Finns det långa grimskaft?

Martina_m

Trådstartare
Är det bara jag som tycker att grimskaften är alldeles för korta?
Tycker att 2 m är ganska snålt, skulle vilja ha 3,5 m iaf.

Visst 2 m räcker gott o väl när hästen bara lunkar bredvid, men skulle hästen hoppa iväg, stegra sig eller något sådant, kan det vara bra att ha liiite till att hålla i.

Och min häst råkar bli så ^^ när han är pigg och spänd. Även om han oftast är lugn och lunkar bredvid.

Vad tycker ni är lagom långt?
Brukar ni använda longerlina när ni är ute o går med hästen, eller har ni grimskaft?
Finns det longerlinor i bomull, sånt som ser ut som ett långt bomullsgrimskaft, alltså inte i det nylonbandet eller vad det är som det brukar vara (bild).

Sv: Finns det långa grimskaft?

Någonstans ska det finns lite längre grimskat har iaf ett på 3,5 m men kommer inte ihåg var jag köpt det. Brukar ha longerlina och handskar när jag är ute och går med min häst.:)

ja 2 m kan vara lite kort om man vill ut och gå med sin häst ifall det skulle hända nått.. men vill du ha ett lite längre så har h**ks ett så kallat ledrep som är 3.5 m och en vävd longerlina så den bränner inte i händerna på samma sätt.. hoppas det var till någon hjälp.. :D

Ledrep är rätt vanligt förekommande inom bland annat NH och är ett långt grimskaft med liten läderflärp i slutet. Jag använder inte grimskaft utan bara ledrep just eftersom det känns säkrare. Mitt är 4 m långt, alldeles perfekt!

P5173186.jpg

Kan också kallas arbetsrep. Kika i westernbutiker, där brukar finnas lite olika längder. Personligen tycker jag longerlina är lite för lång och har sällan rätt tyngd. Tror att jag köpt något längre grimskaft på hööks oxå, kika bland westerngrejerna där.

3horses har ett grimskaft som är 4m långt. Kolla hos någon som tillhör kedjan "riktig ridsportbutik" :)

jag köpte bara här om dan ett "vanligt" grimskaft som är 3½ m bra mycket tjockare än de andra vanliga, annars finns det ju arbetsrep, man kan lätt göra dom själv eller köpa, finns i de flesta westernbutiker som sagt ovan. Jag köpte bara ett båtrep på 4½ meter, mycket billigare än de i hästaffärerna :)

Jag splitsar mina egna i hamparep. Då kan jag välja längd själv. Vill ha minst 3 meter. När jag är ute och går med hästen har jag ett på 4,5 meter.

Finns ledrep i bomull, som ser ut som vanliga grimskaft, men är 3,5 eller 5m (kommer inte ihåg vilket :o). Funkar helt ok om man ska använda dem som vanliga grimskaft, sas. Finns bl.a. på H**ks.

*kl*

Så det är på westernavdelningarna som jag ska leta på :laugh:!!

De flesta som skrivit har ca 4 m när det är ute och går med hästen. Tycker ni det är lagom eller föredrar ni något längre/kortare?

jag brukar använda de som är 3-4m tycker de är super!
vet att Källqvists har iaf 3meters... köpte ett i lokala travshopen häromdagen, jättetrevliga grimskaft...

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i... 3 4 5
Svar
81
· Visningar
14 199
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
28 807
Senast: lizzie
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader... 2
Svar
22
· Visningar
7 012
Senast: yamyam
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag... 2
Svar
33
· Visningar
8 308
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka