Finns det någon godkänd hingst med små mjuka gångarter?

Sv: Finns det någon godkänd hingst med små mjuka gångarter?

Ringos mamma Njóla stod på Fors och gick på ridskolan där i många år och där syntes det tydligt varifrån Ringo och även Njáll från Fors fått sina halsar! Groooose hals!

/Malin

Jag menade inte att Ringo skulle ge handikapphästar utan att man kunde matcha fram fina bukskäckar ;)

Men jag har faktiskt inte sett några vuxna avkommor själv. Som individ var han väldigt smidig och rörlig som ung.

Ja hans barn måste ha norska papper, det går aldrig att rega en häst för svenskt pass med farfar okänd. Konstigt att det går i Norge förresten :confused:

Det kunne blitt mye fart og spenning i handicapridningen i allefall :rofl:

Jeg har lurt på det samme selv.Eneste jeg kan tenke meg er at de ville få et kjempeproblem med alle de Ringo-barna som allerede finnes..og at de kanskje derfor har gjort et unntak?:confused:

Når du snakker om "bukskäkkhester" hva med Skyggnir fra Ruaker? e.Glampi.
Han har jo ganske spesielle avtegn,er det noe slikt?

Är Ringo tillverkad på Island?

I den svenska stamboken finns en hingst med okänd far, Valur frá Braedratungu.

Ja Ringo är gjord på Island och man har inte kunnat hitta ngn pappa, den man trodde var det stämde inte med DNA.

Valurs avkommor kan inte heller regas, med undantag för dem som hann tillverkats "i god tro" när man trodde att man visste vem hans pappa var. Lite inkonsekvent kanske... En del av dem var fina faktiskt.

Kurre- ja både Glampi och Skyggnir har bukskäcksanlaget.

Så ta Ringo-hopper med bläs till Skyggnir :idea: :banana:

Jag har ridit många avkommor efter Mjölnir frá Dalbae. Han har gett utmärkta ridhästar med väl separerade gångarter som är super trevliga och roliga. Han själv har inte så stora rörelser men väldigt rena och stabila

Innan red jag ett sto efter Svalur också :) Hon har jättemjuka gångarter och är hur go som helst ! :rofl: men det kanske inte beror på pappan ?

Skyggnir er jo så tøff!!
Han var til salgs i fjor,vet ikke om noen kjøpte ham,men mener han sto meldt til et par tävlingar iår.

Det hadde varit noe gor den svenske aveln det...Tror det er mer fokus på farge hos dere.Her er det kun bevegelser og størrelse!

Ingers gamla Valur är en så där hopplös historia också där man letat och letat efter pappan men inte hittat vem det kunde vara. Antagligen någon unghingst som varit framme. Men han kastrerades väl, eller??? Min Surtla skulle ha varit e Esjar frá Holtsmúli. Men icke. Jag hade dock tur och fjärde hingsten vi kollade blodtypningen med stämde, Stígandi frá Hvolsvelli. Han var ju inte heller fy skam med 9 på både tölt och trav. Men om man nu prompt velat ha Ófeigurblod och istället får en ren Kólkuoshingst som far så är det ju lite skillnad. Men nu var det individen jag fastnade för och så är det med alla mina inköpta hästar och de tre återstående stona råkar alla ha just Kólkuosstam så jag antar att det är det som passar mig bäst... Det är också deras avkommor jag gillar bäst och sparar för egen del... Av de 10 islandshästar vi har kvar har 8 Kólkuosblod och 7 av dem har Bylur i stammen... Och jag väljer inte efter stam utan efter individ! Så något måste det vara!

Senast ändrad av en moderator:

Den danske hingsten GEISLI FRA SIGLA ger lättöltade avkommor som flyyyter fram! De är underbara! Visserligen ärver de ofta mkt temprament från mamman men pappas tölt är fortfarande med. Har själv en Geisliavkomma och hon har nog blivit lite fel inriden, så hon har fått en egen syn på all. Men jag känner till en till Geisliavkomma som är lugn, go och har den tölten som är en "once in a life"- upplevelse!

Okänd mor(mor)

*Trådkapning* :angel:

När ni nu ändå är inne på okända förfäder: att en fader kan vara okänd eller annan än den man trodde är väl en sak, men ston borde väl vara enklare att ha koll på? På min hästs regbevis är stamtavlan fullkomlig, men i det sprillans nya hästpasset (och WF) står modern Lipurtá frá Reykhólum e. Dreyri frá Álfsnesi, u. okänd. Är det vanligt med okända mödrar etc på Islandsfödda hästar?

En helt annan fråga: hur tar man reda på en hästs avkommor om inget står att hitta i WorldFengur (läs: varför ligger inte SIFs stamboksregister online på nätet som t ex Sveriges Shetlandssällskaps)? Kan man ringa direkt till SIF och fråga?

Har ridit två hästar efter Almur frá Laekjamoti. Mjuka gångarter och SUPER temperament.

Jag har ridit Álmur och även han har mjuka gångarter och supertemperament.

Åh Ringo! Jag red en avkomma till honom för några år sedan i värmland och blev hur kär som helst...

Sv: Okänd mor(mor)

Itchie skrev:
*Trådkapning* :angel:

När ni nu ändå är inne på okända förfäder: att en fader kan vara okänd eller annan än den man trodde är väl en sak, men ston borde väl vara enklare att ha koll på? På min hästs regbevis är stamtavlan fullkomlig, men i det sprillans nya hästpasset (och WF) står modern Lipurtá frá Reykhólum e. Dreyri frá Álfsnesi, u. okänd. Är det vanligt med okända mödrar etc på Islandsfödda hästar?

En helt annan fråga: hur tar man reda på en hästs avkommor om inget står att hitta i WorldFengur (läs: varför ligger inte SIFs stamboksregister online på nätet som t ex Sveriges Shetlandssällskaps)? Kan man ringa direkt till SIF och fråga?

Islänningar har så många hästar och ibland kan det vara så att man vet vilken hingst man använt ett år men glömmer bort vilket sto som är mamma till ett visst föl när man separerat fölen från stona. Var glad för att du vet hingsten, om den nu stämmer, det kan man ju inte heller vara 100 på. Vet de som köpt häst med stamtavla där varken mor eller far stämmer... Den nya stamtavlan blir okänd mor och far. Men det spelar ju inte så stor roll om den är islandsfödd, den får ju reggas som vanligt i Sverige och tävlas i alla fall samt användas i avel, i alla fall om det är ett sto. Märkligt eftersom en svenskfödd med stamtavla i generationer men där pappan inte är godkänd, hamnar i B-registret i Sverige... efter att man DNA-testat såväl mamma, pappa och avkomma så härstamningen och att det är renrasig islandshäst är bevisad. Men i alla andra länder finss inget B-register utan alla islandshästar har samma status och de följer de isländska reglerna... Suck!

Håller helt med att om nu SIF inte för in alla uppgifter i Worldfengur så borde man se till att ha den svenska stamboken tillgänglig på nätet. Jag stör mig också på att ägarregistreringen och status på om hästen lever eller är död, inte heller står/stämmer i många fall. Och det verka inte hjälpa att påpeka bristerna om en häst heller för jag har då aldrig sett något bli ändrat i Worldfengur efter att man påpekat en brist eller ett fel. Så jag har lagt ned det projeket... Telefontiden är visst bara en dag i veckan numera dessutom. Säkert jättelätt att komma fram där... Det var ju inte så enkelt innan ens! Servicen skule bli bättre med flytten men minskad telefontid tycker jag inte är en förbättring alls...

Senast ändrad av en moderator:

Fast Álmurs pappa hade inte samma lugna och trevliga temperament vad jag har sport. Men han har ju en mamma också. Vet inte så mycket om just Álmurs avkommor personligen men har bara hört gott om dem och Álmur hittills och funderade själv på att betäcka med honom. Men däremot har jag från känt folk på Island hört att andra hingstar efter Álmurs pappa också varit trevliga men att deras avkommor i sin tur i stor utsträckning haft lynne mer likt sin farfar, dvs inga familjehästar. Men det finns ju alltid ett sto i bilden också. Men egenskaper kan ju hoppa över en generation eller två.

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 543
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 516
Senast: Mia_R
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En kompis kontaktade mig och frågade om jag inte ville hänga med och rida tur på islandshäst. Först skrattade jag och sa att jag är för...
Svar
0
· Visningar
1 120
Senast: cassiopeja
·
Avel Nu har jag skrivit och raderat detta inlägget hur många gånger som helst... hjälp mig snälla. Jag har försökt läsa och jag har mailat...
2
Svar
30
· Visningar
4 298
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar