Finns det liv i rymden?

Finns det liv i rymden?

  • Ja

    Röster: 94 96,9%
  • Nej

    Röster: 3 3,1%

  • Antal omröstningsdeltagare
    97
Eftersom att universum är på sätt och vis oändligt stort så ja, det lär finnas även andra former av liv än de vi känner till. Sannolikheten för att liv ska finnas på en planet eller annan kropp är mycket låg, men antalet chanser som finns kompenserar upp för det och lär se till att alla dessa potentiella möjligheter inträffar.

Utöver den matematiska förklaringen så har man hittat alla kvävebaser (adenin, guanin, cytosin, tymin) som bygger upp DNA på utomjordiska kroppar. Även uracil vilken finns i RNA har hittats på någon asteroid. Bara här finns ju en god start till liv, även om det krävs mer än så. Det känns också sannolikt att, som några hade kommit fram till, livet finns under ett tjockt lager med is och sannolikt i vatten som finns under isen, då jordens atmosfär är ganska speciell och ett lager is lär skydda samhället bra. Så det kanske inte går att se från rymden om en planet har en välutvecklat fauna.
 
Rent krasst behöver kanske för övrigt inte de eventuella tidigare livsformerna som inte kommer från LUCA vara utdöda, men vi har åtminstone inte hittat dem. Men så har vi ju inte heller hittat majoriteten av livet på den här planeten.

Jag tror det filosofiska problemet för mig störs av att alla skalor är aktiva eller existerar samtidigt, det handlar mer om vilket perspektiv man väljer och varför. Varför vill man definiera liv? För att beskriva en biologisk funktion eller en process i ett system, eller för att kategorisera de olika delarna av det systemet? Svaret på vad liv är kan bli något olika beroende på vad syftet med definitionen är.

Ja, det här är en jätteviktig poäng. Vi låter ofta allt för mycket ingå i "Liv", och det blir hopplöst att definiera. Det blir lättare att ha en diskussion om man avgränsar och förfinar frågeställningen.

(Svaret är 42, men vad är Frågan?)
 
Ja, det här är en jätteviktig poäng. Vi låter ofta allt för mycket ingå i "Liv", och det blir hopplöst att definiera. Det blir lättare att ha en diskussion om man avgränsar och förfinar frågeställningen.

(Svaret är 42, men vad är Frågan?)
Just därför kan jag tänka mig att det var intressant att få ett tvärvetenskapligt perspektiv på det! Det är väldigt brett och finns många utgångspunkter. Bara inom biologi kan jag spontant se minst tre olika synsätt på att definiera liv som alla har sina fördelar, beroende på om man med sin definition av "liv" tittar på till exempel astrobiologi, syntetisk biologi eller livets uppkomst, och vad man vill uppnå med en sådan definition.

Ingen definition - Det här låter säkert konstigt men när det gäller livets uppkomst på jorden finns det nog åtminstone rent filosofiskt nästan minst behov av att definiera liv, det kanske till och med är lite kontraproduktivt? Det man tittar på är väl främst övergången från kemiska till biologiska processer, och att dra en definitiv eller strikt gräns där mellan "levande" och "icke levande" kanske i slutändan blir lite som när vi har dragit gränsen mellan könen. Alltså ganska subjektivt och i grunden en förenkling av verkligheten. Och på ungefär samma sätt kanske vi nu står och väljer mellan "liv" och "inte liv", som om det vore en binär fråga, medan gränsen i verkligheten kan vara betydligt mindre skarp än vi tänker oss. Särskilt historiskt sett, då allt var smått kaos sett från dagens perspektiv. Behöver vi då absolut en binär modell för att förstå livets uppkomst på jorden eller räcker det med att utröna stegvisa skeenden utan att etikettera varje steg? Jag vet inte, kanske missar jag något uppenbart här men jag tycker nog sådär spontant att det inte verkar fullt nödvändigt att strikt definiera liv i just den frågan, åtminstone inte vad som är ett levande objekt, om man enbart ser på de rent historiska processerna som så småningom tog oss till dagens livsformer.

Liv som biologisk process - ovanstående för oss vidare till nästa grad av definition och exempelvis syntetisk biologi, som i stora delar verkar bygga på synen på liv som en strikt biologisk process eller funktion, och i mycket lägre grad behandlar frågan om levande objekt eller enskilt liv. Kanske har man till exempel fått till funktionen metabolism i ett artificiellt system, medan man saknar annat som också kan betraktas som en biologisk funktion hos "liv". Livet blir då antingen lite av en skala, där man kanske ser det som att man har x% "liv" i sitt system, eller som ett mer odefinierbart spektrum men som alltjämt kretsar kring vilka biologiska funktioner av "liv" som uppnås. Det är en ganska instrumentell syn på liv (och etiken kanske ibland säger att den riskerar att bli alltför instrumentell, särskilt när det så småningom eventuellt kan utvecklas till ett artificiellt biologiskt medvetande - då kanske man på riktigt konfronteras också med frågan om vad som är "ett liv"). Det kräver i egenskap av en process inte heller någon skarp definition kring vad som är ett levande objekt, för man beskriver eller efterliknar främst olika sätt att existera på. Skiljelinjen mellan funktionen och objektet är mestadels underförstådd, kanske på gott och ont. En anledning till att man ofta verkar klarar av att ha en såpass instrumentell syn inriktad på funktion i syntetisk biologi är väl också att man har en väldigt tydlig förlaga eller ett referenssystem - jordiskt liv med färdiga processer att hämta inspiration från.

Liv som koncept, biologisk process eller levande objekt - När det kommer till astrobiologi däremot har man ju inte riktigt samma tydliga referenssystem, för man vet inte längre exakt hur förutsättningarna för processer jämförbara med det vi kallar liv faktiskt är på en helt annan plats i rymden. Här börjar det kanske bli ännu mer användbart med en definition av liv som skiljer på biologisk funktion och på ett levande objekt. Jag skulle åtminstone spontant argumentera för den särskiljningen. Har det levande objektet i rymden till exempel alla eller samma biologiska funktioner som livet på jorden? Som du mfl varit inne på, här riskerar listor över vad som är karakteristiskt för "livet" att bli ännu mer ofullständiga än vad de är på jorden, i värsta fall missvisande. Här måste man kanske som ni tog upp tänka lite utanför boxen och se på "liv" utifrån andra grunder eller system. Då kommer man också väldigt lätt in på definitioner av liv som rör just det övergripande konceptet, vad som utgör livet som fenomen och hur det utomjordiska livet kan likna respektive skilja sig från både levande objekt på jorden och deras biologiska funktioner. Här börjar det bli en poäng att verkligen definiera vad för slags liv man letar efter, samtidigt som man måste vara öppen för att det kanske inte är vad man först tror.

Ursäkta långt, lämnar tråden där tror jag.
 
Senast ändrad:
Det har hänt otroligt mycket inom biologin de senaste 30 åren (när jag läste fanns inte arkéer och man visste vad svampar var. Inget kunde leva vid temperaturer över 100 grader C). Och fysiken (tidvattenkrafter som energikälla). och geologin (på Europa - finns kryovulkanism)

Jag skulle inte bli förvånad om det finns enklare livsformer på någon av Saturnus, Uranus eller Neptunus månar. Io eller Europa är väl låg oddsarna.
 
Arkea döpta efter vår mytologi är en av de senaste grejerna! Otroligt spännande.

https://www.nature.com/articles/nature21031

Current data support scenarios in which an archaeal host cell and an alphaproteobacterial (mitochondrial) endosymbiont merged together, resulting in the first eukaryotic cell. The host cell is related to Lokiarchaeota, an archaeal phylum with many eukaryotic features. The emergence of the structural complexity that characterizes eukaryotic cells remains unclear. Here we describe the ‘Asgard’ superphylum, a group of uncultivated archaea that, as well as Lokiarchaeota, includes Thor-, Odin- and Heimdallarchaeota.
 
Nej precis, inom astrobiologin kollar man på olika möjliga modeller, men ändå ganska "inom lådan".

Istället för bara syre, så kollar man på andra gaser - men man förutsätter ändå att den funktionen ska finnas.

Istället för vatten, så kollar på man på andra ämnen som kan vara flytande - men man antar att det ska behövas en vätska.

Och om vi ska kolla på Venus, så kanske vi verkligen måste bända hjärnan runt hur hela organism-konceptet skulle se ut i en biotop som är långt upp i atmosfären. Kanske är det inte ens rimligt att anta cell-liknande gränser?

Och om vi lyckas tänka utanför lådan, vad innebär det här på jorden egentligen? Kan vi betrakta ekosystem som 1 enhet av liv? Är hela planeten 1 enhet av liv? Hur litet, hur stort, hur avgränsat? Vad är egentligen liv?

(Jag läste en jättebra tvärvetenskaplig kurs på uni i våras, kan rekommenderas, "Vad är livet?")
Sci fi litteraturen tänker ofta utanför lådan på många olika sätt, som tex kiselbaserat liv osv. Sci Fi och vetenskap har ett visst utbyte och inspirerar varandra. Så jag tror inte det är en jätterisk att vetenskapen skulle missa att tänka utanför en låda som vi inte alla sitter fast i. Författare brukar ju ändå vara bland de allra bästa utanförlådantänkarna vi har.
 
Sci fi litteraturen tänker ofta utanför lådan på många olika sätt, som tex kiselbaserat liv osv. Sci Fi och vetenskap har ett visst utbyte och inspirerar varandra. Så jag tror inte det är en jätterisk att vetenskapen skulle missa att tänka utanför en låda som vi inte alla sitter fast i. Författare brukar ju ändå vara bland de allra bästa utanförlådantänkarna vi har.

Sci-fi är inuti samma låda, annars säljer det inte. Kiselbaserat liv är ett exempel på en idé som kom från vetenskapen till sci-fi och inte tvärtom, men den är ändå inom samma låda - vi letar efter jordliknande liv. Vi har en sample size som är n = 1 (jag ogillar det mesta andra snubben skrev men i just det har han en god poäng). Men oftast så är det ju antropomorfiska aliens i sci-fi vilken är i en ännu snävare låda.

Att tänka helt utanför vår låda är eventuellt omöjligt, helt enkelt för att vår hjärna är en del av lådan - vår kognitiva bias är inbyggd.

Eller så är det snudd på omöjligt eftersom varje förslag som är för långt utanför blir nedslaget som nonsens, pseudovetenskapligt, politiskt hotfullt, eller liknande.
 
Sci-fi är inuti samma låda, annars säljer det inte. Kiselbaserat liv är ett exempel på en idé som kom från vetenskapen till sci-fi och inte tvärtom, men den är ändå inom samma låda - vi letar efter jordliknande liv. Vi har en sample size som är n = 1 (jag ogillar det mesta andra snubben skrev men i just det har han en god poäng). Men oftast så är det ju antropomorfiska aliens i sci-fi vilken är i en ännu snävare låda.

Att tänka helt utanför vår låda är eventuellt omöjligt, helt enkelt för att vår hjärna är en del av lådan - vår kognitiva bias är inbyggd.

Eller så är det snudd på omöjligt eftersom varje förslag som är för långt utanför blir nedslaget som nonsens, pseudovetenskapligt, politiskt hotfullt, eller liknande.
Vilket jag skriver ;) De kan tänka utanför lådan -om det inte är den låda vi alla sitter i.

Utanför den lådan kommer du inte hitta någon människa som kan tänka.
 
Vilket jag skriver ;) De kan tänka utanför lådan -om det inte är den låda vi alla sitter i.

Utanför den lådan kommer du inte hitta någon människa som kan tänka.

Men kiselbaserat är ju bara för att det är grundämnet som teoretiskt kan ha liknande funktioner som kol.

Och det jag försöker påpeka är att det kanske inte är rimligt att anta att "icke-jordliv" skulle vara såpass likt jordliv att det fungerar på det viset.

Det är ju nämligen så att ämnena som sen blev byggstenar eller byggställningar till liv, verkar till stor del ha kommit från andra delar av rymden. "Jordliv" är kanske inte en sort som är exklusivt till jorden, vi kanske snarare ska kalla det för Liv 1. Och byggstenarna i Liv 1 har vi faktiskt redan hittat på många andra ställen än just jorden. Dom verkar faktiskt vara väldigt vanliga i det här universumet.

Ska vi lyckas hitta något som är Liv 2, så måste vi rucka på ramarna rejält. Tänka på andra dimensioner, kanske andra universum. Det är väldigt svårt.
 
Men kiselbaserat är ju bara för att det är grundämnet som teoretiskt kan ha liknande funktioner som kol.

Och det jag försöker påpeka är att det kanske inte är rimligt att anta att "icke-jordliv" skulle vara såpass likt jordliv att det fungerar på det viset.

Det är ju nämligen så att ämnena som sen blev byggstenar eller byggställningar till liv, verkar till stor del ha kommit från andra delar av rymden. "Jordliv" är kanske inte en sort som är exklusivt till jorden, vi kanske snarare ska kalla det för Liv 1. Och byggstenarna i Liv 1 har vi faktiskt redan hittat på många andra ställen än just jorden. Dom verkar faktiskt vara väldigt vanliga i det här universumet.

Ska vi lyckas hitta något som är Liv 2, så måste vi rucka på ramarna rejält. Tänka på andra dimensioner, kanske andra universum. Det är väldigt svårt.
Jo men jag tror inte våra forskare och författare är sämre förspända än någon annan att göra det. t.
 
Ja absolut. Både mer och mindre avancerade livsformer. Eftersom universum är oändligt och mönster bara kan upprepas ett visst antal gånger finns det även en sannolikhet för att det finns liv som är precis som du och jag där ute.
Jag tror absolut inte heller att de livsformer som finns där ute behöver ha i närheten av samma förutsättningar för liv som vad vi har.
 
Jo men jag tror inte våra forskare och författare är sämre förspända än någon annan att göra det. t.

Forskare och filosofer, är väl snarare de som är aktiva inom astrobiologi.

Författare kan vem som helst vara.

Men det här är en tankenöt som är utmärkt till "crowdscience", förutsatt att man går några grundläggande kurser i hur livet fungerar på vårt jordklot.

Ju fler hjärnor desto bättre :).
 
Forskare och filosofer, är väl snarare de som är aktiva inom astrobiologi.

Författare kan vem som helst vara.

Men det här är en tankenöt som är utmärkt till "crowdscience", förutsatt att man går några grundläggande kurser i hur livet fungerar på vårt jordklot.

Ju fler hjärnor desto bättre :).
Hur är det inte en fördel att vem som helst kan vara författare? :)
Men jag är lite osäker på vad vi diskuterar längre. Jag anser bara inte att "forskarna" är så "dumma" som antogs i tråden. Om du är bättre än de är på ämnet så får du skriva till dem eller något :)
 
Hur är det inte en fördel att vem som helst kan vara författare? :)
Men jag är lite osäker på vad vi diskuterar längre. Jag anser bara inte att "forskarna" är så "dumma" som antogs i tråden. Om du är bättre än de är på ämnet så får du skriva till dem eller något :)

Jag tror du missförstår vad det är jag diskuterar (jag har själv läst unikurser i biologi, astrobiologi, filosofi, med mera, och ja jag har kommunicerat med forskare på området).

Frågan om liv utanför jorden är otroligt komplex, går inte att avgränsa till 1 fält, och när man verkligen börjar gräva i det filosofiskt barkar det raskt iväg från den kända fysiken. Schrödinger själv skrev en berömd uppsats om hur frågan om vad liv är leder till behovet av New Physics / ett paradigmskifte, något vi 100 år senare inte är överens om hur det kan se ut.

Så trådstarten, "finns det liv i rymden", är en så stor fråga att det inte ens går att svara vetenskapligt på det, egentligen enbart filosofiskt. Vi hamnar direkt i området "tro" istället för "vetenskap", eftersom vetenskapen ännu brottas med att överhuvudtaget få någon rätsida på var gränserna för liv går här på jorden.

Som jag skrev i ett tidigare inlägg, jag gillar Schrödinger, Iris Fry, och Tibor Gantis takes på ämnet.
 
Jag tror du missförstår vad det är jag diskuterar (jag har själv läst unikurser i biologi, astrobiologi, filosofi, med mera, och ja jag har kommunicerat med forskare på området).

Frågan om liv utanför jorden är otroligt komplex, går inte att avgränsa till 1 fält, och när man verkligen börjar gräva i det filosofiskt barkar det raskt iväg från den kända fysiken. Schrödinger själv skrev en berömd uppsats om hur frågan om vad liv är leder till behovet av New Physics / ett paradigmskifte, något vi 100 år senare inte är överens om hur det kan se ut.

Så trådstarten, "finns det liv i rymden", är en så stor fråga att det inte ens går att svara vetenskapligt på det, egentligen enbart filosofiskt. Vi hamnar direkt i området "tro" istället för "vetenskap", eftersom vetenskapen ännu brottas med att överhuvudtaget få någon rätsida på var gränserna för liv går här på jorden.

Som jag skrev i ett tidigare inlägg, jag gillar Schrödinger, Iris Fry, och Tibor Gantis takes på ämnet.
Ja antagligen, jag är mer på logiska nivån att det sannolikt finns liv i rymden. Är inte i essens speciellt intresserad av att någon hittar det om det är intelligent..
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Hästnyheter Är du hemma under sportlovet? Då finns det massor att göra i Vallentuna. Utforska rymden på kulturhuset, gosa med djur eller vintersporta.
Svar
0
· Visningar
248
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Jag måste för första gången i mitt liv skriva ett CV och det går rätt dåligt. Problemet är att jag arbetat på mina arbetsplatser väldigt...
Svar
16
· Visningar
754
Skola & Jobb Jag vet inte om det är för att jag blivit gammal, det har varit den mest tragiska semesterperioden ever, eller om jag verkligen bara...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 231
Senast: Inte_Ung
·
Relationer Det har börjat störa mig hur svårt jag har för att be andra människor om saker och ting. Det kan handla om allt från att jag säger...
Svar
12
· Visningar
920
Senast: Tuvstarr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp