Finns det någon som vet något mer om polyartrit?

rahl

Trådstartare
Det just den diagnos vi fick nu, vi ska behandla med Prednisolon 10 mg om jag minns rätt (1.5 i 5 dagar, 0.75 i 5 dagar och 0.5 varannan dag i 10 dagar). Men jag hittar inte så mycket om den diagnos på svenska sidor om hundar.

Innan var det så

För ca en månad sedan började min hund att lyfta på vänster frambenet och höger bakbenet. Vi gick till första vet och de tog rtg bilder på höfter, knä och handleden. Allting var okej, inget yttre sår så vi misstänkte vrider tår. Vi fick canidryl i en vecka som inte gav någon effekt. Alltså hunden lyfte inte frambenet men började lyfta andra bakbenet... Vi fick en remiss till en ortoped och var där 3/11. Nya rtg bilder var tagna - ryggen - och allting är okej. Full rörelse i ryggen och benen. Vi gjorde Ehrlichios och borrelia tester och svaret kom idag - negativa både. Den enda vad att frambenet var svullet och att hon hade 39,5. Vi fick vetromix och norocap - den första tog slut i morse. Det vi misstänkte var att infektion har spridit sig. Problemet är att hunden fortfarande inte går på det bakbenet och stödjer inte riktigt bakbenet så hon ligger för sig själv i med att hon inte orkar hoppa på soffan eller sängen. Hon vill inte sätta sig men när hon gör det så är det konstigt...

img_7172ef7c.jpg

img_71860cb2.jpg

Den ortoped som tog oss jobbar först på måndag men inte heller vet hon vad mer kan man göra.. Någon tips?

Sv: Finns det någon som vet något mer om polyartrit?

Polyartrit betyder bara ledinflammation i flera leder. Poly = många/flera, och artrit är ledinflammation.

De kan ju få ledinflammationer av många olika orsaker. Om de har ont i ett ben kan de överbelasta de andra benen och få ledinflammationer i övriga ben t ex.

Sen kan de också få immunmedierad polyartrit. Då har de ledinflammation i flera leder, och orsaken är immunmedierad. Det betyder att det kommer inifrån, immunförsvaret har felreagerat och ger sig på kroppsegna substanser/vävnader. Det kan ge just polyartrit.

Immunmedierad polyartrit är inget roligt alls, då det är svårt (omöjligt) att ta bort grundorsaken. Det man försöker göra med dessa hundar är att med hjälp av kortison (i första hand) dämpa immunförsvaret, 'slå ner' det/försvaga det lite, och på så sätt bryta inflammmationerna. Nackdelarna med detta är att det som sagt innebär att man sänker immunförsvaret, och att man inte botat sjukdomen utan bara behandlat symptomen. Bot finns ju inte. Behandlingen om det är immunmedierat är i princip livslång, de kan vara symptomfria i perioder och då klara sig utan kortison tills de får nya skov, eller så behöver de stå på lägsta möjliga (för den hunden) kortisondos resten av livet. Kortison är inte utan biverkningar tyvärr, men man får ju väga fördel mot nackdel.

Tyvärr finns det hundar som inte svarar på kortison. Då kan man prova med starkare medicin där man i princip slår ut immunförsvaret. Det innebär dock en mycket stor infektionskänslighet rent allmänt, då man ju sänker hela immunförsvaret. Iaf SLU vill att dessa hundar lämnar blodprov varje/varannan vecka för att man ska se att de inte fått någon infektion. Tyvärr hjälper heller inte den behandlingen alla hundar.

Lyckas man inte kontrollera en immunmedierad polyartrit måste man tyvärr ta bort hunden =/

Så, vad beror din hunds polyartrit är den stora frågan. Då man sätter in kortison antar jag att det iaf misstänks vara immunmedierat?

Min förra hane fick immunmedierad polyartrit, tyvärr var den inte kortisonkänslig alls, och jag valde att inte prova starkare behandling, jag ansåg biverkningarna var för stora.

Fråga om det är mer du vill veta just om immunmedierad polyartrit så ska jag svara efter det jag kan.

Har ledvätskan provtagits? Har det tagits *fan nu försvann namnet, ett blodprov där man kollar efter specifika antikroppar*?

Tack för ditt svar. Jag kan scanna in alla papper jag fick från den 2-3 besök hos vet (första besök var hos en annan vet). De tog blodprov för fästingbundna sjukdomar men jag såg på papper att de sparade in blod och gjorde en grundanalys också.

Hon fick vetromix med norocap innan (och innan hade hon canidryl) men inget av det hjälpte. Men ortoped igår sa att om det polyartrit så vetromix hjälper inte mot det och norocap var för lite dos för att hjälpa. Idag på första kissrunda för första gången på 4 veckor satt hon ner vänster baktass. Sen vilade hon och se kallade vi på henne så var den uppe lite igen. Men det bara på kvällen hon fick 1.5 tablett Prednisolon och sen fick hon 1.5 för en timme sedan - jag fick hämta recept. Hon ska ha det 1.5 i 5 dagar, sen 0.75 i 5 dagar, sen 0.5 varannan dag i 10 dagar.

De tog ledvätskeprov men det var väldigt lite (de blandade det med blod eller något sådant för att få svar) och den ligger i gråzon så det säger inte exakt att det är det men om man tittar på allt - i med att hoppar mellan olika leder - så tror vi att det är det. Vänster hasled är svullet, vänster frambenet är svullet (där misstänkte vi först vriden tår och infektions som har spridit sig i kroppen) och höger baktass reagerar för kraftigt med att slå tillbaka om man slår på knä men när vet vred (jag vet inte hur jag ska beskriva det) höger baktass på bordet så hon tog det inte snabbt tillbaka på rätt plats som hon skulle göra.

I med att ev. diagnos är nytt för mig så vill jag veta allt :) jag är mer orolig att det kan aldrig bli av eller att det kommer tillbaka hela tiden :( hunden har bra allmäntillstånd - dricker, äter, bajsar, kissar. Hon hade feber innan men den är borta.

Å andra sidan om det nu skulle komma tillbaka så vet man hur man ska behandla men frågan är om hunden inte lider mer än det ger nytta alltså...

Är det immunmedierat kommer det tyvärr tillbaka, garanterat. I bästa fall är hunden symptomfri mellan skoven, men ofta måste de stå på kortison hela tiden.

Men hur vet man om det det eller bara "vanlig" polyartrit?

Man kan få säker svar av proven jag nämnde, men inte garanterat. Utan då ställs diagnosen helt enkelt i frånvaro av andra förklaringar till varför de har polyartrit.

Enligt 'min' ortoped så om inte hunden skadar sig eller det är röntgenförändringar i leder, så är det nästan alltid immunmedierat hos hund =/

Man kan få säker svar av proven jag nämnde, men inte garanterat. Utan då ställs diagnosen helt enkelt i frånvaro av andra förklaringar till varför de har polyartrit.

Enligt 'min' ortoped så om inte hunden skadar sig eller det är röntgenförändringar i leder, så är det nästan alltid immunmedierat hos hund =/
via ledvätska eller blodprov?

Men den första tanken var att hon stod fel på frambenet och vred en tå. Vi ska se hur det blir i hennes situation. Nu tog jag av bandage, tvättade och la på nytt. Hon går på alla 4 ben - det gjorde hon inte på 4 veckor :banana:

Kortison är smärtstillande, värt att komma ihåg.

Endera via vanligt blodprov och/eller via ledvätskeprov. MEN, även om svaren inte visar ngt kan det tyvärr ändå vara immunmedierat.

Kortison är smärtstillande, värt att komma ihåg.

Endera via vanligt blodprov och/eller via ledvätskeprov. MEN, även om svaren inte visar ngt kan det tyvärr ändå vara immunmedierat.
Är du duktigt på att läsa med från blodprov?

de ska ringa mig först på måndag, sen har jag en ortopedbesök på tisdag. klart man vill veta mer om det kan vara det, fast man hoppas inte.

jag vet att det på grund av kortison hon mår bättre men jag är glad för den lilla stegen i med att hon reagerade inte på vetromix, canidryl eller norocap :(

Nix, dålig koll på det. Och dte gör ju ingen skillnad för hunden att vänta till måndag.

Absolut ska du vara glad att kortisonet hjälper, det är superpositivt. Ville bara påpeka att kortisonet är smärtlindrande, så det KAN vara ett annat problem ni har, men att ni fort bort smärtan. Vilket också är positivt, både om det är något annat än immunmedierad polyartrit och att hunden har mindre ont.

Nu vet jag inte om dosen din hund får är hög eller ej iom att det inte framgår vad hunden väger. Men har du fått några instruktioner om rörelse osv? Annars hör med otropeden på mån om det. Kortison i höga doser är nämligen nedbrytande för ledbrosk, och min hade strikt koppelvila just därför när han gick på HÖGA doser kortison.

Nix, dålig koll på det. Och dte gör ju ingen skillnad för hunden att vänta till måndag.

Absolut ska du vara glad att kortisonet hjälper, det är superpositivt. Ville bara påpeka att kortisonet är smärtlindrande, så det KAN vara ett annat problem ni har, men att ni fort bort smärtan. Vilket också är positivt, både om det är något annat än immunmedierad polyartrit och att hunden har mindre ont.

Nu vet jag inte om dosen din hund får är hög eller ej iom att det inte framgår vad hunden väger. Men har du fått några instruktioner om rörelse osv? Annars hör med otropeden på mån om det. Kortison i höga doser är nämligen nedbrytande för ledbrosk, och min hade strikt koppelvila just därför när han gick på HÖGA doser kortison.
Jag kollade lite på blodprov svar - det står vad är normalt i () och det var visa värde över gränsen men just dessa värde som ansvarar för infektioner. Som diagnos står det serös/ serofibrinös artrit, flera (ospec) leder

Ja precis, det enda jag vill att hon ska kunna gå på 4 ben och inte känna smärta.

12 kg väger hon. Jag har henne sedan en månad på koppel, korta promenad och så. Jag funderar på att köpa simkort på den djursjukhus vi ska till - närmare oss - och åka dit ibland med henne.

Senast ändrad:

Simning är säkert bra, men vänta tills dju har grönt ljus från ortopeden. (Min U skulle ha fått sjukgymnastik och simning sen när han blivit bättre, fast vi kom ju aldrig dit att han blev bättre tyvärr).

Simning är säkert bra, men vänta tills dju har grönt ljus från ortopeden. (Min U skulle ha fått sjukgymnastik och simning sen när han blivit bättre, fast vi kom ju aldrig dit att han blev bättre tyvärr).
Hos oss måste man har remiss från vet så det inget jag kan själv boka innan :)

b-leukocyter 12,5 X 10 (12)/l (6.2-11.4)
- neutrofila 85% (60-77) - toxiska

jag vet inte hur jag ska visa en film hur Niunia rör sig i med att jag blev bannad när jag visade den från min blogg i med att finns ingen direkt länk till filmen :(

Är det ingen annan som har någon tanke eller så?

Verkligen ingen annan som vill skriva något? Kanske någon tips? imorgon ska vi till tredje ortoped. Annars fick hon minskad kortison och idag och imorgon får hon inget för att inte påverka resultat av undersökning imogon. Resultat är att hon går inte alls, kallar man på henne inomhus så viftar hon på svansen men orkar inte resa upp sig :( man blir så ledsen och vill bara gråta :(

Jag är ledsen men min enda tanke kring detta är att JAG vill personligen INTE "hålla liv" i mina hundar "bara för att".

För en dryg månad sedan lät jag avliva min högt älskade riesentik en lördagsmorgon då hon blivit akut sjuk.
Efter att ha åkt i ilfart till Ulltuna och fått konstaterat att hennes levervärden var "under all kritik" så valde jag - utan vidare utredning - att tacka henne för de fina år vi fått och låta henne somna in.

Veterinären som hade hand om oss föreslog diverse tänkbara åtgärder - ex kortisonbehandling och att de kunde lägga in hunden och se om kraftig "uppvätskning" av hunden kunde ge någon föränding mm.

För mej var detta inte aktuellt!
Jag vill INTE att min vän och livskamrat sedan många år skall få avsluta sina år med smärtor/obehagskänslor eller omgiven av främmande personer på ett djursjukhus.

Att inse när det är dagt att ta farväl är det jobbigaste vi gör som hundägare, men FÖR MEJ är det en av de absolut viktigaste sakerna!
Jag vill INTE vara en av dem som försöker och försöker och försöker så till den milda grad att när hunden "äntligen" avlivas så kan man sammanfatta dess sista levnads veckor/månader som ett konstant lidande i form av smärta/obehag/provtagningar osv.

Om någon av mina hundar inte ens kunde/orkarde resa sej upp skulle JAG se det som ett klart misslyckande från min sida att jag inte "tagit mitt ansvar" tidigare och låtit hunden slippa lida mer!!

/Swat

Jag är ledsen men min enda tanke kring detta är att JAG vill personligen INTE "hålla liv" i mina hundar "bara för att".

För en dryg månad sedan lät jag avliva min högt älskade riesentik en lördagsmorgon då hon blivit akut sjuk.
Efter att ha åkt i ilfart till Ulltuna och fått konstaterat att hennes levervärden var "under all kritik" så valde jag - utan vidare utredning - att tacka henne för de fina år vi fått och låta henne somna in.

Veterinären som hade hand om oss föreslog diverse tänkbara åtgärder - ex kortisonbehandling och att de kunde lägga in hunden och se om kraftig "uppvätskning" av hunden kunde ge någon föränding mm.

Jag vill INTE att min vän och livskamrat sedan många år skall få avsluta sina år med smärtor/obehagskänslor eller omgiven av främmande personer på ett djursjukhus.

Att inse när det är dagt att ta farväl är det jobbigaste vi gör som hundägare, men FÖR MEJ är det en av de absolut viktigaste sakerna!
Jag vill INTE vara en av dem som försöker och försöker och försöker så till den milda grad att när hunden "äntligen" avlivas så kan man sammanfatta dess sista levnads veckor/månader som ett konstant lidande i form av smärta/obehag/provtagningar osv.

Om någon av mina hundar inte ens kunde/orkarde resa sej upp skulle JAG se det som ett klart misslyckande från min sida att jag inte "tagit mitt ansvar" tidigare och låtit hunden slippa lida mer!!

/Swat

:bow::bow::bow:
Kunde inte sagt det bättre själv !

/Swat
Alla vi är olika. Så länge jag har ingen diagnos på hunden och hur prognoser ser ut (ofta räcker det med några veckor med kortison och sedan inget mer, hunden är frisk) så ska hon inte avlivas. Hon mår bra annars, inga konstigheter i levervärden eller blodprov, hunden är pigg, äter, dricker, vill leka. Och ingen vet heller sa att hon lider och ska avlivas utan hon ska utredas.

Nej jag tycker inte att man ska avliva bara för att slippa vetkostnader för utredning.

Liknande trådar

Hundhälsa I lördags fick vi hastigt låta vår älskade hund somna in. Ett avslut som skulle vara värdigt känns allt annat än värdigt.. Jag funderar...
Svar
15
· Visningar
1 990
Senast: Shpongle
·
Hundhälsa Jag hittar rätt mycket om behandling av SI-leder på häst, men inget på hund så jag är intresserad av att höra om andras erfarenheter...
Svar
5
· Visningar
2 085
Senast: WildWilma
·
Hundhälsa Hej! Här finns det så mycket kunskap och erfarenhet så tänkte höra om det finns någon som har varit med om eller känner till liknande...
Svar
12
· Visningar
2 054
Senast: Maniac123
·
Hundhälsa Idag fick vi äntligen träffa en ortoped. En helt fantastisk sådan som var så fin mot min hund så att jag blir tårögd när jag tänker på...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
9 246
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv