att det senare inte hade värdigt. Samtidigt kan jag förstå att rahl inte vill ge upp för tidigt. Alexandra pratar om immunmedierad artrit, men vad jag förstår så har inte hunden fått den diagnosen. Det enda TS vet är att hunden har serös artrit. Det kan ta rätt lång tid för artrit att "lägga sig" och den behöver inte komma tillbaka. En månad är ganska kort tid i sammanhanget, även om en månad med smärta är väldigt lång tid för en hund.

Jag håller med dig om att hunden inte under några omständigheter ska lida i onödan och här får man hoppas att veterinärerna säger till om de anser att det inte går att ge hunden en effektiv smärtlindring under den tid som diagnostisering, läkning och rehabilitering fortgår. Däremot kan det ju vara svårt för veterinären att uppfatta hur ont hunden faktiskt har i sin vardag, så här har ju hundägaren ett jättestort ansvar för att hunden ska få rätt smärtlindring genom att vara riktigt ärlig om hur hunden svarar på behandlingen.

Rahl: Det jag undrar över när jag läser dina inlägg är om din hund får någon annan smärtlindring än kortison. Kortison smärtlindrar indirekt genom att det dämpar inflammation samt att det förstärker den smärtlindrande effekten av andra smärtlindrande preparat. Om din hund inte äter något annat smärtlindrande nu och har ont så skulle jag ta upp detta med veterinären. För det är inte försvarbart att hunden har ont under en längre tid.

Eftersom immunmedierad har misstänkts ville jag förtydliga att om det är det, räcker inte några veckor. SOm rahl skrev så tror veterinären det är immunmedierat, vilket stöd av att det är flera ben/leder. Det är tydligen tyvärr så att om man har en polyartrit utan klar anledning, så på hund är det väldigt ofta då immunmedierat (jmf mot på häst där problem i ett ben ganska snabbt kan ge polyartrit när de övriga benen blir överbelastade).

Philosophia just precis, hon var som vanlig efter kortison, reagerade på minskad dos. Dessutom var hon aldrig förlammad eller kunde inte komma och äta/dricka utan gick och går på 3 ben som innan. Så ingen avlivning är på tal heller sa veterinär, först ser vi hur reagerar hon på direkt sprutat kortison i leder. Han håller med om att när det inte finns något att göra så får hon somna in. men det finns mycket att göra för henne nu! och inte heller polyartrtit som den andra ortoped misstänkte i med att det börjar alltid med små leder inte stora som hos henne. Men just det information fick jag innan av vet att hon har patienter där det kom aldrig tillbaka räckte med några veckor med kortison, sen har hon hundar som det kommer tillbaka då och då och sen sådana som får det ständigt och där får man fundera på avlivning.

Nej hon fick inget annat, de sa att man kan inte blanda norocap eller canidryl med kortison. Samma som nu ska jag inte ge henne någon tablett alls, sprutan verkar i 4 veckor och vi ses med honom om 4 veckor.

Och redan efter några timmat vågar hon långsamt sätta ner 4 tass.

Senast ändrad:

Du missförstod nog din veterinär, ang att polyartrit alltid börjar i små leder. Polyartrit betyder bara inflammation i flera leder. Inget annat.

Så det kanske var immunmedierat hon inte trodde det var för hon ansåg det alltid börjar i små leder?

Men polyartrit talar som sagt bara om att flera leder är inflammerade, poly betyder många och artrit betyder ledinflammation, men inget om varför de är det.

Hoppas ni hittar något som hjälper din lilla. Kollades hon medan hon stod på kortison förresten? Min U kollades under pågående kortisonbehandling och skulle då vara markant bättre vid palp osv för att det skulle sänkas, just för det inte skulle sänkas för fort.

Du missförstod nog din veterinär, ang att polyartrit alltid börjar i små leder. Polyartrit betyder bara inflammation i flera leder. Inget annat.

Så det kanske var immunmedierat hon inte trodde det var för hon ansåg det alltid börjar i små leder?

Men polyartrit talar som sagt bara om att flera leder är inflammerade, poly betyder många och artrit betyder ledinflammation, men inget om varför de är det.

Hoppas ni hittar något som hjälper din lilla. Kollades hon medan hon stod på kortison förresten? Min U kollades under pågående kortisonbehandling och skulle då vara markant bättre vid palp osv för att det skulle sänkas, just för det inte skulle sänkas för fort.
Nej jag missförstod inte honom. Han sa att det är inte det i med att den började med knä och hass och då kan det inte vara det. Tyvärr för dig vet jag att han kan det. Ja den betyder så men börjar inte i knä eller andra stora leder så han.

Vi är inte alls i den diagnos, det just därför är bra att komma till en annan och få hjälp :banana: Det var inte alls säker från 2:a ortoped att det är polyartrit i 100% utan troligtvis i med att inga prov tyder på det.

Polyartrit börjar ofta (inte alltid!) i karpal- och tarsalleden ("hasen") men kan förekomma i alla leder. Ibland förekommer det bara i en led, till exempel armbågsleden.

Så man kan fundera lite på hur din veterinär tänker när han/hon utesluter diagnosen polyartrit bara sådär.

Nu säger jag inte att det är det din hund har, men konstigt resonemang från veterinären.

Polyartrit börjar ofta (inte alltid!) i karpal- och tarsalleden ("hasen") men kan förekomma i alla leder. Ibland förekommer det bara i en led, till exempel armbågsleden.

Så man kan fundera lite på hur din veterinär tänker när han/hon utesluter diagnosen polyartrit bara sådär.

Nu säger jag inte att det är det din hund har, men konstigt resonemang från veterinären.
Men varken den första eller den andra undersökning mot detta säger att det är det, tvärtom det säger att det är inte det :)

sen är den en känd ortoped i skåne som kan saker och ting, inte en vanlig vet

Vi ser det olika! Med nio fantastiska år tillsammans med min hund så ville jag inte utsätta henne för lidande och "förnedring" genom utdragna behandlingar med ovisst resultat. Hon var värd så mycket mer för mej än så!!

Du å din sida har - enligt mitt sätt att se det - redan plågat din hund i 18 dygn sedan du skrev det första inlägget och ännu är du inget klokare och fortfarande så lider hunden!!
För vems skull??

/Swat

Vi ser det olika! Med nio fantastiska år tillsammans med min hund så ville jag inte utsätta henne för lidande och "förnedring" genom utdragna behandlingar med ovisst resultat. Hon var värd så mycket mer för mej än så!!

Du å din sida har - enligt mitt sätt att se det - redan plågat din hund i 18 dygn sedan du skrev det första inlägget och ännu är du inget klokare och fortfarande så lider hunden!!
För vems skull??

/Swat
Jag har inte plågat henne utan hon svarade på kortison om du har missat det! och gick på 4 ben och sprang till och med.

Och sen lider inte hunden utan har fått sin kortisonspruta och mår bra.

Polyartrit förekommer inte i bara en led. Som jag svarade rahl så är ju polyartrtit bara en beteckning för inflammation i flera (mer än en) leder. Det säger inget om var eller varför, utan bara att man har en inflammation i mer än en led.

Sen kan ju polyartriten vara t ex immunmedierad eller bero på annan orsak. Men polyartrit är en lika 'tydlig' diagnos som 'huvudvärk' ju. Säger inget om varför man har ont, bara att han har det.

Sen om det är immunmedierad polyartrit så håller jag helt med, det behöver inte alls börja i 'småleder' (falanger)

rahl skrev:
Nej jag missförstod inte honom. Han sa att det är inte det i med att den började med knä och hass och då kan det inte vara det. Tyvärr för dig vet jag att han kan det. Ja den betyder så men börjar inte i knä eller andra stora leder så han.

Vi är inte alls i den diagnos, det just därför är bra att komma till en annan och få hjälp Det var inte alls säker från 2:a ortoped att det är polyartrit i 100% utan troligtvis i med att inga prov tyder på det.

Jo du har missförstått. Ni har konstaterat att din hund har ledinflammationer. Dvs den har polyartrit.

Däremot har inga svar tytt på att polyartriten är immunmedierad. Utan att den kan ha annan orsak.

Sen är ju det tråkiga just ang immunmedierad att det kan vara det ändå, även om proven inte bekräftar så sålänge de inte kan utesluta det så är det tyvärr fortfarande en möjlighet.

Oavsett så hoppas jag som sagt att din hund ska få må bra, att ni hittar något som fungerar, men det är ju alltid bra och brukar underlätta beslut mm att ha en korrekt bild av vad man kan förvänta sig om det är ditt eller om det är datt =)

Sen ang borde man avliva den här hunden, så om du ska ta bort din hund eller ej kan ju bara du bestämma. Men olika människor resonerar olika, och man sätter olika 'vikt' till hur hunden ser ut för stunden/dagen/osv. Dvs att visa en bild på hur den rör sig ändrar nog inte te x Swats åsikt om var man ska dra gränsen. Även om du inte vill eller tänker ta bort din, är det ju alltid bra att höra hur andra har resonerat osv. Det kommer oavsett att underlätta ens eget beslut så försök att inte ta det som kritik/påhopp utan 'bara lyssna' på det om du kan =)

Apropå bilder etc... Så det är otroligt vanskligt bedömma en bild. Om man bara såg de här bilderna, så skulle man ju inte ens misstänka ngt var fel liksom..

Det är min U med sin kompis. Vi visste det inte när bilderna togs, men han hade ont i varenda led när den här bilden togs. Han hade en enorm smärttröskel.
http://img14.imageshack.us/img14/4053/utterviktor10feb20094.jpg
http://img17.imageshack.us/img17/6742/utterviktor10feb200924.jpg

Och de här är från två dagar innan avlivningen
http://img249.imageshack.us/img249/3012/utterfarvl15.jpg
http://img541.imageshack.us/img541/2134/utterfarvl13.jpg

Det du kan se på bilderna är dock en kortisonbiverkning - muskelförlust. Kolla musklerna eller snarare frånvaron av de på de två senare bilderna.

Men man kan själv som ägare veta om hunden har ont, alltså hon beter sig helt annorlunda när hon har ont än igår och idag :) och just precis att andra ser inte min hund, man kan inte dra slutsatser när man inte hade sett hunden innan och nu :)

vad jag läste på nätet så finns andra sjukdoman eller namn på infektioner i leder, det finns inte bara polyartrit liksom. Han sa tydligt att hon har inte polyartrit. och det står på hennes journal också. ingen polyartrit som helsingborg misstänke.

ledvätske prov tyder inte heller på att hon har ont i med att det skulle vara mycket vätska om jag minns rätt. i hennes fall finns nästa ingen, de kom inget på en led.

Men om det inte fanns någon ledinflammation, varför skulle ni då spruta kortison i led/er menar du?

Men om det inte fanns någon ledinflammation, varför skulle ni då spruta kortison i led/er menar du?
Det finns inget som tyder på polyartrit däremot något annat och det ska vi testa oss fram beroende på hur hon reagerar. hon reagerar igen på mediciner, så länge en hund reagerar så SKA man inte avliva den

Men om lederna inte är inflammerade, varför ska de spruta kortison?

Jag tror fortfarande att du missuppfattat veterinären lite. Att din hund har flera inflammerade leder tycks ju klart, däremot är anledningen okänd än?

Men om lederna inte är inflammerade, varför ska de spruta kortison?

Jag tror fortfarande att du missuppfattat veterinären lite. Att din hund har flera inflammerade leder tycks ju klart, däremot är anledningen okänd än?
Hur kan jag missuppfatta den när samma sak står på mina papper - journalkopia? :p

Att hunden inte har ledinflammationer, men ska behandlas med kortison i lederna? Ja du, då skulle jag faktiskt byta veterinär, för det finns ingen som helst anledning spruta kortison i en icke-inflammerad led, tvärtom..

Polyartrit förekommer inte i bara en led. Som jag svarade rahl så är ju polyartrtit bara en beteckning för inflammation i flera (mer än en) leder. Det säger inget om var eller varför, utan bara att man har en inflammation i mer än en led.

Sen kan ju polyartriten vara t ex immunmedierad eller bero på annan orsak. Men polyartrit är en lika 'tydlig' diagnos som 'huvudvärk' ju. Säger inget om varför man har ont, bara att han har det.

Sen om det är immunmedierad polyartrit så håller jag helt med, det behöver inte alls börja i 'småleder' (falanger)

Det kan, trots namnet polyartrit, visst förekomma i bara en led. Förekommer dock inte ofta. (Detta gäller alltså den idiopatiska immunmedierade icke-erosiva polyartriten)
(Källa: Nelson/Couto)

Liknande trådar

Hundhälsa I lördags fick vi hastigt låta vår älskade hund somna in. Ett avslut som skulle vara värdigt känns allt annat än värdigt.. Jag funderar...
Svar
15
· Visningar
1 990
Senast: Shpongle
·
Hundhälsa Jag hittar rätt mycket om behandling av SI-leder på häst, men inget på hund så jag är intresserad av att höra om andras erfarenheter...
Svar
5
· Visningar
2 085
Senast: WildWilma
·
Hundhälsa Hej! Här finns det så mycket kunskap och erfarenhet så tänkte höra om det finns någon som har varit med om eller känner till liknande...
Svar
12
· Visningar
2 054
Senast: Maniac123
·
Hundhälsa Idag fick vi äntligen träffa en ortoped. En helt fantastisk sådan som var så fin mot min hund så att jag blir tårögd när jag tänker på...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
9 246
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv