Finns det en marknad för svenskfödda ponnyer?

break_a_leg

Trådstartare
Eftersom jag numera är ponnymamma så har jag börjat fundera över detta med var folk köper sina ponnyer. Rätta mig om jag har fel, men inom ponnyhoppningen vimlar det av importer från först och främst Irland och England medan många dressyrponnyer importeras från Tyskland och Holland?

Ni som föder upp ponnyer här hemma, vad har ni för inriktning på er avel? Kan ni konkurrera med andra europeiska länder? Eller är det så att vi i Sverige kanske är för dåliga på att "prestationsavla" fram konkurrenskraftiga ponnyer och att vi borde ha fler duktiga vuxna som kan utbilda ponnyerna?

För tillfället ska jag varken köpa ny ponny eller avla, men den tiden kommer säkert den också - man blir mer och mer insyltad i detta när man inte rider själv längre. (Kan ju tillägga att våra ponnyer är födda i Sverige bägge två)

Sv: Finns det en marknad för svenskfödda ponnyer?

Det var ett bra inlägg. Jag har fött upp några ponny från b till d-ponny. Jag har märkt att om man ska sälja spelar det ingen roll hur bra stam ponnyn har eller ingen stam alls bara den är billig. Köparen idag bryr sig inte om ifall den är prestationsavlad eller ej. Detta har ändrat sig sista 5 åren. Jag har märkt att ponnyfolket inte bryr sig om stammen alls, det är billigare att importera ponnyer. Nu finns det ju undantag. Är det någon mer än jag som märkt detta? Det är synd att det blivit så. Vet flera som tänker lägga av med ponnyavel. :( :confused:

Jag är rätt dålig på prisnivån på ponnyer, men ibland kan jag tycka att många övervärderar sina ponnyers värde när de ska sälja :o Många avlar ju på "vad som helst" utan att tänka på vad de gör..(Vi har själva fött upp (trav)hästar så jag är väl medveten om de kostnader man har.)

För att öka den svenska ponnyns poularitet så tror jag att man måste försöka att vända trenden gemensamt. Men det är väl sådant som är på G, eller?

Senast ändrad:

Så sant, så sant. Det är inte lätt o vara varken säljare eller köpare. Man vill ju helst få igen i alla fall betäckningskostnaderna. Det är lite "inne" att importera ponnyer. Har själv både importer o svenskfödda. Importerna har det varit stammen som tilltalar mig. Jag avlar för att jag tycker det är kul, någon vinst blir det knappast.

Jag har ganska nyligen avslutat livet somponnymamma efter 13 år...(nu är det ridhäst som gäller.... :D )
Jag hade förmånen att låta mina barn starta sin tävlingskarriär med att tävla svenskfödda welshar,ston,valacker + hingstar. Jag kan inte tänlka mig bättre ponnyer. Genom åren har en hel del ponnyer tävlats och utbildats på vår gård, och de flesta har varit svenskfödda. Ju mer jag har lärt mig om temperament,förmåga, teknik,stammar mm, ju mera har jag insett att ofta "vet vad du köper" om du är påläst på stammarna bakåt...alltså anser jag att det är mer än chansning om du köper en med okänd härstamning, om det nu inte är en gammal ,meriterad ponny vill säga...

De senaste åren så har även intresset ökat rejält för att visa våra uppfödningar på treårstest,championat mm - vilket ju är en möjlighet för uppfödare att visa vilket bra material vi faktiskt har här i sverige...

Sedan finns det ju alltid oseriösa som avlar"hej vilt" - ni som hängt med här en tid känner ju till min inställning om det redan... :D

Så jag vill verkligen slå ett slag för svenskuppfödda ponnyer!!! Lär er stammarna, kolla index mm, så har du stor möjlighet att "veta" vad du köper...

Kolla försäkringsbolagen ang utdömda tävlingsponnyer... där blir man nästan mörkrädd vad det gäller importer(irländska överlag...) :eek:

ancan skrev:
Kolla försäkringsbolagen ang utdömda tävlingsponnyer... där blir man nästan mörkrädd vad det gäller importer(irländska överlag...) :eek:

Du har sakerligen ratt i att manga importer doms ut, men har inte det med att gora att de ar duktiga tavlingsponnier som under sin storsta del av sin karriar tavlat de riktigt hoga klasserna??
Att de ponnierna som tavlar upp till LB haller langre an de som konstant tavlar MSVA ar ju forstaeligt.

Hur ser sedan statistiken ut for hur manga irlandska, tyska ponnier etc som importeras? Ar det inte sa att de flesta importerna kommer fran Irland och da ar det ju nastan sjalvklart att de ar flest irlandare inom importerna som har med forsakringsbolagen att gora??

Sen är det väl så att den där irländaren som man har betalt skjortan för och som inte har någon känd stam vill man hellre dömma ut än den svenskfödda newforesten som man fått betydligt billigare.
Faktum är ju att det är väldigt svårt att få ut vettiga pengar för svenskfödda renrasiga ponnyer oavsett meriter.

aldente igen skrev:
Faktum är ju att det är väldigt svårt att få ut vettiga pengar för svenskfödda renrasiga ponnyer oavsett meriter.
En duktig ponny som vinner pa banorna, far man bra betalt for oavsett ursprungsland.
Det ar synd att det ar status i att aka over till tex Irland och kopa en ponny har. Oftast koper ju folk en ponny som har gjort mycket mer an de egentligen behover och da ocksa kostar mer an en ponny ska for det de ska anvanda den till. :crazy:

Dock ar det ju faktiskt sa att manga som avlar ponny i Sverige inte ar inne pa att avla fram en ponny som hoppar hus, utan de vill ha en ponny med bra stam som gar att stalla ut. Pa Irland tex avlas det enbart for att ponnyn ska hoppa, samt att den ska vara vettig i skallen forstas. Connemara ponnier avlas aven for att de ska kunna stallas ut, men i slutandan maste de kunna hoppa ocksa.

Det finns ju bra hingstar i Sverige, sa det maste ju finnas bra svenskfodda ponnier ocksa!

ramonarunds skrev:
Du har sakerligen ratt i att manga importer doms ut, men har inte det med att gora att de ar duktiga tavlingsponnier som under sin storsta del av sin karriar tavlat de riktigt hoga klasserna??
Att de ponnierna som tavlar upp till LB haller langre an de som konstant tavlar MSVA ar ju forstaeligt.

Svårt att säga, men jag har ju mina egna funderingar om sanningen i importernas åldrar, hur de har grundutbildats(eller INTE grundutbildats snarare... :eek: ) Funderingar kring kraftfoder,mineraler under uppväxten mm...
Detta gör att jag tror att de kanske inte blir särskilt starlka i senor och ligament tex...
En svensk uppfödare som vill ha ett gott namn om sig ( och sina uppfödningar)har absolut inte råd att inte ge sina ungponnyer detta...
Men visst är det mer eller mindre ofta av "hästintresse istället för av ekonomisk vinning" som vi föder upp avkommor till våra älskade ponnyer :eek: :cry: :crazy:

Men jag, den obotliga optimisten... tror att det är på G att vända, snart kommer fler o fler på att vi har förbaskat bra material här i sverige också!!!

ramonarunds skrev:
En duktig ponny som vinner pa banorna, far man bra betalt for oavsett ursprungsland.
Det ar synd att det ar status i att aka over till tex Irland och kopa en ponny har. Oftast koper ju folk en ponny som har gjort mycket mer an de egentligen behover och da ocksa kostar mer an en ponny ska for det de ska anvanda den till. :crazy:!

men ofta är de "slut" redan när de kommer hit... flera ponnyer har ju kollats upp, och tyvärr så har det visat sig stämma... en del hästhandlare köper "slitna" irländare billigt och säljer dom mkt dyrt här i sverige... det mesta går ju att behandla och läka temporärt, men hur länge håller det??? :eek:

ramonarunds skrev:
Dock ar det ju faktiskt sa att manga som avlar ponny i Sverige inte ar inne pa att avla fram en ponny som hoppar hus, utan de vill ha en ponny med bra stam som gar att stalla ut.

Där har du helt fel tycker jag, för många år sedan var det så, men marknaden har vänt, idag förekommer mkt avel med prestationshästar... Svensk ponnyavel är på helt rätt väg!!!

aldente igen skrev:

Fast de svenskfödda ponnyer som har gått på elitnivå är väl inte prisnivån så låg på? Sedan är det ju så att det finns ytterst få människor som kan betala hur mkt som helst för en ponny, antalet miljonärer i Sverige är nog betydligt färre än i övriga Europa ;)

ancan skrev:
Så jag vill verkligen slå ett slag för svenskuppfödda ponnyer!!! Lär er stammarna, kolla index mm, så har du stor möjlighet att "veta" vad du köper...

Jag har ju tid på mig att lära, nu dröjer det nog några år innan vi ska köpa någon mer ponny eller avla på det vi har...

Jag föder upp ponnyer med Internationella topp stammar och även med en inblandning av Svenskt blod! Ja hävdar att mina ponnyer kan konkurera med det bästa nere i Europa. Tyvärr är inte dom äldsta så gamla ännu så jag har hela facit i hand! Pris kategorin är bra på Ridponnyer, men då vill det till att du har bra prestations stammar på dina ponnyer och att de kommer ur förvärningssäkra stostammar!
Att avla ponnyer skiljer sig inte mycket från att avla halvblod på prestation, du håller dig inom din nisch och ser till att du har mycket bra ston ur bra stammar, det är ingen skillnad.
Vi utbildar de ponnyer vi behåller själva men säljer annars ganska många som föl!

Visst är det ni som har den fina hingsten som blev godkänd i år?

Jag var på väg att skriva en tråd om just det här igår när jag läste tråden om ponnyhingstar. Varför finns det inte fler svenskfödda ponnysar i eliten idag?

Vi har 2 svenska (tre om vi räknar sällskapsshettisen) ponnysar hemma. En b som tävlas upp i LA. Korsning, vallak, okänd stam. Misstagsponny som kom till pga en tjuvbetäckning. Sen har vi en 5 årig new forest. Svenskfödd, prestationsavlad och med superstam. Henne hoppas vi naturligtvis mycket på de kommande åren. Kommer från Hembys stuteri som ju avlar på prestation.

Nu när vi letar efter en c-ponny som går minst LA med kapacitet för msvA så är det mest importer att välja på på marknaden. Och det bekräftar vad man ser i resultaten. Varför?

Avlas det så mycket på utseende så man glömt prestationen? Jag vet flera ponnystuterier som har väldigt stora framgångar på utställningar, men vars ponnysar är helt värdelösa i de högre dressyr och hoppklasserna.

Eller är det så att de bästa ponnysarna säljs till fel personer? De barn/ungdomar som är intresserade av att skola unghästar tävlar inte så högt? Man köper ju inte unghäst resp tävlingsponny vid samma tillfälle i livet. Jag vet inte många som gjort som jag, jag köpte ungponnyn direkt från stuteriet då hon var 2 månader. Dottern har kunnat rida in henne paralellt som hon haft en ponny att tävla. Nu ska hon alltså få en ponny som redan har nationell rutin och som kan hjälpa dottern att ta klivet dit, på så sätt ska hon kunna ta upp sin ungponny så småningom. Men hur många ponnyryttare har det så? De som satsar stenhårt på tävlingar har inte tid med en ungponny, alltså hamnar de kanske hos de ryttere som inte har så höga ambitioner?

Eller säljs de bässta ponnysarna inte alls? Behåller ni för många hingstämnen resp ston med prestationsstam för avel?

Jag håller med ancan om importer som redan gått hårt i sitt ursprungsland och som är rejält slitna när de kommer hit. Sådana finns det många. Men långt ifrån alla, för trots detta är ju eliten dominerad av importer idag.

Ett grepp vore kanske att låna ut de ponnysar som har kapacitet till de bättre ponnyryttarna för att sedan ta hem dem för avel? Bara för att få ut ponnysarna i de högre klasserna.

Kan tillägga att ponnyköpet just nu lutar mot att jag tar in en new forest, vallak, från Danmark. Jag hade gärna köpt en svenskfödd ponny till, men hittar inte en enda som passar just nu.

Snuffsan skrev:
Avlas det så mycket på utseende så man glömt prestationen? Jag vet flera ponnystuterier som har väldigt stora framgångar på utställningar, men vars ponnysar är helt värdelösa i de högre dressyr och hoppklasserna. .

Jag är av den åsikten att det ena inte behöver utesluta det andra... :) vackra, korrekta ponnyer kan mycket väl vara bra tävlingsindivider. det är ju faktiskt en klar fördel med tex korrekta benställ vad det gäller hållbarhet... en "framtung häst" sliter mer på knäleder tex...

Snuffsan skrev:
Jag håller med ancan om importer som redan gått hårt i sitt ursprungsland och som är rejält slitna när de kommer hit. Sådana finns det många. Men långt ifrån alla, för trots detta är ju eliten dominerad av importer idag. .

Alldelles riktigt, men givetvis tas det in riktiga pärlor från tex Irland också, men de kostar multum... (ifrån handlare, åker du över själv, har rätt kontakter så kan du göra riktiga klipp såklart...) Jag pratar om "de stora massorna i prisklasser 50-80.000:-" där finns så mkt skit... Många handlare vägrar att rötnga just dessa ponnyer :eek: tom om en ev köpare vill stå för betalningen :eek:

Snuffsan skrev:
Ett grepp vore kanske att låna ut de ponnysar som har kapacitet till de bättre ponnyryttarna för att sedan ta hem dem för avel? Bara för att få ut ponnysarna i de högre klasserna.

Det finns redan ett sådant projekt, minns bara inte vad det heter... :crazy: Problemet är att det är svårt att hitta de där riktigt ambitiösa och duktiga ponnyryttarna... Det är ändå en kär uppfödning, som är värd en hel del som man ska lämna iväg till , ibland okända,långväga fodervärdar...

Visst finns det de uppfödare som kombinerar utseende och prestation. Men långt ifrån alla. Ett exempel: för några år sedan var "årets ponny" i en viss ras utlånad till en i närheten. Årets ponny. Den var då ca 10 år, gick dressyr LB med hyfsad % och hoppade LB i ett tempo som alltid gav tidsfel. Han var seg och tråkig och en riktig träbock att rida. Och den var alltså årets ponny! Visst var han snygg, men herregud, är detta vad man strävar efter i den rasen så är det illa med avelsmålen.

Jag minns också att det pratades om ett projekt att sätta ut bra uppfödningar till bra ryttare för några år sedan. Sen har jag inte hört mer om det. Någon som vet mer om hur det går?

Att det är svårt att låna ut en kär uppfödning kan jag förstå, men om man säljer är det ju i så fall lika svårt? Och hur ska de annars komma ut på banorna? Att det är svårt att hitta rätt ryttare vet jag inte. Är det så att uppfödarna inte har så stor koll på duktiga ryttare? Jag skulle lätt kunna placera 10 ponnysar till ambitiösa, duktiga ryttare som nu är på regional nivå på väg upp, här nere i skåne.

Ponnypoolen heter det, man kan av uppfödare låna en ponny och även tjäna lite pengar på det om man lyckas plocka fram ponnyn tävla den och höja dess grund värde.
Detta har nog varit ett ganska svalt intresse för iden men det är en uppfödare i Hedekas som är ide kläckare!
Jag tycker att iden med Ponnypoolen är mycket bra för uppfödare och kan gynna svenska uppfödare utan egna ryttare.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka