Finns det någon som ridit distans på Frieser?

E

ezze79

Jag har froeser själv och är lite nyfiken på att i framtiden starta henne i distans men har hört att friesern ska inte vara lämpad för det! Så har ni eller vet nin nån som startat och hur har det gått för dom?:bump:

Sv: Finns det någon som ridit distans på Frieser?

Har inte startat (eller ens ridit :p) frieser själv, men kan tänka mig att de kanske är 'mindre lämpade' pga de höga knälyften t.ex.
Men varför skulle ni inte kunna prova en PP? ;)

jag gjorde det med min förra frieser o hade inga som helst problem med det.
första ritten va lite jobbig dock, men andra ritten va han med på noterna direkt.

att det skulle vara jobbigt för dom pga knälyft stämmer såklart inte.
men jag skulle väl inte välja en frieser som distanshäst om det är ngt som du vill satsa på. Men som variation så funkar det.

att det skulle vara jobbigt för dom pga knälyft stämmer såklart inte.

Menade inte att det är särskillt jobbigt för hästen pga knälyften.
Men när jag spånat kring PRE./PRE-korsning och distans så har jag fått höra att höga knälyft inte är något man vill ha hos en distanshäst om man satsar. Därav mitt spånande..

Hur långa ritter tävlade ni?

bara några få mil.
jag är inte intresserad av distans på det sättet.
gjorde det bara av en anledning och det va för att just den hästen skulle få fram sin framåtbjudning och då funkade distans bra till det.

Att frieser inte skulla passa till distans har inget med knälyft att göra.Kom ihåg att de har använts som vagnshästar i 100 tals år.
Problemet med friesern generelt är deras hjärtslagvolym koombinerqat med lungfunktionen som helt enkelt inte räcker till för alltför krävand eutgållighetsgrenar,

Blandra man upp dem med en speciell stam av arab så blir det både fart o snyggt dämmot:)

har inte det här med knälyften en viss relevans ändå?... De "slösar ju energi" på det viset-.... Ungefär som att jämföra en sprinter med en maratonlöpare. I sprint krävs höga knä och mkt energi görs av med på kort tid = höga pulsvärden. En maratonlöpare har ett "rakare" steg och sparar energi i sin löpstil.... ? Men sen finns det väl ingen anledning att tänka på det om det inte är så att man tänkt satsa på toppplaceringar i de höga klassera. Alla raser kan ju funka om man inte har för höga mål!

Problemet med friesern generelt är deras hjärtslagvolym koombinerqat med lungfunktionen som helt enkelt inte räcker till för alltför krävand eutgållighetsgrenar,

Men om de inte hade så höga och energikrävande rörelser skulle nog hjärtat och lungorna räcka till. ;)

fast bara för att det är en frieser så innebär det inte höga knärörelser.
även friesers rör sig olika, vissa har mer knä, vissa har det inte.

jovisst, självklart. Men rasen i sig - till skillnad från exempelvis arab eller många varmblod, som ofta har ett vägvinnande steg, får ta fler kliv per meter om man säger så... fast nu har inte jag heller ridit frieser (skulle GÄRNA vilja! :) Jag bara utgår från det jag ser och rasbeskrivningarna..
Det finns ju en anledning till varför araber ligger högst upp i distanslistorna och friesern anses passa till dressyr/akademiskt/körning.....

Men som sagt, alla sådana åsikter handlar ju om högre klasser. En frieser kan säkert klara sig lika bra i distans som en arab i dressyr eller ett varmblod i hoppning ;)

för kortare distanser klarar dom sig nog bra...
men jag tror lixom du att om man vill satsa så väljer man ngt annat.
arab/travarkorsningar ska väl vara ganska bra har jag hört?

suck..nej..
Det här problemet är -genetiskt-och har -inget-med knärörelser att göra.
Det har snarare med inavel att göra.Ni riktar in er på helt fel frågeställning.

knärörelsern aär olika höga för olika individer bla och har dessutom inte mdd själva -benlyftet-att göra utan man kan se på de som har benägenhet till den typen av rörelser att de är lite annorlunda byggda/musklade.

Tuigpaarden och welsh har tex inte samma problem med att stå ut med hetta,inte samma dåliga uthållighet och ijte samma könslighet.Inte heller lipizzaner,TWH,saddlebred osv.
jag begär inte att ni ska kunan detta,ni är inte genetiker(eller har tillgång till det som jag hade)menni bör inte stanna vid den första uppenbara frågeställnigne,för det här har heltandra aspekter.

det är ungefär som att säga att all aQH,Lipizzaner blir trötta i röven pga sin vinkling och därför inte kan ridas i form...

Jag har sett o arbetat med en -hel del-friesers båd ei sverige o ffa utomlands och de rör sig individuellt.
Jag har en egen med lite högre knärörelser och en med mer halvblodsrörelser och båda kanme dlätthet skritta ifrån vilket hbl som helst.samma sak i traven.

den ena har dessutom sådan vägvinnande galopp att det inte ens är kul.

Jag har ridit en hel del olika raser o QH får man ju anse vara en synnerligen effektivt byggd häst tex med muskler för explosivitet.
Ändå går en dell o"trampar upp o ner"helt fascinerande(de gör det naturellt alltså)

Även araber,men bara -vissa- har jag sett med "utrycksfulla" högre lyft i steget,vi harju ett mkt fint exemplar här på buke tex.

Men som sagt,det har med muskelfribrernas uppbyggnad kontra hjärtslagvolym,lungornas förmåga att anpassa sig,värmetålighet,effektiviteten hos mjälten osv att göra.

Senast ändrad:

okej... det där ger jag mig inte in på alls:crazy: Men för att svara trådskaparen så kan jag väl sammanfatta mina åsikter till:

Frieser till lättare distans, visst! Men ska du satsa så behövs med största trolighet ngt annat!

Tack för alla svar!
Jag bara spånar på vad som ska skrivas in i" Mål i framtiden" boken. Den är bra och ha när hösten kommer så man inte tappar gnistan. Ja starta i lättare distans ska vi kunna klara av..=)

Även om det naturligtvis inte går att förändra hästens förutsättningar så kan man hjälpa en häst med höga knälyft till ett något mer ekonomiskt steg med hjälp av balansering (skoning). Kanske ett tips inför distansdebuten?

För övrigt är det en fröjd att läsa T. Alsterfeldts inlägg, sista stycket sammanfattar det hela bra tycker jag.

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 183
Övr. Katt Som några av er kanske vet så gick våran älskade Sotis Skrotis Skrotnisse "Nisse" ur tiden för ett tag sedan nu. Han har lämnat ett...
2
Svar
23
· Visningar
1 270
Senast: miumiu
·
Skola & Jobb Det kan vara så att jag har jobb på gång som allt-i-allo/vaktmästare. Idag var jag där för andra gången och träffade killen som ska...
Svar
10
· Visningar
962
Senast: Cambrie
·
Övr. Barn Jag har blivit tillfrågad om jag vill bli fadder för min bästa kompis dotter som föddes i somras och tackade naturligtvis ja. Nu är det...
Svar
18
· Visningar
1 153
Senast: Malin_L
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka