Finns det en husdjur för mig och mina krav?

KisseNova

Trådstartare
Jag funderar på om jag har lite väl höga krav på vad jag vill ha för husdjur :angel:

*Djuret ska kunna klara sig själv utan en massa stimulans, och klara av att vara i en bur/terrarium olika mycket i omgångar
*Kunna vara hanterbart för barn
*Ska kunna vara själva hemma/ lätta att ta med när vi åker bort
*Ej kanin, marsvin, hamster, reptiler eller akvariefisk
*Tystlåtna, då tanken är att de ska vara i sonens rum
*Ej sjukdomsbenäga
*Lukta så lite som möjligt, förstår att det kan skilja mellan hanar och honor
*helst flockdjur då det ser mysigt ut

Var inne att skaffa tamråttor igen men känner att de tar för mycket tid för att ha sociala, och den tiden finns inte för att jag ska kunna ha ett bra samvete. Sen var tanken att ha möss i tex ett terrarium, men hur lite kan man hålla på med dom? Kräver dom samma sociala omsorg som tamråttor eller klarar dom sig att bara "härja" runt i sin bur?

Sv: Finns det en husdjur för mig och mina krav?

Undulater kanske?

Råttor tycker i alla fall jag luktar illa väldigt snabbt, så de hade jag valt bort.

Vad vill sonen ha ifall man frågar honom?

Jag tycker inte att råttor luktar så illa, underförutsättning att man sköter dom rätt. Men dom väljs bort ändå, då jag vill kunna ge dom den tiden som det krävs för en bra sysselsättning.

Sonen är inte tillfrågad än eftersom det är ändå jag som kommer få sköta om djuren, och därför vill jag kika runt lite på olika alternativ innan han blir inblandad. Fast vi ska kolla i djuraffärer när jag hämtar honom efter skolan, så får vi se vad han vill ha.

Hur är undulater som husdjur?

en sån här kanske

nytt-virkat-gosedjur,-julklapptips.jpg

Jag tycker inte man ska ha levande djur om man inte vill ta hand om dom och inte tål att dom låter eller luktar...

Vart har jag skrivit att jag inte vill ta hand om dom?
Eller att jag inte tål att det luktar eller låter?

Då tanken är att dom ska vara i sonens rum så underlättar det om han kan sova på natten, och lukten blir ju ofta vad man gör det till. Men vissa djur luktar värre än andra, tex råtthanars kiss luktar förjävligt om det får blir för koncentrerat.

Jag ställer några enkla frågor för att se om det finns något djur som passar i vårt liv. Utav förslagen läser jag själv om djurarten på internet för att se om det kan passa oss. Jag vill inte känna kravet att djuret/djuren måste aktiveras eller träffa social kontakt varje dag för att må bra för vissa dagar är vi hemifrån från tidig morgon till sen kväll. Vi åker iväg vissa helger vilket gör att djuret/djuren bör kunna klara sig själv med tillsyn alternativt vara lätta att ta med.

Senast ändrad:

Möss? Jag har ingen koll på dem men jag gissar att de är mindre krävande än råttor.
Annars finns ju innekaninen, och hamster men det hade du ju valt bort (varför?) :)

Jag vill inte känna kravet att djuret/djuren måste aktiveras eller träffa social kontakt varje dag för att må bra för vissa dagar är vi hemifrån från tidig morgon till sen kväll. Vi åker iväg vissa helger vilket gör att djuret/djuren bör kunna klara sig själv med tillsyn alternativt vara lätta att ta med.

Det är jättebra att du verkligen tänker till på hur eran livssituation ser ut innan ni skaffar något djur!
Men de enda djur som jag kommer på som passar in på den meningen jag fetat är typ vandrande pinne och orm men dom hade du valt bort.

Men du har väl katter?
Förstår inte varför detta djur måste va så "ickekrävande" då?
Annars så kommer jag faktiskt inte på ett enda djur som uppfyller alla krav :p
Möss ev. som ngn sagt men dom kan riva runt rätt bra på nätterna. Speciellt när dom bor i terrarie/akvarium, deras klor gnisslar fint mot glas :angel:
Fåglar skulle jag inte rekommendera, dom är ju rätt känsliga för väder och miljöombyten. Och dom smutsar ner vatten och matskålar fort så dom behöver tillsyn

Jag vill inte känna kravet att djuret/djuren måste aktiveras eller träffa social kontakt varje dag för att må bra för vissa dagar är vi hemifrån från tidig morgon till sen kväll. Vi åker iväg vissa helger vilket gör att djuret/djuren bör kunna klara sig själv med tillsyn alternativt vara lätta att ta med.

Ah, missade den här delen. Grejen är ju att alla mys-djur behöver social kontakt och aktivering varje dag. Att lämna dem en hel helg funkar inte. Det enda jag kan komma på är, som doleron skrev, vandrande pinne och orm...

Ptja, en kanin är ju rätt mysig av sig och den lider nog inte av att vara utan ngn vidare mänsklig kontakt två dagar.
Men de vill hon ju inte ha hehe.

Jag har ingen koll på kaniner heller, men våra grannar har en och ska de bort en helg tar vi hand om den men de kan säkert klara sig ensamma två dagar. Men nej, hon ville ju inte ha en kanin så det spelar ju ingen roll :D
Jag är van med mina råttor som skulle rymma hemifrån om jag lämnade dem ensamma en helg :angel:

Jag ändrar mig!
Inget djur passar in på den meningen då alla djur behöver tillsyn minst en gång om dagen. Så om ni inte har någon som kan ta hand om djuren när ni är borta är det bättre att vänta med att skaffa husdjur tills ni har en annan livssituation

Jag ändrar mig!
Inget djur passar in på den meningen då alla djur behöver tillsyn minst en gång om dagen. Så om ni inte har någon som kan ta hand om djuren när ni är borta är det bättre att vänta med att skaffa husdjur tills ni har en annan livssituation

Jag uppfattade det som att djuren fick tillsyn dagligen när de var iväg men inget gos/ompysslande.

*kl*

I min text står det även Vi åker iväg vissa helger vilket gör att djuret/djuren bör kunna klara sig själv med tillsyn alternativt vara lätta att ta med.

Just nu tillbringas rätt mycket tid på svemus, zoonen, musifokus med mera för att läsa på mer om tammöss. De är inte lika tidskrävande som råttor utan klarar sig nån dag utan sällskap/gos vilket är perfekt i vårt liv. De faller dock på 2 punkter, de inte är tysta men i värsta fall får de väl stå i nåt annat rum nattetid och de är sjukdomsbenägna. Det gör just nu att jag kollar runt efter vad det finns för uppfödare i närheten som avlar på friska och sociala möss. Finns lämpliga burar som underlättar att man kan ta med dom när vi åker bort.

Kommer isåfall bli honor, och med aspflis/toalätt som underlag så har man redan minimerat lukten.

Möss är riktigt söta och underbart underhållande att kolla på om man har en rejäl bostad åt dem. Jag hade ett stort terrarie men massa hyllor, osv.
Jag bara ääälskar de fläckiga :love:

Men du har väl katter?

Nej, trodde du redan visste det då du har min syster som vän på fb. Hon har nämligen vår förre katt Lilia.

Bondkatten (Lilia) trivdes inte i lägenhet utan ville bara ut. Hon har nu fått flytta till min syster där hon får gå ut och in som hon vill.

Raskatten blev livrädd så fort det kom barn till oss oavsett om de höll sig ifrån henne eller inte. Inte ens sonen fick klappa henne emellanåt utan då kunde hon skaka i hela kroppen och morra åt honom. Då jag inte vill neka sonen att ta hem kompisar så fick hon flytta till en förtidspensionär som inte har några barn.

Utseendemässigt vill jag helst ha splashed, varigeted, blue eller siamese. Men får se vad vi hittar, just nu är det fortfarande på planering och påläsningsstadie eftersom jag är osäker på vilken bostad jag vill ha till dom. Planen är att ha en flock på 3 - 4 individer men nackdelen är karantänen ifall man köper dom vid olika tillfällen eller av olika uppfödare. Är inte så motiverad till att ha en karantänsbur och är ännu mindre sugen på att få in en massa sjukdomar. Och köpa 3-4 kullsyskon känns ju lite sådär "vatten-över-huvudet".

Nää det visste jag inte, ser ingen anledning till att jag skulle pratat om dig och dina djur med henne :idea:
Tråkigt med katterna.

Liknande trådar

Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 385
Övr. Djur Nu är jag trött på att sova ensam i mitt rum varje natt, jag behöver något ludet att gosa med now and then :angel: Jag talar självklart...
2
Svar
39
· Visningar
3 054
Senast: Babe
·
Övr. Djur Jag har blivit lite småsugen på ett husdjur. Dock vet jag inte vilket djur (det är under alla omständigheter inte aktuellt just nu)...
2
Svar
24
· Visningar
2 386
Senast: gosebus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 30