Sv: Finns det någon som ridit distans på Frieser?
suck..nej..
Det här problemet är -genetiskt-och har -inget-med knärörelser att göra.
Det har snarare med inavel att göra.Ni riktar in er på helt fel frågeställning.
knärörelsern aär olika höga för olika individer bla och har dessutom inte mdd själva -benlyftet-att göra utan man kan se på de som har benägenhet till den typen av rörelser att de är lite annorlunda byggda/musklade.
Tuigpaarden och welsh har tex inte samma problem med att stå ut med hetta,inte samma dåliga uthållighet och ijte samma könslighet.Inte heller lipizzaner,TWH,saddlebred osv.
jag begär inte att ni ska kunan detta,ni är inte genetiker(eller har tillgång till det som jag hade)menni bör inte stanna vid den första uppenbara frågeställnigne,för det här har heltandra aspekter.
det är ungefär som att säga att all aQH,Lipizzaner blir trötta i röven pga sin vinkling och därför inte kan ridas i form...
Jag har sett o arbetat med en -hel del-friesers båd ei sverige o ffa utomlands och de rör sig individuellt.
Jag har en egen med lite högre knärörelser och en med mer halvblodsrörelser och båda kanme dlätthet skritta ifrån vilket hbl som helst.samma sak i traven.
den ena har dessutom sådan vägvinnande galopp att det inte ens är kul.
Jag har ridit en hel del olika raser o QH får man ju anse vara en synnerligen effektivt byggd häst tex med muskler för explosivitet.
Ändå går en dell o"trampar upp o ner"helt fascinerande(de gör det naturellt alltså)
Även araber,men bara -vissa- har jag sett med "utrycksfulla" högre lyft i steget,vi harju ett mkt fint exemplar här på buke tex.
Men som sagt,det har med muskelfribrernas uppbyggnad kontra hjärtslagvolym,lungornas förmåga att anpassa sig,värmetålighet,effektiviteten hos mjälten osv att göra.