Finns det liv i rymden?

Finns det liv i rymden?

  • Ja

    Röster: 94 96,9%
  • Nej

    Röster: 3 3,1%

  • Antal omröstningsdeltagare
    97
Ja, vi vet ju att det finns liv på minst 1 planet i rymden.

Och dessutom finns det människor och diverse rymdskrot med bakterier på flygandes runt jorden.

Sen så tillhör jag också de som ser på evolutionen här på jorden som en del av ett kontinuum av ökande komplexitet som började vid big bang, och det är ganska osannolikt att liv (som dock är ett väldigt svårdefinierat koncept) enbart skulle vara isolerat till just denna rymdsten.

Det är så svårt att dra gränsen för vad liv är att det faktiskt blir enklast att bara se det som att allt är en del av "livet".

Som lästips i ämnet vill jag nämna Iris Fry, Tibor Ganti, och såklart Schrödinger.
 
Ja vad säger ni? Finns det liv i rymden? Och om det nu finns det. Vad för liv?
Vilket liv menar du då?
Jag kände en gång en man som hade vigt sitt liv åt att lyssna efter radiovågor från rymden i jakten på andra civilisationer.
Arbetet utfördes som forskning på några av världens mest framstående Universitet.
Alltså ingen amatör.
Hans besvikelse var stor när han konstaterade att det inte finns något där ute.
 
Med tanke på mängden solsystem och mängden planeter så vore det närmast konstigt om det inte fanns liv ute i rymden, jorden kan inte vara den enda planeten som fått förutsättningarna för liv sett till avstånd från solen och allt vad det är liksom.

Sen tror jag inte att det är ufon och silverfärgade aliens med tefatsögon däremot. Men bakterier, djur, nånting. Intelligent i våra mått mätt, kanske. Hur långt utvecklingen hunnit gå lär rimligtvis variera från planet till planet alldeles oavsett.
 
Med tanke på att universum både är oändligt och fortfarande expanderar, tycker jag att det verkar väldigt osannolikt att någon form av liv bara skulle uppstå just här på vår planet. Rent logiskt tycker jag att det borde vara självklart att det finns liv även på andra platser i universum.
 
Vilket liv menar du då?
Jag kände en gång en man som hade vigt sitt liv åt att lyssna efter radiovågor från rymden i jakten på andra civilisationer.
Arbetet utfördes som forskning på några av världens mest framstående Universitet.
Alltså ingen amatör.
Hans besvikelse var stor när han konstaterade att det inte finns något där ute.
Fast det är ju som att stå vid stranden och titta ut över havet och säga, ”Nä du, valar, hajar, bläckfiskar och sånt, det är bara fantasier. För jag har aldrig sett nåt sånt.”

Rymden är så stor, tiden är så lång, vi är fortfarande så otroligt primitiva. Liv, och civilisationer, finns säkerligen därute, men jag tror inte att vi någonsin kommer att kunna ”se” eller ”höra” dem pga dessa enorma avstånd.

Men, jag hörde ett medium på youtube häromdagen som med självklarhet deklarerade att vi kommer att få kontakt redan 2026! De är så klart redan här och det har hållits hemligt, men de vill visst inte vara hemliga längre :D
 
Utan tvivel tror jag att där finns gott om liv. Mikrober, bakterier, vad de nu kallas. Intelligent liv med medvetande etc tror jag däremot kan vara sällsynt. Förutsättningarna för det är rätt extrema. Men - om universum är oändligt så spelar det ingen roll hur sällsynt det är - det kommer ändå att finnas.
 
Fast det är ju som att stå vid stranden och titta ut över havet och säga, ”Nä du, valar, hajar, bläckfiskar och sånt, det är bara fantasier. För jag har aldrig sett nåt sånt.”

Rymden är så stor, tiden är så lång, vi är fortfarande så otroligt primitiva. Liv, och civilisationer, finns säkerligen därute, men jag tror inte att vi någonsin kommer att kunna ”se” eller ”höra” dem pga dessa enorma avstånd.

Men, jag hörde ett medium på youtube häromdagen som med självklarhet deklarerade att vi kommer att få kontakt redan 2026! De är så klart redan här och det har hållits hemligt, men de vill visst inte vara hemliga längre :D
Och dessutom så ska de finnas exakt samtidigt som oss, eller snarare, samtidigt som ljudvågorna träffar oss. De ljud vi hör idag från rymden är rätt långt tillbaka i tiden.

KL*

Jag har för mig att jag har sett på dokumentärer där man har följt forskare som har letat efter livets uppkomst på jorden. Där kom man fram till att livet har uppstått på många olika platser på jorden, och att det därmed inte är någon isolerad händelse. Slutsatsen var att kan det bli liv så verkar det som att det blir liv.

Vilket får åtminstone mig att tänka att det måste finnas liv där ute, på andra planeter. Sen är frågan hur det ser ut, hur avancerat det är osv osv.

Men att det inte skulle finnas liv där ute i någon form är otänkbart med tanke på hur många planeter det finns.
 
Utan tvivel tror jag att där finns gott om liv. Mikrober, bakterier, vad de nu kallas. Intelligent liv med medvetande etc tror jag däremot kan vara sällsynt. Förutsättningarna för det är rätt extrema. Men - om universum är oändligt så spelar det ingen roll hur sällsynt det är - det kommer ändå att finnas.
Det tror jag också på.
Men den tidsepok som vi människor existerar, eller jorden för den delen är ju så minimal i förhållande till hela universum.
Sannolikheten för att intelligent liv utvecklas någonstans precis, exakt just som vi människor existerar, borde inte den vara väldigt låg?
 
Vilket liv menar du då?
Jag kände en gång en man som hade vigt sitt liv åt att lyssna efter radiovågor från rymden i jakten på andra civilisationer.
Arbetet utfördes som forskning på några av världens mest framstående Universitet.
Alltså ingen amatör.
Hans besvikelse var stor när han konstaterade att det inte finns något där ute.
Det var ju ett knepigt konstaterande att bli besviken över. För det är väldigt långt från den slutsats man kan dra över att forskning som lyssnat med olika fina radioteleskop, inte lyckats identifiera någon annan "civilisation". Det är nästan lite katastrofdåligt av en forskare att sätta sånt värde på sin egen forskning under ett kort människoliv.
 
Det var ju ett knepigt konstaterande att bli besviken över. För det är väldigt långt från den slutsats man kan dra över att forskning som lyssnat med olika fina radioteleskop, inte lyckats identifiera någon annan "civilisation". Det är nästan lite katastrofdåligt av en forskare att sätta sånt värde på sin egen forskning under ett kort människoliv.
Jag tror att forskare ibland blir litet enkelspåriga.
Och det kanske behövs om man skall ha tålamodet att lyssna på radiosignaler från rymden i en herrans massa år.
Han var däremot en hejare på att spela gitarr och steeldrum.
 
Vilket liv menar du då?
Jag kände en gång en man som hade vigt sitt liv åt att lyssna efter radiovågor från rymden i jakten på andra civilisationer.
Arbetet utfördes som forskning på några av världens mest framstående Universitet.
Alltså ingen amatör.
Hans besvikelse var stor när han konstaterade att det inte finns något där ute.
Dark forest är kanske ingen orimlig fundering.
Men om det skulle vara så att det fanns flera civilisationer på vår utvecklingsnivå är det väl troligt att vi inte skulle höra varandra mellan galaxer.
 
Dark forest är kanske ingen orimlig fundering.
Men om det skulle vara så att det fanns flera civilisationer på vår utvecklingsnivå är det väl troligt att vi inte skulle höra varandra mellan galaxer.
Nu så är det här ju för ganska så länge sedan.
Över 60 år sedan.
Man vet mer nu än då.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Hästnyheter Är du hemma under sportlovet? Då finns det massor att göra i Vallentuna. Utforska rymden på kulturhuset, gosa med djur eller vintersporta.
Svar
0
· Visningar
248
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Jag måste för första gången i mitt liv skriva ett CV och det går rätt dåligt. Problemet är att jag arbetat på mina arbetsplatser väldigt...
Svar
16
· Visningar
754
Skola & Jobb Jag vet inte om det är för att jag blivit gammal, det har varit den mest tragiska semesterperioden ever, eller om jag verkligen bara...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 231
Senast: Inte_Ung
·
Relationer Det har börjat störa mig hur svårt jag har för att be andra människor om saker och ting. Det kan handla om allt från att jag säger...
Svar
12
· Visningar
920
Senast: Tuvstarr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp