Finns det någon godkänd hingst med små mjuka gångarter?

D

diny

Vi började prata i stallet idag och kunde inte komma på någon så tänkte höra om det finns någon.
För det skulle vara roligt att kunna avla fram passande hästar för sådana som mig (har fibromyalgi och kan ha problem med en häst med större gångarter). Red ett sto e.Gassi fra Vorsabæ som hade perfekta gångarter när man hade riktigt ont. Om man jämförde med tävlinghästarna på gården så hade hon inte mkt till gångarter men mjukt och bekvämt var det.

Sv: Finns det någon godkänd hingst med små mjuka gångarter?

Frågan är om inte det är individuellt i alla fall till viss grad. Jag täningsrider en valack e: Gassi och han har inte det minsta mjuka gångarter. Enormt energisk, rätt stora rörelser och när han kommer upp i tölten och börjar jobba rejält är han direkt obekväm.

/Malin

Har tyvärr inte träffat någon annan e.Gassi så har inget att jämföra med och stoets mamma har mjuka gångarter själv.

Den mjukaste hästen gångartsmässigt jag ridit är en valack efter svalur 1010.
Han är så mjuk så mjuk i fyra gångarter, han har pass men ingen som används tror jag.
Har förövrigt ingen annan bild av svaluravkommor så hästen jag red kanske var ett undantag.

Stoet på min bild har honom som farfar. Hon har ganska mjuka gångarter men typiskt Svalur och Toti avkomma med mkt grisepass (vad jag har hört och läst i alla fall). När man får till hennes tölt så är den jättemjuk och man sitter nästan helt still. Hon har tagit några steg i riktig pass men vet inte hur bra så vi får se om den kommer att tas fram.

På Stormhestar kan du se fler Svaluravkommor på bild. Här har du en direktlänk till han: http://www.stormhestar.de/german/horse_view.asp?ID=2800 Om du går under Nachkommen så hittar du en lista med avkommor. Ganska många med bilder faktiskt.

Senast ändrad av en moderator:

Mammas Svalursto har också mjuka gångarter.

min pålle e efter Hrimnir från ödmården och har otroligt mjuka små gångarer men endå med ett fint steg.
men sen är han ca 126-130 så han är väldigt liten så jag rekomenderar att du får tag på en liten islanhäst de har oftast mindre gångarter och snabbare kvickarse steg som får rölserna att kännas mjuka.

Senast ändrad:

Håller med om att det nog är lättare att hitta en sådan häst med en lägre mankhöjd.

Som det verkar så går det inte att få tag på en godkänd hingst där man har oddsen på sin sida. Det vore roligt om man hade haft ekonomisk möjlighet att börja avla fram lämpliga "terapi/handikapp" hästar. Även fast jag själv är en tävlingsmänniska och gillar hästar med mkt vilja och rörelser så funkar inte det när man har som mest ont.

Islänningen är helt underbar som hästras och det optimala när man har riktigt ont är en pigg häst som helst väljer tölt och extremt mjuka gångarter.

Jag har sett en del unghästar efter Fönix från Lyraninge som rör sig som du beskriver. Fast han är rätt stor.

Vad gäller Svalur ger han ofta femgångare där det kan bli passbundna små rörelser om man inte vet hur man ska träna rätt från början.

Men de har inte alltid humör för att vara handikapphästar...

Gamle Odinn (nu död) gav en hel del starka robusta mjuka snälla hästar som skulle passat bra i handikappverksamhet.

Kanske är inte storleken på rörelserna så avgörande. Temperamentet och att traven inte är så stark utan att hästen föredrar tölt är viktigare. Lyften går alltid att rida ner :angel:

Min gamle tävlingsvalack som verkligen kan vifta på fötterna och vara helgalen om han vill :cool: är också en suverän handikapphäst, då går han och drar benen lite efter sig och fuskar lite med takten och skiter i att lyfta vackert - och ler i mjugg åt matte :p

Lagom lättja är ofta en bra egenskap hos en terapihäst, faktiskt. Om den tycker det är kul att få komma ut men också kul att få slippa slita och jobba järnet och blir nöjd med att lulla mjukt istället för att dansa högt kan man ju få ett intressant ömsesidigt utbyte av relationen :idea:

Vill ni ha tag på någon som verkligen är insatt i ämnet så leta upp Lillemor Bödker som i många många år drev Lillemorstallen i Oslo - med handikappridning på islandshäst.

Mitt blivande sto är ju efter Toti från Gategården (e.svalur) och är hon har inte direkt temperament för att passa som handikapphäst. Visst i paddock och om hon vaknat på rätt sida :D . Hon har mkt egen vilja (+ ranghög) och kan få för sig att springa in på stigar eller hoppa över en snödriva trots att man galopperar rakt fram. Det är väl det som är lite av hennes charm för hon kan vara väldigt mjuk och mysig där emellan.

"Islänningen är helt underbar som hästras och det optimala när man har riktigt ont är en pigg häst som helst väljer tölt och extremt mjuka gångarter."

den meningen stämde in på min pålle. men där du ska leta är nog den gamla typen av islänning kanke en läromästare från en turridning men den får inte gå o grisepassa ganska svårt o få tag på när ja tänker efter. men de brukar ha små rörelser=mjuk gång

Silverkedjan skrev:
Gamle Odinn (nu död) gav en hel del starka robusta mjuka snälla hästar som skulle passat bra i handikappverksamhet.
Jag känner tre Odinnavkommor. Två av dem har steg som inte är "handikappmjuka" och de har definitivt inte lynne för att vara terapi/handikapphästar...

Den tredje är dock en sådan du beskriver, snäll och mjuk.

Känns som att det finns rätt många Odinnavkommor, är du, trådskaparen, intresserad av dessa kan du ju kolla på www.hemmesta.nu, de ägde Odinn när han var i livet. Tror att de har en del till salu.

Min Faxi efter Fafnir från Alnö har bekväma gångarter. Väljer tölten och är mer eller mindre fyrtaktigt i alla gångarter. Extremt mjuk att rida.

Är inte ute efter någon ny häst men blev lite fundersam om det bara finns godkända hingstar av mer tävlingstyp.

marijaa skrev:
Jag känner tre Odinnavkommor. Två av dem har steg som inte är "handikappmjuka" och de har definitivt inte lynne för att vara terapi/handikapphästar...

Den tredje är dock en sådan du beskriver, snäll och mjuk.

Känns som att det finns rätt många Odinnavkommor, är du, trådskaparen, intresserad av dessa kan du ju kolla på www.hemmesta.nu, de ägde Odinn när han var i livet. Tror att de har en del till salu.

Jag tror inte att det är den Odinn som Tim menar.
Utan Oðinn frá Sauðarkróki som mitt sto är efter.

/Åsa

diny skrev:
Är inte ute efter någon ny häst men blev lite fundersam om det bara finns godkända hingstar av mer tävlingstyp.

Faxi är -inte- till salu om du trodde jag menade det. Försökte få fram att Fafnir från Alnö (godkänd hingst som jag nyligen fick veta inte lever längre) kanske gav hästar av den typen som du efterfrågade. Ledsen om jag uttryckte mig lite oklart.

Tack Kurre, vad fint de har fått det! Jag borde hälsat på men det är den där småbarnsbubblan som slåss med jobbet :o

Ringo är också en smidig hingst, synd att vi inte får använda honom i Sverige. Han har ett bukskäcksanlag :d

Bangsi, helt rätt jag menade "din" Odinn.

Har sett mange Ringo avkom her...og,vel,han hadde vel ikke vært førstevalget akkurat.

Det blir mye pass i de der. Og sterke,tunge,store...ikke spes smidige...

Men om man virkelig VIL ha Ringo,så er det vel fremdeles lov i Norge?
Så da kan man jo bedekke og registrere den som Norsk?

Han sto rett her borte sommeren det ble kjent at han ikke hadde noen pappa (vel,ikke hadde...ca,)
Det året hadde han INGEN hopper.
Også Ringo som var så enormt mye brukt før.Han som hadde ham var "jätteledsen".
Trodde han skulle tjene store penger...hi hi.

Men visst ser stedet vakkert ut?
Sånn skulle man hatt det...Drømme...

Silverkedjan skrev:
Bangsi, helt rätt jag menade "din" Odinn.

:o :o svårt att veta utan efternamn, men det kunde jag kanske anat, har lite svårt att se mitt vilddjur som handikapphäst :smirk:

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 543
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 516
Senast: Mia_R
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En kompis kontaktade mig och frågade om jag inte ville hänga med och rida tur på islandshäst. Först skrattade jag och sa att jag är för...
Svar
0
· Visningar
1 120
Senast: cassiopeja
·
Avel Nu har jag skrivit och raderat detta inlägget hur många gånger som helst... hjälp mig snälla. Jag har försökt läsa och jag har mailat...
2
Svar
30
· Visningar
4 298
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar