karamelldrottningen
Trådstartare
Ja vad säger ni? Finns det liv i rymden? Och om det nu finns det. Vad för liv?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vilket liv menar du då?Ja vad säger ni? Finns det liv i rymden? Och om det nu finns det. Vad för liv?
Fast det är ju som att stå vid stranden och titta ut över havet och säga, ”Nä du, valar, hajar, bläckfiskar och sånt, det är bara fantasier. För jag har aldrig sett nåt sånt.”Vilket liv menar du då?
Jag kände en gång en man som hade vigt sitt liv åt att lyssna efter radiovågor från rymden i jakten på andra civilisationer.
Arbetet utfördes som forskning på några av världens mest framstående Universitet.
Alltså ingen amatör.
Hans besvikelse var stor när han konstaterade att det inte finns något där ute.
Och dessutom så ska de finnas exakt samtidigt som oss, eller snarare, samtidigt som ljudvågorna träffar oss. De ljud vi hör idag från rymden är rätt långt tillbaka i tiden.Fast det är ju som att stå vid stranden och titta ut över havet och säga, ”Nä du, valar, hajar, bläckfiskar och sånt, det är bara fantasier. För jag har aldrig sett nåt sånt.”
Rymden är så stor, tiden är så lång, vi är fortfarande så otroligt primitiva. Liv, och civilisationer, finns säkerligen därute, men jag tror inte att vi någonsin kommer att kunna ”se” eller ”höra” dem pga dessa enorma avstånd.
Men, jag hörde ett medium på youtube häromdagen som med självklarhet deklarerade att vi kommer att få kontakt redan 2026! De är så klart redan här och det har hållits hemligt, men de vill visst inte vara hemliga längre
Det tror jag också på.Utan tvivel tror jag att där finns gott om liv. Mikrober, bakterier, vad de nu kallas. Intelligent liv med medvetande etc tror jag däremot kan vara sällsynt. Förutsättningarna för det är rätt extrema. Men - om universum är oändligt så spelar det ingen roll hur sällsynt det är - det kommer ändå att finnas.
Eller oändligt hög eftersom storleken är mer utsträckt (?) än tiden?Det tror jag också på.
Men den tidsepok som vi människor existerar, eller jorden för den delen är ju så minimal i förhållande till hela universum.
Sannolikheten för att intelligent liv utvecklas någonstans precis, exakt just som vi människor existerar, borde inte den vara väldigt låg?
Det var ju ett knepigt konstaterande att bli besviken över. För det är väldigt långt från den slutsats man kan dra över att forskning som lyssnat med olika fina radioteleskop, inte lyckats identifiera någon annan "civilisation". Det är nästan lite katastrofdåligt av en forskare att sätta sånt värde på sin egen forskning under ett kort människoliv.Vilket liv menar du då?
Jag kände en gång en man som hade vigt sitt liv åt att lyssna efter radiovågor från rymden i jakten på andra civilisationer.
Arbetet utfördes som forskning på några av världens mest framstående Universitet.
Alltså ingen amatör.
Jag tror att forskare ibland blir litet enkelspåriga.Det var ju ett knepigt konstaterande att bli besviken över. För det är väldigt långt från den slutsats man kan dra över att forskning som lyssnat med olika fina radioteleskop, inte lyckats identifiera någon annan "civilisation". Det är nästan lite katastrofdåligt av en forskare att sätta sånt värde på sin egen forskning under ett kort människoliv.
Allt talar för att det verkar mycket sannolikt.Ja vad säger ni? Finns det liv i rymden? Och om det nu finns det. Vad för liv?
Dark forest är kanske ingen orimlig fundering.Vilket liv menar du då?
Alltså ingen amatör.
Nu så är det här ju för ganska så länge sedan.Dark forest är kanske ingen orimlig fundering.
Men om det skulle vara så att det fanns flera civilisationer på vår utvecklingsnivå är det väl troligt att vi inte skulle höra varandra mellan galaxer.