Operation förvandla Elefanten till sambo

Sv: Operation förvandla Elefanten till sambo

Har redan skrivit i tråden, men jag måste bara visa hur underbara tamråttor är. Kortet är drygt 2,5 år gammalt och föreställer en liten son med tillhörande lekvän :love: (ett tips är att titta noga i dockvagnen)

PIC_0031.jpg

Okey om man säger så här då:

Med svans: Råttor (oooh just svansen anser jag är det obehagliga hos råttor och möss. :p)

Utan svans: Marsvin! ;)

Och nu ska jag svara på det här som moderator för både här och ÄU, att sådant uppskattas INTE. Och bara så att du och alla andra vet så är det bland annat sånt som kan leda till infractions som i sin tur kan leda till avstängning.

//lizan, moderator

Ooops :angel: Men tyckte den passade på ÄU med

Har haft 2 gerbiler så jag för lite talan för dem. Har även haft hamster och tamråtta, och fick jag välja något av dessa nu blir det lätt en råtta. Så kelig liten ludenben så det finns inte :love: Ville vara med och gosa och klättra och krypa 24/7, visade verkligen aldrig agressivitet. Gerbilerna däremot :cool: Tråkiga spånrasslare, som sagt, mest att titta på. Mina ville då inte vara med, att pinka på oss var dock en hit. Hamstern blev skallig och pinkades den med :angel:

Tamråtta :banana::banana:

MARSVIN är ju det självklara valet. Helt underbara små varelser.
<---- Den här, han var mer som en liten hund. Kom när man kallade på honom, kunde lite olika tricks och hade ett jäkla humör. Han visade alltid mycket tydligt vad han ansåg som allt och alla. Saknar honom så mycket. Till och med de gånger då han blev förbannad på mig och sprang till min mor (som han ansåg var den snälla i familjen, hon klippte ju aldrig klor eller någon annan kroppsbehåring, inge jobbiga undersökningar heller) medan han var riktigt hotfull mot mig.

2 år sedan han dog nu :cry:

Tamråttor, de ska alltid vara minst två. :bump:

Jag har själv 9 stycken töser och råttor är väldigt sociala djur, sen beror det lite på vad man lägger i benämningen mysig. Mina tjejer älskar att vara med matte, klättra runt och pussas men de har för mycket spring i kroppen för att sitta kvar något längre tag (med vissa undantag). Hanar brukar i så fall bli lugnare när de blir äldre (som bebisar är det också mycket spring i benen).

Marsvin har jag bara haft 2 dagar (tog hand om 2 hanar när de var på väg till jourhem från att nästan blivit ormmat). De var i alla fall väldigt lugna och satt alldeles stilla i mitt knä, något jag kan uppskatta om jag jämför med råttorna. Dock måste jag säga att mina töser är betydligt roligare, man har aldrig tråkigt med råttor.

Mina töser som för en gång skull tar det lugnt och sover. :love:

vilka söta små tjejer :love:

med marsvinen är det nog olika från individ till individ. en av mina var en riktig myspelle. om man låg i soffan, madrass på golvet etc kom man och la sig brvid, kurade ihop sig och sov :love:

en annan var en vilde utan dess like, en riktig liten :devil:. hade alltid hyss för sig och sprang snabbt och gömde sig bakom sin kompis när man kom på honom. typisk lillebror!

de är underbara:love:

fast säg de djur som inte är det.

Det är såklart på gott och ont. Ska tillägga att har man marsvin måste man säkra golvet när de är utanför buren.
När man har råttor måste man säkra hela rummet från golv till tak! Jag upphör fortfarande inte att förvånas över alla ställen dessa små djur kan ta sig om de bara har viljan.

Senast ändrad:

Jag skulle inte välja råttor, var råttvakt förut och dem luktade väldigt starkt och speciellt trots att vi bytte underlaget varje dag pga. min mammas allergi. Också ganska lata av sig, låg mest och sov.

Råttor råttor och råttor :love::love::love:!
Enda negativa jag kan säga om dem är att deras urin och avföring luktar och nattaktivtet.

Hanar är myspysiar och honor är det oftast fart i :)

Själv har jag två honor och snart får jag en tredje. När man väl har börjat så blir man beronde av fler.

Det finns massor av olika varianter! Rexade (lockiga), släthåriga, massa olika teckningar, dumbo eller toppörade! Det finns massor!

Råttor bör bo i en ganska stor bur, gärna en hög bur, råttor föredrar höjd mer än bredd. Gärna en voljär :)! Sedan inreder man den med hängmattor, hyllplan, stegar, tunnlar mm :).

Köp inte zoo/djurbutiks råttor, de har ingen härstamning och har oftast inte haft en bra uppväxt. En zoo råtta har oftast sämre imunförsvar. De är inte hanterade sedan bebisar (svårare att få tama), uppföda fel mat. Köp råttor från en uppfödare. Det behöver inte vara en SRS registrerad uppfödare, utan en som registrerar sina råttor och satsar på råttans välmående och bakhistoria.

Bli medlem på www.rattor.ifokus.se eller www.råttor.se :D! Massa trevligt rått folk! Om du vill kan du skicka ett pm till mig så kan vi snacka till msn. Så kan du få lära dig lite mer om dessa god heter :D!

Det är trådar som den här som jag inte skulle behöva läsa :o Jag blir så lätt påverkad att jag nu vill ha råttor & Marsvin! :love: Var och tittade nyss i en papegoj tråd och är sugen på att skaffa en papegoja! :love:

En teddykanin!

Mysiga, sociala, lugna, samt att du får hålla på med lite lugnande pälsvård!
Jag har en kull på g, www.ronngarden.se

marsvin såklart :D. finns inga bättre, mer lättskötta, sötare, gosigare och underhållande djur! om min kära pojkvän fick bestämma så skulle vi ha en hel koloni...

(psst... tror att den här tråden skulle trivas bäst på "Andra djur" ;))

edit: jag hade möss när jag var yngre, de var extremt lättskötta och lätta att få tama. väldigt sociala och söta. tar ingen plats heller.

Om min fick välja så skulle vi ha en flock med minielefanter... :idea::p

fast hamster är ju inte heller något djur som gärna ligger i ett knä, iaf inte de jag har träffat haha

Min hamster sprang lös på golvet i vardagsrummet varje kväll!
Hon kom rätt ofta och "klättrade" runt i knät.

KL

Efter att ha avverkat diverse små djur när jag var yngre, så måste jag helt klart lägga min röst på tamråttor. Trevligare djur finns inte, hade jag inte haft huset fullt av katter så hade jag definitivt haft råttor här hemma. Personliga och kul att ha och göra med. Min sista råtta " Kurt Bengt" blev nästa fem år gammal, och han var riktigt social av sig, att sova i sängen älskade han ( det älskade dock inte min make )

/B

Liknande trådar

Däggdjur Jag har länge tänkt skaffa något/några sällskapsdjur men vet inte riktigt vad. Hade snöat in på hamster men kikar nu även på möss -...
Svar
13
· Visningar
1 622
Senast: Lona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama