Finns det inga bra selar till Rockards längre?

T

tretjak

Jag ska börja köra med vår shettis inom kort och har införskaffat rockarden och även en sele som jag köpt beg osedd, och den var naturligtvis värdelös...Jag ville ha en däckel m järn i men detta var en mkt sladdrig variant på däckel.

Har kört och tävlat i ponnytrav för många år sedan och känner mig därför mera hemma med travsele än med selar m baksele och draglinor m m. Alla verkar ha draglinor och svängel, funkar det inte längre att köra med travsele el möjligen sk giggsele och rockard?
Är det nån som kan hjälpa en gammal kvinna att reda ut begreppen lite? Och kanske tipsa om var man kan köpa travselar? Det finns ju inga butiker någonstans!
:confused:

Sv: Finns det inga bra selar till Rockards längre?

Klart att det GÅR att köra utan svänglar och draglinor, folk gör det ju. Men frågan är hur bra hästen kommer att känna sig efter flera års dragande.Beroende på hur tungt och ofta man har kört.
Man kan ju jämföra lite med hur det skulle kännas själv att t.ex gå flera mil med en snedlastad ryggsäck på sig varje dag.
En gigg sele har förresten draglinor.

Men om du nu hemskt gärna vill ha en travsele så kan du ju ta kontakt med närmaste travbana som har Lars Biderman travshop. De har sätet i Eskilstuna och kan tala om när deras övriga butiker i landet har öppet.

Senast ändrad av en moderator:

Tack för ditt svar! Jag var inne på Bidermans hemsida men blev inte riktigt klok på den :o Jag får nog ringa dem istället och höra...

Jaha då var Giggsele inte att tänka på eftersom man har svängel o linor där med. Anledningen att jag är lite motvillig är nog att jag känner mig hemma med travselarna och jag har aldrig varit särkilt glad för en massa linor o remmar på hästarna! Jag tänker lite på att OM något händer så är där fler saker att trassla in sig i... :crazy:
Jag tränade våra små russ och tävlade ganska länge och märkte aldrig av att de fick förslitningar av att tränas i travsele faktiskt. Varken rockarden eller sulkyn väger ju särskilt mycket, nu talar vi rockards med moped/crosshjul inte bildäck. Det kanske är mer i "er" värld, med dessa stora fina (och lite tyngre)vagnar som används i körning som man måste ha den typen av utrustning?

Hur som helst, tack för snabbt svar, och jag letar vidare efter butik! :bow: :bow: :bow:

Även travselar ska köras med draglinor förutom i lopp/snabbjobb på bana. Travet använder oftast (drag)linor och rullar/trissor, istället för svängel.

Då måste du använda en kort bredbrösta, och komplettera gärna med baksele för hästens skull. Ska du köpa en travdäckel så köp en med bred anläggningsyta, järn i däckeln o gott om plats för manken.
en bra travsele
10210a.jpg

och bröstan ..
11307a.jpg

och bakselen
baksele.jpg

sen är det väl bara hästen kvar!

/jenny

tretjak skrev:
Tack för ditt svar! Jag var inne på Bidermans hemsida men blev inte riktigt klok på den :o Jag får nog ringa dem istället och höra...

Jaha då var Giggsele inte att tänka på eftersom man har svängel o linor där med. Anledningen att jag är lite motvillig är nog att jag känner mig hemma med travselarna och jag har aldrig varit särkilt glad för en massa linor o remmar på hästarna! Jag tänker lite på att OM något händer så är där fler saker att trassla in sig i... :crazy:
Jag tränade våra små russ och tävlade ganska länge och märkte aldrig av att de fick förslitningar av att tränas i travsele faktiskt. Varken rockarden eller sulkyn väger ju särskilt mycket, nu talar vi rockards med moped/crosshjul inte bildäck. Det kanske är mer i "er" värld, med dessa stora fina (och lite tyngre)vagnar som används i körning som man måste ha den typen av utrustning?

Hur som helst, tack för snabbt svar, och jag letar vidare efter butik! :bow: :bow: :bow:

tråkigt att du känner så, hoppas jag kan omvända dig. Speciellt om du ska sitta bakom en shettis. Då vill du väl underlätta så mycket som möjligt?

Du använder ju bara brösta och linor istället för förbygel, Inget att trassla in sig i om hästen är inkörd. Tänk över det, även om det är nya grejer så lönar det sig nog att skaffa en bra utrustning till ponnyn och det har väl aldrig skadat någon att lära sig något nytt?
/jenny

Du vet det tar tid att lära gamla hundar att sitta... :smirk:

Får nog gå en kurs. Vi hade aldrig draglinor förr på travarna OM du inte menar långbröstat för det använde vi alltid. Det satt ju inte i någon svängel utan det fäste man längst bak på skakeln där det fanns en knopp. Vi hade först en ögla som fästes i vagnen, runt denna virades en skakelrem som är en kortare lös rem, över alltihopa hade vi sen långbröstan. Däckeln var alltid stadig och med järnstomme, precis som en bra tömkörningsgjord. Den selen jag köpte på Nätet hade en väldigt mjuk däckel i mitt tycke, en kort brösta som jag inte begriper mig på plus en rem till som verkar vara till för att sitta över däckeln på något sätt... :o

Du kanske kan bringa ljus över det hela? Sen lovar jag att ev lära mig mer om svänglar och draglinor! :bow:

hehe..jag misstänker att du hittat en sån här!
6008.jpg

kan det stämma? Den är inte gjord för körning kan man säga, snarare en runda om året, och är ett biligare alternativ. Lurar många att tro att de köpt en sele. inklusive mej!

Långbröstan var ju en sorts draglina, fast med mycket mindre rörlighet än en svängel ger för bogarna. Långbröstan har jag inte sett hos nåt proffsstall jag varit hos utan det har varit linor och trissor eller bara förbygel.

Ta gärna ett kort o skicka in på din sele, det kan ju vara något bättre än en skitsele.
och är det en skitsele, så kan du köra shettis med den, men komplettera med draglinor, baksele och sen kan du även försöka komplettera med ett egentillverkat skakelfäste högre upp. Så får du ju en vanlig sele. Som kan se ut ungefär såhär:

Ponny3.jpg
vill du verkligen känna att du köpt en bra sele, köp tärnsjös ponnysele :) oj, var det reklam..nä, en konstaterande.

Jag har letat efter en beg Tärnsjö travsele till shetland men de två som jag hittade var sålda typ en minut efter utsatt annons!

Var inne på Tärnsjös sida i går men hittade helt plötsligt inte några travselar till ponny och jag är säker på att de fanns där förra gången?!

Min sele är inte riktigt en sån som är på bilden, den är ännu sämre , en sån hade jag när jag tömkörde. Denna jag köpte på nätet är en travsele men däckeln saknar järnstomme, den ser nästan hemgjord ut. Åh vad jag ångrar att jag bara gav bort mina gamla travgrejer! Tack för alla tips o bilder, hojta gärna till om du får nys om beg bra travselar t shettis! Jag har lagt ut en krok på travsidan med! :bow:

Du känner inte att du vill köpa en riktig sele, som du kan dra rockard och annat tungt med? tärnsjö tar 7000 för sin sele och shettisshoppen har fina selar för 2500! Då får du en riktig dragsele som är gjord för att jobba i, istället för en travsele som oftast har dålig hård/smal däckel, fasta skakelöglor, ingen brösta och inga draglinor/baksele till. För draglinor och baksele är ett måste om du vill att hästen ska gilla att dra.
/jenny

Liknande trådar

Körning Har ju fått hem en minishettis på foder för obestämd tid (1-2 år minst) och ska börja köra! Har provat både tömköra och med vagn och...
Svar
8
· Visningar
2 212
Senast: Vogue
·
Körning Jag har scannat av begagnatmarknaden i veckor och nu ger jag upp, det får bli nytt istället! Folk kan ju varken skriva ut vilka delar...
Svar
12
· Visningar
2 922
Senast: kolblakkur
·
Körning Dum fråga kanske, men det var så längesedan jag hade ponnysar att köra. Går ju inte att jämföra med ardennern som bara arbetade här på...
Svar
6
· Visningar
1 840
Senast: Anna_
·
A
Körning Jag är lite i akut behov av hjälp. Jag blir väldigt förvirrad av allt i detta forum :confused: För några år sedan körde jag mycket på...
Svar
3
· Visningar
1 069
Senast: Agilitynoffe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka